המרוץ להרכבת ממשלה: כל האפשרויות שעומדות בפני לפיד, בנט וסער

סער יצטרך לבחור איזו הבטחת בחירות להפר, בנט ינסה להיות ראשון ברוטציה - ולפיד יכול לנסות לקדם חוק שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלה • לפני ההתייעצויות אצל הנשיא: כל התרחישים

זמן צפייה: 04:05

בחירות 2021: בעוד שבעה ימים יגיעו נציגי הסיעות לבית הנשיא ויודיעו לראובן ריבלין על מי הם ממליצים להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. כבר באותו השבוע צפוי הנשיא לגבש החלטה ולפרסם במי מהמועמדים הוא בחר. עד אז, ננסה לעשות קצת סדר ולהבין מהן האפשרויות שעומדות בפניהם של יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

האם אלקין והנדל יסכלו חבירה של סער ללפיד?

האפשרות הראשונה של סער היא להצטרף ללפיד, ויחד עם הסיעות הערביות להגיע ל-61 מנדטים ולהקים ממשלה. אלא, שמדובר בהפרה בוטה של ההתחייבות שלו שלא לשבת עם הסיעות הערביות. אם אכן יחליט להפר את ההבטחה - ייתכן שאנשים מהסיעה שלו, כמו זאב אלקין, בני בגין או יועז הנדל, יסרבו למהלך. מה גם, הפרה כזו תגרום לסער לאבד הרבה מאוד מקהל בוחריו.

לכתבות נוספות בנושא >>

עוד שבוע: הנשיא יקיים ההתייעצויות עם המפלגות על הרכבת הממשלה

גורמים בימינה: "לפיד לא רוצה ממשלת פיוס – אלא ממשלת שמאל"

לאחר ביטול ישיבת הממשלה: עימות בין כחול לבן לליכוד

גדעון סער, יו''ר תקווה חדשה
גדעון סער, יו''ר תקווה חדשה | צילום: חדשות 13

האפשרות השנייה שלו היא להפר הבטחת בחירות אחרת - ולהצטרף לממשלה בראשותו של בנימין נתניהו. כך, יחזור סער להיות אחד האנשים החשובים בממשלה, אולם מהלך שכזה יוריד את האמינות שלו לחלוטין, וגם במקרה כזה לא בטוח שהסיעה שלו תחבור אליו.

האפשרות השלישית, והמועדפת עליו בשלב זה, היא לשכנע את בנט לחבור ל"גוש השינוי". אלא, שאם הגוש לא יצליח להרכיב ממשלה - מדינת ישראל תלך לבחירות חמישיות בתוך כשנתיים, ואז סער יתקשה לגייס קהל בוחרים.

נפתלי בנט '' יו''ר ימינה
נפתלי בנט '' יו''ר ימינה | צילום: חדשות 13

האם בנט יתפשר על תיקים בכירים בממשלת נתניהו?

ומהן האפשרויות של בנט? הראשונה היא ממשלה ברוטציה עם לפיד. עם הגיבוי של סער באופן תאורטי, בנט עשוי לכפות על לפיד לזכות גם בבבכורה ברוטציה. כאן, היתרון הוא שבנט יזכה לכהן כראש הממשלה, ויוכל לפצות על הכעס בימין בגריפת אלקטורט מהמרכז על חשבון לפיד - וכך להגיע רלוונטי עם ראשות ממשלה ברזומה לבחירות הבאות. הבעיה היא, שצעד כזה עלול לעורר כעס של מצביעים בימין, ואף ליצור ממשלה לא הומוגנית מבחינה אידאולוגית.

האפשרות השנייה היא הצטרפות לממשלת נתניהו. מהלך כזה לא יסכן את בסיס התמיכה בימין, ואף יקנה לו ולאילת שקד תיקים בכירים. מה גם שאם בנט ירצה, הוא יוכל לחלץ מנתניהו דלת כניסה לליכוד. הבעיה היא שאם בנט יחבור לנתניהו, הוא יאבד את האפשרות להיות ראש ממשלת ישראל - הזדמנות שעלולה שלא לחזור.

האפשרות האחרונה של יו"ר ימינה היא ללכת לבחירות חמישיות. רק באופן הזה הוא יוכל להימנע מהפרת הבטחת בחירות מהותית. מצד שני, גם אם יגרום לבחירות חמישיות זו תהיה הפרת התחייבות בחירות שלו, ובלי הקורונה שעל גליה נישא לאורך מערכת הבחירות - אף אחד לא מבטיח תוצאה טובה יותר משהשיג באלה שהסתיימו כעת.

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: רויטרס

האם לפיד יסכים שבנט יהיה ראשון ברוטציה?

וזו תמונת המצב אצל לפיד: האפשרות הראשונה שלו כרגע היא לנסות להקים ממשלה שהוא עומד בראשה, לצרף אליו את סער ולקבל תמיכה של המפלגות הערביות. מדובר בתרחיש שסיכוייו קלושים, שכן סער ואנשיו הבהירו שלא יצטרפו לממשלה בתמיכת הרשימות הערביות. אם הניסיון אכן ייכשל בסופו של דבר, לפיד יגרום לבחירות חמישיות או להפקרת ראשות הממשלה בידי נתניהו - דבר שמצביעיו לא ישכחו לו.

האופצייה השנייה היא להציע לבנט להיות ראשון ברוצטיה. בנט ככל הנראה יתקשה לסרב להצעה להיות ראש ממשלה אבל, האפשרות הזאת יכולה להתקיים רק אם בנט יפר את אחת מההבטות המרכזיות שלו בבחירות: לא לשבת תחת לפיד - גם לא ברוטציה. לא זו בלבד, אלא שלהסכים על רוטציה עם מועמד שהביא רק שבעה מנדטים - זהו ויתור עצום עבור פוליטיקאי.

האפשרות השלישית היא לקדם חקיקה אישית נגד נתניהו כראש ממשלה עם כתב אישום פלילי. ייתכן כי מהלך כזה יביא לתסיסה בליכוד, שיבינו כי בבחירות חמישיות נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה. אולם, נכון לעכשיו - אין רוב למהלך כזה, והיעדרו עלול לדחוק את בנט לזרועות נתניהו.