"עשינו מהפכה": רפורמת הכשרות עברה לקריאה שנייה ושלישית

לפי עיקרי החוק שאושר, שוק הכשרות ייפתח לתחרות מלאה בתחילת 2023, כך שגופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות. ח"כ מקלב תקף: "זהו יום שחור, כעת אני רק מתחיל את המלחמה"

זמן צפייה: 00:21

הצעת החוק לרפורמת הכשרות אושרה היום (רביעי) בוועדה לשירותי דת יהודיים לקריאה שניה ושלישית. לפי עיקרי החוק שאושר, שוק הכשרות ייפתח לתחרות מלאה בתחילת 2023, כך שגופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות לאחר שיקבלו אישור מהממונה על הכשרות ברבנות הראשית.

הגופים שיקבלו אישור יוכלו לפעול לפי בחירתם, על פי תקן שתקבע מועצת הרבנות הראשית. בנוסף, החל מינואר 2022 יוכלו המועצות הדתיות לתת כשרות בכל מקום בארץ, ולא רק בערים אליהם הן שייכות. עוד אושר כי משגיחי כשרות יחויבו בהסמכה של הרבנות הראשית, ושהוועדה תפקח על יישום החוק.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכיר בפנטגון: "דאעש מסוגל לתקוף על אדמת ארה"ב בשנה הקרובה"

הבשורה בדרך? "ישראל בין המועמדות לקבל פטור מוויזה לארה"ב"

הקטל בכבישים: שני הרוגים בתאונות דרכים ברחבי הארץ

השר לשירותי דת, מתן כהנא, אמר על אישור הרפורמה: "הוועדה לשירותי דת סיימה את עבודתה על תוכנית הכשרות. התכנית תגיע להצבעה במליאה בימים הקרובים. אני שמח ומודה לחברי הוועדה ולעומדת בראשה, ח"כ יוליה מלינובסקי, על הדיונים המעמיקים בתכנית הכשרות. תודה מיוחדת לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלמרות התנגדותם הנחרצת לחוק, רבים מהם פעלו בענייניות ראויה לכל שבח והכניסו שינויים מועילים ותיקונים חשובים.
אני מתחייב בפניכם לעשות הכל כדי שתכנית הכשרות תשפר את שירותי הכשרות, ותחזק את מעמדה של הרבנות הראשית".

חברי הוועדה לשירותי דת מצביעים על רפורמת הכשרות
חברי הוועדה לשירותי דת מצביעים על רפורמת הכשרות | צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), אמרה לאחר אישור ההצעה: "היו דיוני עומק שנעשו גם בעזרת חברי האופוזיציה. עשינו סדר במועצות הדתיות. החזרנו את הכבוד לנשים - כי גם דיני עבודה יחולו על כל התאגידים.
שברנו את מונפול הרבנות. מה שכואב להם זה השליטה והכח לקבוע לכולנו".

"ייתכן שלא חשבנו מספיק ויבואו עוד תיקונים, אין חוק שלא עובר תיקונים. עשינו מהפכה", הוסיפה מלינובסקי, "העברנו בוועדה את הרפורמה, שתייעל את מערך הכשרות בישראל תוזיל עלויות, תוריד את יוקר המחייה ותטיב עם בעלי העסקים ששילמו עד עכשיו ביוקר עבור תעודת הכשרות".

אורי מקלב בהצבעה על רפורמת הכשרות
אורי מקלב בהצבעה על רפורמת הכשרות | צילום: דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את אישור הרפורמה. "זהו יום שחור. אתם אולי מסיימים פה, אבל כעת אני רק מתחיל את המלחמה", אמר מקלב, "לצרכני הכשרות לא יהיה אימון וביטחון בכשרות. אנשים רעבו ללחם בגלל הכשרות, כשרות אין פה. לא ראיתם לעיניכם לא את זכויות האזרח ולא את זכויות הדת בארץ ישראל, החוק אולי עבר אבל אנחנו רק מתחילים כעת את המלחמה, נגיע לכל ילד במדינה ליידע אותו כי הכשרות שלכם הינה פייק מוחלט!"

עובדי מערכת הכשרות מפגינים בתל אביב נגד רפורמת הכשרות
עובדי מערכת הכשרות מפגינים בתל אביב נגד רפורמת הכשרות

בתוך כך, עשרות עובדי מערכת הכשרות מפגינים בשעה זו ברחוב אבן גבירול בתל אביב נגד השר לשירותי דת מתן כהנא ורפורמת הכשרות שהוא מוביל. "זאת רפורמת הרס הכשרות", זעקו המפגינים, "אלפי אנשים יפוטרו בעקבות הרפורמה שתעבור".