"נתן הנחייה לירות בכדורים אסורים": טענות נגד המפכ"ל הנבחר

מאז שהוכרז כמפקד המשטרה הבא, נגד ניצב שבתאי עלו עדויות מכמה מקרים שנויים במחלוקת בהם היה מעורב. כשפיקד על פינוי מתנחלים, למשל, הורה לירות בנשק אסור לשימוש. "התנהל כרמבו" • בלעדי

זמן צפייה: 04:25

בלעדי: ניצב קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה הבא, ידוע בתור חובב מושבע של אמצעי לחימה. הערב (שני) אנחנו מביאים עדויות על שימוש בעייתי של שבתאי בסוגי תחמושת שונים, בין היתר ירי של כלי פלסטיק במהלך פינוי מתנחלים.

זה קרה בסוף פברואר 2011. אז, כוח משטרה בפיקודו של מפקד מרחב השומרון - קובי שבתאי, הגיע לפנות מבנים ומתנחלים מחוות גלעד. באותו היום, בפעם הראשונה, השתמשה המשטרה בנשק שלא השתמשה בו בעבר בפינוי מתנחלים - קליעי פלסטיק. "קובי נתן הנחייה לירות בכדורי פלסטיק שאסורים לשימוש", סיפר אדם שמכיר את פרטי האירוע. "כתוצאה מכך, נפגעו מספר נערים שהיו במקום".

ניצב בדימוס חגי דותן, שהיה מפקד מחוז ש"י, נזכר: "פתאום התחילו להגיע טלפונים מכל מיני אנשים, שהיה שימוש בירי לעבר נערי הגבעות". את השיחה שניהל אחרי האירוע עם שבתאי הוא לא שוכח עד היום: "התנהל בינינו דו שיח שזקני מחוז ש"י בטח עדיין זוכרים. אני יודע לצעוק ולהתרגז וקובי גם כן, אז היה שם דו שיח שאחר כך הדהד הרבה זמן במסדרונות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התקדמות במגעים למניעת בחירות; גורם בכחול לבן: "תהיה רוטציה"

פרופ' אש: "חנויות הרחוב והקניונים ייסגרו – לא יהיה מנוס"

הקטין בפרשת דומא יכנס לכלא ביום שני – למשך 10 חודשים

ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול
ניצב קובי שבתאי, מפקד משמר הגבול | צילום: דוברות מג''ב

המתנחלים זעמו, הקימו מחאות וחסמו את הכניסה לירושלים. העניין אף הגיע לכנסת וזכה להתייחסותו של יצחק אהרונוביץ', לשעבר השר לביטחון הפנים: "השימוש באמצעי זה, בכפוף לאיום בשטח, נעשה באופן מדוד, זעיר, תוך הפעלת שיקול דעת ובאישור מפקד הכוח המשטרתי", אמר אהרונוביץ' במארס 2011.

אלא שהתברר שהדיווח לאהרונוביץ' לא היה נכון, ובניגוד לדבריו בכנסת - הירי בוצע מקרוב ולא ממש תחת תחושת איום. בשל כך, השר לשעבר זימן פגישה בלשכתו, "ונדהם לראות את המצגת", כך לפי אדם שנכח בדיון. "הוא לא האמין למראה עיניו. השר מאוד כעס ונזף במפקד המחוז על כך שהטעו אותו".

פינוי חוות גלעד
פינוי חוות גלעד

לאחר שננזף, מפקד המחוז שב ובדק את הטענות עם שבתאי: "אמרתי לו, 'אבל זה פה לא לפי מדרג שימוש באמצעים של משטרת ישראל. היית צריך לבקש ממני אישור'", שחזר דותן, "'הייתי צריך לאשר לך'. הוא אמר, 'תשמע, לא היה מספיק זמן בידי וזה מה שהיה. יריתי'".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן, סיפר כי המשטרה הפסיקה את השימוש "הנלוז", כלשונו, בכדורי פלסטיק נגד אזרחים רק בזכות "המאבק הנחוש". חרף זאת, דגן שיבח את שבתאי, ואמר כי כמו אז - גם היום, ברור לו כי "קובי שבתאי הוא מנהיג ערכי ומקצועי מן המעלה הראשונה".

ניצב בדימוס חגי דותן, לשעבר מפקד מחוז ש''י
ניצב בדימוס חגי דותן, לשעבר מפקד מחוז ש''י | צילום: חדשות 13

גם נצ"מ בדימוס אפרים ארליך (קרמשניט), לשעבר קצין בכיר בימ"ר תל אביב, שפך קצת אור על חיבתו של המפכ"ל הנכנס לאמצעי לחימה: "קובי הוא לוחם אמיץ, לוחם עתיר זכויות - אבל לוחם יותר מאשר שוטר. התנהלותו כרמבו וחיבתו היתרה לפירוטכניקה גרמו לא אחת להרמת גבה, בלשון המעטה, ולמבוכות. אם הוא יפתח לך יום אחד את הבגאז' של הרכב, יש שם ארסנל מספיק על מנת להסתער על יעד מבוצר".

אבל האירועים השנויים במחלוקת אינם מסתכמים בחיבה לאמצעי לחימה. בעבר, כשפיקד על יחידת "ברק" במשמר הגבול, הוא התבקש לסייע בפשיטות על מועדונים בתל אביב. "נוצר שם מצב ששוטרים שלו חברו לבעל מועדון עבריין והתחילו לעבוד מטעם העבריין במועדון", נזכר קרמשניט. "מיד כשזה נודע, מצאתי לנכון להבהיר לו את תמונת המצב ולהזהיר אותו, 'שמע, זה מצב לא תקין. תחתוך את זה'. לצערי, כל דיבוריי נפלו על אוזניים ערלות".

נצ''מ בדימוס אפרים ארליך (קרמשניט), לשעבר קצין בכיר בימ''ר תל אביב
נצ''מ בדימוס אפרים ארליך (קרמשניט), לשעבר קצין בכיר בימ''ר תל אביב | צילום: חדשות 13

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר בדברי הבל ורעות רוח מצידם של אינטרסנטים הפועלים ממניעים אישיים בניסיון להכפיש את ניצב שבתאי ואת מינויו. מעבר לכך, הטענות אינן ראויות להתייחסות".