לפיד: "הצעתי לבנט שנקים ממשלת אחדות והוא יהיה ראשון ברוטציה"

יו"ר יש עתיד התייחס למו"מ עם יו"ר ימינה, והזהיר מפני ניסיונות של הליכוד למשוך עריקים • מוקד המחלוקת בין לפיד לבנט - דרישת בנט לקול כפול שיכריע במקרה של אי הסכמה בממשלה

זמן צפייה: 12:55

הקרב על המנדט: יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נשא הערב (שני) הצהרה ראשונה לאחר הבחירות, שבה התייחס למשא ומתן עם יו"ר ימינה נפתלי בנט. לדבריו, הוא הציע לבנט להקים ממשלת אחדות ולהיות ראשון ברוטציה. "ממשלה שתיפרס על פני כל המרחב הפוליטי. מפלגות ימין, מרכז ושמאל. ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו חיים פה יחד - זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו", הסביר.

"אנחנו נחושים להביא את השינוי שהבטחנו לאזרחי ישראל. למנוע ממשלה של נאשם בפלילים שנשען על גזענים מטורפים. המבחן של מנהיגים הוא לעשות החלטות קשות מול מציאות מורכבת", המשיך לפיד. "אני קורא לכל המפלגות והמנהיגים שהבטיחו שינוי לאזרחי ישראל, נתניהו ינסה עכשיו בכל כוחו לפרק אתכם. הוא יחפש עריקים, הוא יחפש לפרק מפלגות, אל תתנו לו. אין לו ממשלה. אין לו רוב. הוא שבוי בידי הקיצוניים. זה משחק ארוך וינצח מי שיהיה נחוש מספיק".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0504212051' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת לפיד' poster='' kid='1_a8a3lp5i' duration='168']

בתוך כך, הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי בנט דרש במהלך המשא ומתן קול כפול בוועדת השרים לחקיקה ובקבינט הביטחוני במקרה שבו לא תהיה הסכמה בממשלה. דרישתו של יו"ר ימינה מהווה מוקד המחלוקת המשמעותי בינו ובין לפיד.

השניים הסכימו כבר על פרטים רבים, ביניהם סידור השרים ובמקרה זה יו"ר ישראל ביתנו יהיה שר האוצר, ותיקי הביטחון והמשפטים יחולקו בין יו"ר כחול לבן בני גנץ ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער. עם זאת, בנט רוצה ממשלה שבה תיקי המפתח יימצאו בידי המפלגות הימניות.

יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט | צילום: חדשות 13

אמש דווח בחדשות 13 כי חלה התקרבות בין לפיד לבנט, כאשר יו"ר יש עתיד אמר ליו"ר ימינה שהוא מוכן להיות שני ברוטציה ביניהם. עם זאת, הוא דורש כי בנט יתנער לחלוטין מנתניהו ויכריז פומבית שלא יהיה חלק בממשלתו, וכן שהממשלה שתקום תכלול 18 שרים בלבד.

יו"ר ימינה כבר קרוב להכרעה לפיה הוא מעוניין בהסכם כזה, משום שהוא רוצה להיות ראש הממשלה. עם זאת, הוא טרם הסכים לכך סופית, בשל החשש שלאחר שיקבל את המלצת "גוש השינוי", המשא ומתן להקמת ממשלה יעלה על שרטון, והוא יהיה בדרך ללא מוצא.

בד בבד, בכירים בליכוד, שחלקם מעורים במגעים עם המפלגות האחרות, חוששים כי מפלגתם קרובה לאיבוד השלטון ושיעלה בידי גוש השינוי להקים ממשלה. זאת, לאחר שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר שלא ישתף פעולה עם ממשלה שנתמכת בידי רע"ם. הבכירים מבינים כי לא יוכלו לגרום לסמוטריץ' לשנות את דעתו.