אחרי פגישת נתניהו-בן סלמאן: קושנר יצא לביקור בסעודיה ובקטאר

ברקע הדיווח שיש סיכוי קלוש שייחתם הסכם בין ישראל לסעודיה לפני כניסתו של ביידן לבית הלבן, יועצו של טראמפ יגיע לסבב שיחות במדינה • איחוד האמירויות וירדן גינו את חיסול המדען האיראני

זמן צפייה: 00:25

יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית המכהן, ג'ראד קושנר, יצא הערב (ראשון) לסבב שיחות בסעודיה וקטאר. זאת, ברקע הדיווח, לפיו הסעודים יסרבו לחתום על הסכם שלום עם ישראל לפני כניסתו של נשיא ארצות הברית הנבחר לבית הלבן. בתוך כך, איחוד האמירויות וירדן גינו את חיסול המדען האיראני, מוחסן פרח'י-זאדה.

בסוף השבוע דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הסיכוי נמוך שסעודיה תחתום על הסכם שלום עם ישראל לפני כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן. על פי גורמים סעודיים ואמריקניים, תוצאות הבחירות בארצות הברית השפיעו על ההחלטה הסעודית לסגת מהסכם אפשרי, שכן חתימת ההסכם תחת הנשיא היוצא דונלד טראמפ ייחשב "בזבוז".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"רובנו שמחים על החיסול": תושבים באיראן משבחים את ישראל

היועמ"ש לגנץ: אבקש שוועדת הצוללות לא תפעל עד לסיום בדיקתי

חגיגת השכר בליכוד: יועמ"ש המפלגה קיבל 14 מיליון שקל ב-5 שנים

נתניהו ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
נתניהו ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

גורמים בממשל האמריקני ציפו כי הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן תבטיח נורמליזציה בין המדינות, אך בפועל נתניהו חזר בלי כלום. הסעודים מצידם, מעדיפים להשקיע את הזמן בכינון יחסים טובים עם הממשלה חדש, בעיקר בעקבות תפיסתו הקשה של ביידן בנוגע להפרות זכויות האדם שבמדינה. בנוסף, המלך סלמאן אינו תומך בכינון היחסים עם ישראל, בגלל הסוגיה הפלסטינית.

בשבוע שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי לפי שני גורמים בממשל הסעודי, הפגישה בין ראש הממשלה ליורש העצר הסעודי עסקה בין היתר בנורמליזציה ובאיראן, אך הצדדים לא הגיעו להסכמות מהותיות. במקביל, שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, הכחיש את הדיווחים לפיה התקיימה פגישה. "מעולם לא התרחשה פגישה כזאת, הגורמים הרשמיים היחידים שנכחו היו אמריקנים וסעודים", צייץ בטוויטר.

כאמור, נתניהו וראש המוסד יוסי כהן ערכו אמש ביקור בזק בעיר הסעודית ניאום שלחופי הים האדום, שם נפגשו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ועם יורש העצר הסעודי. נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי כי יקיים את הפגישה.

גורמים במפרץ אמרו לחדשות 13: "פגישה בין נתניהו ליורש העצר הסעודי משדרת מסר של המשך תהליך קידום היחסים בין מדינות המפרץ לישראל, מסר של אחדות מול האויב המשותף איראן ומסר של חיזוק אינטרסים משותפים. שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אמר בשבת כי סעודיה תמיד תמכה בנורמליזציה מלאה עם ישראל. דברים אלו משקפים את עמדת בית המלוכה וחילופי הממשל האמריקני לא משנים עמדה זו".