הולכים לבחירות: הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה

61 חברי כנסת הצביעו בעד פיזורה, מול 54 שהתנגדו. כעת ההצעה עוברת לוועדת הכנסת. ח"כ עבאס וסיעתו רע"מ נעדרו מההצבעה. בנט: "יש מכנה משותף בין נתניהו ללפיד - שניהם עוסקים בהפצת שנאה"

זמן צפייה: 01:27

הולכים לבחירות: הצעת החוק לפיזור הכנסת של יש עתיד-תל"ם אושרה היום (רביעי) במליאה לקריאה טרומית, ברוב של 61 ח"כים מול 54 שהתנגדו. ח"כ מנסור עבאס וחבריו לסיעת רע"מ נעדרו מההצבעה. כעת ההצעה עוברת לוועדת הכנסת להמשך התהליך שיביא להתפזרות הכנסת ה-23 תשעה חודשים לאחר שהתכנסה.

מדובר בצעד שעשוי להיות יריית הפתיחה לקראת הליכה לקלפיות - אך מדובר במהלך ראשוני בלבד, וישנם עוד חלונות הזדמנות לבלום את הדהירה לבחירות. במידה שההצעה תעבור, היא תובא לדיון בוועדת הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן). הוועדה, שנשלטת כאמור בידי מפלגתו של גנץ, תוכל לקבוע את לוחות הזמנים לקריאה ראשונה, ולאחריה גם לקריאה השנייה והשלישית.

לכתבות נוספות בנושא >>

גנץ: "כחול לבן תצביע בעד ההצעה לפיזור הכנסת"

נתניהו רוצה בחירות, אבל מאוחר יותר – האם גנץ יתקפל? • פרשנות

גדעון סער: "לפי תפקוד הממשלה – בחירות אינן הדבר הגרוע ביותר"

יו''ר האופוזיצה יאיר לפיד במהלך נאומו
יו''ר האופוזיצה יאיר לפיד במהלך נאומו | צילום: ציום מסך

יו"ר ימינה נפתלי בנט תקף את יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדבריו, "הממשלה הזו לקחה את אומת הסטרט אפ והפכה אותה לאומת המריבות. לקחה את אומת החדשנות והפכה אותה לאומת הסגרים. לקחה את אומת היזמות והובילה לשיא עולמי חדש - מספר אחת בעולם בבחירות ובמריבות".

"זאת האומה שלנו? זה עם ישראל? אני פונה גם ליו"ר האופוזיציה. יש מכנה משותף גדול מאוד בין לפיד לנתניהו - שניהם עוסקים בפוליטיקה יומם וליל. שניהם עוסקים בהפצת שנאה. שנאה לחרדים, לערבים, למתיישבים. גם אנשי שמאל אוהבים את מדינת ישראל, גם אם אנחנו חלוקים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-part-2012021447 ' autoplay='0' credit='' desc='מנסור עבאס בריאיון לחדשות 13 ' poster='' kid='1_0cux7ush' kid='1_0cux7ush' duration='238'']

הח"כ מסיעת רע"מ אמר לחדשות 13: "החלטנו שאנחנו צריכים להיות צמודים לעיקרון שקבענו. קבענו שאנחנו לא בכיס של נתניהו וגם לא בזה של גנץ. ברגע שלא קיבלנו היענות לדירשותינו, נמנענו מההצבעה. אנחנו כן רוצים לשמור על הרשימה מהשותפת. יש לי שאיפה שהיא תלך בדרך אחרת, שתוכל להשפיע על המערכת הפוליטית, כדי להשפיע על שורת הנושאים שחשובים לציבור שלנו".

עוד הוסיף עבאס: "אני מנסה למקם את עצמי במרכז הפוליטי ולהגיד כי מי שרוצה את רע"מ, אז צריך לבוא לקראתו, ומי שיבוא לקראתנו אנחנו נבוא לקראתו. אף אחד לא יכול להשתמש בקולות שלנו ואחר כך לפנות ימינה או שמאלה. נקבל החלטות בהתאם לאינטרס של החרבה הערבית".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר לאחר ההצבעה: המשותף היחיד בין הסיעות המרכיבות את האופוזיציה וכחול לבן זו השאיפה שלהם לפגוע בכהונת נתניהו. בלי מעשים ועם אפס אידיאולוגיה, מחנה ה"רק לא ביבי" גורר את ישראל לבחירות מיותרות ויוצא במסע מתוזמן של קמפיין שיסוי ופילוג נגד נתניהו והימין. זה רגע עצוב לעם ישראל".

בנאום שנשא יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, טרם ההצבעה, אמר: "הדבר היחיד שמאחד אותנו היא התחושה שמנהיגנו איבדו שליטה על חיינו. הממשלה לא מצליחה לנהל את המפגה, את המדינה ואת עצמה. מגפת הקורונה חשפה את עומק המחדל של המגפה הזו". עוד תקף לפיד בנאומו את הממשלה: "לקחתם את המשאבים של החברה הישראלית ועשיתם מהכל פוליטיקה. עסקתם בג'ובים למקורבים ובהטבות מס לנתניהו". במהשך הוסיף: "אנחנו סובלים ממגפת השנאה שלה אין חיסון. ביבי מתפרנס פוליטית מהשנאה הזו, וכל עוד הוא שם – הרס המדינה לא ייפסק. הילדים שלנו ימשיכו לגדול בתוך ים של שנאה".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, תקף גם הוא את הממשלה הנוכחית: "ישראל צריכה בחירות למען ממשלה שמקבלת החלטות ענייניות שלא נגועה בפוליטיקה קטנה ועלובה". עוד הוסיף הורוביץ: "גם כשיגיע החיסון, המשבר הכלכלי ירבוץ עלינו עוד שנים. לציבור בישראל מגיעה ממשלה שרואה את האזרח ופועלת עבורו, ולא ממשלה שמחזיקה את תקציב המדינה כבן ערובה ומפקירה את הביטחון הכלכלי של אזרחיה".

כאמור, אישור הצעת החוק הוא צעד שעשוי להיות יריית הפתיחה לקראת הליכה לקלפיות - אך מדובר במהלך ראשוני בלבד, וישנם עוד חלונות הזדמנות לבלום את הדהירה לבחירות. במידה שההצעה תעבור, היא תובא לדיון בוועדת הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן). הוועדה, שנשלטת כאמור בידי מפלגתו של גנץ, תוכל לקבוע את לוחות הזמנים לקריאה ראשונה, ולאחריה גם לקריאה השנייה והשלישית.

בפרק הזמן עד אז, כלומר עד לתום תהליך אישור החוק בכנסת, לקואליציה תהיה הזמנות להגיע להבנות - ולמנוע את פיזור הכנסת. אם ההצעה תעבור בקריאה שנייה ושלישית - הכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות. לחילופין, אם תקציב המדינה לא יעבור עד 23 בדצמבר - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי.

מוקדם יותר משכה כחול לבן את הצעת החוק השוויון שתכננה להעלות מחשש שלא יושג רוב.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

אמש הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ כי בכוונת מפלגתו להצביע בעד ההצעה. בהצהרה מיוחדת שנשא, הפנה גנץ אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה באי עמידה בהסכם הקואליציוני, ואמר: "הוא הבטיח אחדות, התחייב שלא יהיו טריקים ושינהל באחראיות את משבר הקורונה. אבל נתניהו לא מקיים - והציבור משלם".