המכשול בדרך לממשלת לפיד-בנט: קרב על משרד הביטחון

האפשרות להקמת קואליציה נמנעת בעקבות מחלוקת בין יו"ר יש עתיד ליו"ר ימינה על זהות שר הביטחון. בנט מעוניין בסער בתפקיד, אך לפיד סבור כי לגוש בעל 13 מנדטים אין עילה לכך • פרסום ראשון

זמן צפייה: 02:04

המגעים בין יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ליו"ר ימינה נפתלי בנט ממשיכים, אך המחלוקת המשמעותית בין השניים שמונעת הקמת ממשלה היא הקרב על משרד הביטחון - כך פורסם הערב (רביעי) לראשונה בחדשות 13. בנט מעוניין ששר הביטחון יהיה יו"ר תקווה חדשה גדעון סער - השניים בעלי ברית, מתואמים, ובנוסף כך התיק נשאר בידיי גוש הימין. כמו כן, זה מאפשר לתת לבכירת ימינה, איילת שקד, את תיק המשפטים.

לפיד מצידו מעוניין שתיק הביטחון יישאר בגוש שלו, שאמור למנות 45 חברי כנסת לפחות, אל מול ה-13 בגוש בנט. יו"ר יש עתיד סבור כי זה לא הגיוני שגוש של 13 מנדטים יחזיק בראשות הממשלה ובתיקי הביטחון והמשפטים, כאשר יו"ר כחול לבן בני גנץ הוא המועמד לקבל את תיק הביטחון. עם זאת, אם לפיד יוותר ינסו לפצות את גנץ בתיק לביטחון הפנים או תיק החינוך.

נפתלי בנט, יאיר לפיד
נפתלי בנט, יאיר לפיד | צילום: רויטרס

מעבר לכך, מחלוקת נוספת בין הצדדים היא על מספר השרים. יו"ר יש עתיד עומד על הבטחתו העקבית - 18 שרים, מנגד יו"ר ימינה מאמין כי עדיף שיהיו 25 שרים - כדי שכולם יהיו מרוצים. חשוב לציין שאם אכן תוקם ממשלה לא יהיה שיוויון במספר השרים בין שני הגושים, אבל בנט דורש שבקבינט המדיני ביטחוני כן יהיה שוויון. זאת, מתוך הנחה שבשיוויון מצבו עדיף.

כעת, בנט היה מעוניין לקצר תהליכים ולהאיץ את המשא ומתן, כדי לקצר את הזמן שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשיו יהיו יכולים לנסות לטרפד את המהלך. לפיד, לכאורה, לא מתנגד, אבל בפועל מנהל את השיחות בקצב איטי יותר.