לפיד: "בן גביר רוקד על הדם"; נתניהו: "בנט תלוי בעבאס"

על רקע פרישתה של ח"כ סילמן מהממשלה והקפאת השתתפותה של רע"מ בקואליציה, הכנסת שבה לפעילות מלאה וראשי המפלגות נשאו דברים בישיבות הסיעה. סער תקף את נתניהו: "לא סילקנו מגנומטרים מהר הבית ולא שחררנו מחבלים" נתניהו מצדו ביקר את לפיד ובנט: "הם לא מסוגלים להתמודד מול טרור חמאס ועסוקים בהישרדות אישית"

זמן צפייה: 08:40

הבוקר (שני) שבה הכנסת לפעילות אחרי חודשיים של פגרה לכנס הקיץ, שבו תנסה הממשלה לשרוד לאחר שאיבדה את הרוב בכנסת. ראשי המפלגות נשאו מוקדם יותר היום נאומים.

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "אנשים כנראה שכחו, אבל בסיום צוק איתן חלק מההסכמות שנתניהו הבטיח לראשי חמאס הייתה הפסקת הסיכולים הממוקדים. לכן, לצערי, אנחנו רואים את ההמשך של אותה מדיניות, מה שנקרא כניעה או תשלום פרוטקשן לחמאס. זו אותה הסדרה. מי שפועל נגד הקואליציה הנוכחית זו אותה קואליציה של יחיא סינוואר, פינדרוס, סמוטריץ' ונתניהו. אותה קואליציה של אנשים, חלקם הזויים, חלקם משיחיים. אין להם קווים אדומים".

בנוגע לשאלה אם יסכים להקים ממשלת ימין בכנסת הנוכחית, אמר ליברמן: "לאנשים משיחיים אני לא קורא ימין. נתניהו הוא גם לא ימין". הוא הוסיף: "מחר אציג את תקציב המדינה לראשי האגפים באוצר, ברביעי בערב לבנט ולפיד".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר בישיבת סיעת ימינה: "חשוב מאוד להחזיק את הקואליציה. החלופה היא לחזור שנה אחורה, וזה איום ונורא. תזכרו איפה היינו לפני שנה בשומר חומות, מדינה מסוכסכת. בשנות השיתוק הפוליטי נפער פער ענק בהתעצמות הבטחונית של מדינת ישראל, פער שאנחנו לאט לאט סוגרים".

עוד הוסיף בנט: "רמת האיבה, כפי שראינו ברדיפה אחרי עידית ואחרי ניר ובאיומים כלפיי וכלפי איילת - זה איום ונורא", זאת בזמן שסילמן נוכחת בחדר, "התפקיד שלנו זה לא להיגרר אחרי זה אלא להוביל. צריכים להירתם בכל כוחנו לשימור הקאוליציה, קיום הממשלה ואולי גם להרחבתה. לא צריך להיכנס לקרבות בתוך הקואליציה מי מושך יותר לכיוון שלו - כי החבל יקרע".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו דיבר בפתח ישיבת סיעתו ואמר כי "אנחנו לקראת מאבק גדול שמחכה לנו ואני מאמין שהוא יסתיים בהצלחה וייתן לנו תקווה חדשה. זה יום מיוחד עבורי. לפני עשור בדיוק נפרדתי מאבי, שמצפן הציונות לא מש מידו. אבי היה היסטוריון דגול של עמנו".

"רבים אומרים שאיש לא חזה את השואה וזה לא נכון", הוסיף נתניהו. "ב-1933, כשהוא רק בן 23, כתב אבי את הדברים הבאים על עלייתו של היטלר: 'האנטישמיות הגזעית שלו מסיתה למלחמה עולמית נגד קיומם של היהודים. אם היא תתפשט, היא תסכן את זכויות היהודים ואת עצם קיומם בכל מקום. מול השואה שמאיימת על העם היהודי, עלינו לשחרר אחרים שהתקפת ההיטלריזם על אדמת גרמניה זו התקפה על האנושות כולה'".

ראש האופוזיציה המשיך ותקף את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שר החוץ יאיר לפיד: "בנט ולפיד תלויים במוצא פיו של מנסור עבאס וחבריו, שמצידם מחכים להנחיות מחמאס וממועצת השורא".

יו''ר כחול לבן, בני גנץ
יו''ר כחול לבן, בני גנץ | צילום: רויטרס

גנץ: "המענה לטרור - להמשיך לבנות ולהתחזק"

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן אמר: "אני רוצה להשתתף בצער משפחות הנרצחים באלעד ובכלל הפיגועים שאירעו לאחרונה ומאחל החלמה לפצועים. אנחנו מתמודדים עם טרור המבוסס על שקרים. טרור שמוזן משנאה והסתה. מערכת הביטחון פועלת בשיתוף פעולה".

לדבריו, "גם אתמול סוכל פיגוע בתקוע, ולצערי גם התבצע פיגוע בשער שכם. גם עליהם אנחנו נגבה מחיר כבד מהמחבלים ושולחיהם ומהסביבה שמעודדת את הטרור. נגדע את היד שאוחזת את הסכין, נשים את ידינו על מי שמעלילים עלילות דם בשמה של דת. אנחנו נמגר את גל הטרור. יהיה המחיר שנצטרך לגבות. אין מגבלות".

עוד אמר שר הביטחון: "היציבות הביטחונית היא תנאי לשגשוג כלכלי ביהודה ושומרון ושגרת חיים תקינה ברצועת עזה. אם לא יתקיים, הכלכלה הפלסטינית בסכנה והאדמה שממנה יוצאים הטרוריסטים תרעד". לדברי גנץ, "הניצחון שלנו הוא בכך שלצד ביטחון - תישמר תחושת הביטחון. הניצחון טמון בשימורה של הרוח האיתנה. המענה לשקרים הוא להמשיך ולספר את האמת ולהביס את ההסתה. המענה לטרור הוא להמשיך לבנות ולהתחזק". הוא הביע תקווה ש"אפשר יהיה להביא גם לתמיכה של המפלגות החרדיות בממשלה".

שר האוצר אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

בשעה 16:00 תיפתח מליאת הכנסת שתחל בהצעות אי אמון שהגישה האופוזיציה. בתום הצבעת אי האמון, שאין לה משמעות קונקרטית גם אם תעבור (קריאה טרומית בלבד), תחל חקיקה ממשלתית שתתרכז בחוק מענקי האומקירון, נקודות זיכוי במס להורים, וייתכן שגם בחוקים נוספים. הדיון צפוי להימשך כמה שעות.

מליאת הכנסת בהצבעה על חוק האזרחות
מליאת הכנסת, ארכיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפיד: "יש לשמור על הממשלה, בן גביר רוקד על הדם"

לאחר מכן נשא דברים ראש הממשלה החליפי ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. הוא אמר כי "למדינת ישראל יש משימה עליונה: להכות בטרור, לרדוף אחר מי שרוצה לפגוע בישראלים ולפגוע גם במי ששלח אותם. מערכת הביטחון מקבלת את כל הכלים וכל הגיבוי. אין קיצורי דרך. צריך סבלנות. הנשק מול הטרור הוא קיומה של מדינה יהודית שרוחה אינה נכנעת לעולם".

"יש עוד משימה", הוסיף לפיד. "לשמור על הממשלה. ראיתי את איתמר בן גביר הולך לרקוד על דם הנרצחים באלעד - ונזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו". לדבריו, "אחרי כל הספינים, האופוזיציה עלתה ל-54. לנו יש 60. המצב החדש מעלה קשיים ותהליכי חקיקה יתעכבו אבל כבר היו ממשלות שהחזיקו ככה. אני קורא לאופוזיציה: אל תנהלו מאבק על חשבון האזרחים, על גב העצמאים שמחכים לפיצויים או החיילים. אני הייתי ראש אופוזיציה. אפשר להתנהג אחרת. אפשר לתת גב לממשלה גם כשהיא נאבקת בטרור".

"יש לנו ממשלה מצוינת שעובדת קשה למען האזרחים", אמר לפיד. "ממשלת שינוי וריפוי אמיתית. רק ביחד ננצח". לפיד נשאל אם הוא מגנה את דברי עבאס בנושא הר הבית ומדוע לא ביקר אצל המשפחות השכולות. על השאלה השנייה השיב: "יש לי שיח מתמיד וקשר הדוק עם משפחות שכולות. אני לא עושה את זה מול מצלמות ומול התקשורת. אני לא מבקר פוליטיקאים שהולכים. אני החלטתי עם עצמי שאני לא אעשה את זה מול מצלמות". לגבי עבאס: "לא מכיר את הציטוט שלו, אבל יש הסתה שמגיעה מחמאס וממרחב המזרח התיכון ואל ג'זירה".

גדעון סער | צילום: רויטרס

סער תקף את נתניהו: "לא הצבנו מגנומטרים ולא שחררנו מחבלים"

לאחר מכן קיים יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, את ישיבת סיעתו: "בכנס הקיץ הזה ייקבע אם נמשיך את המציאות של ממשלה מתפקדת וכנסת מחוקקת - או חלילה נלך שוב לבחירות. רוב העם אינו רוצה בחירות. טובת המדינה היא המשך העשייה של הממשלה למען אזרחי ישראל. אנחנו מצידנו וככל שהדבר יהיה תלוי בנו, נפעל לטובת המדינה". עוד אמר: "משחר לידתה עמדנו מול טרור ערבי. מול הטרור הזה צריך לעמוד ביחד ולא להשתמש בו באופן ציני לצרכים פוליטיים. פטריוט אמיתי לא מנצל פיגועים נגד בני עמו לצרכים פוליטיים, אבל יש כאלה שפיתחו ושכללו את השיטה הזו". הוא עקץ את נתניהו: "המדינה הזו לא הציבה מגנומטרים ולא שחררה מחבלים".

בנט ולפיד מגיעים לכנס לא מתואמים מבחינת אינטרסים, כשהם מנסים להחזיק את העסק יציב אך חוששים מבחירות - ומהשאלה מי יגיע אליהן כראש ממשלת המעבר. חוק ממשלת החילופים קובע שאם שני חברי כנסת מהגוש של בנט, כלומר ימינה ותקווה חדשה, מצביעים בעד הפלת הממשלה בקריאה שלישית - למחרת בבוקר לפיד יכנס למשרד ראש הממשלה.

כזכור, אמש כינס בנט את ראשי המפלגות וסיעות הקואליציה, מלבד נציגי רע"ם, ובישיבה דנו בפתיחת כנס הקיץ ובחוקים שיעלו במהלך המושב הנוגעים ליוקר המחייה, תקציב המדינה, המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית ונושאים נוספים. בישיבה סוכם כי המפלגות יפעלו בשיתוף פעולה על מנת לשמור על הממשלה והקואליציה, וכי ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) יכהן כיו"ר הקואליציה בפועל עד למינוי קבוע.

ראש הממשלה נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה | צילום: חיים צח/ לע''מ

ראש הממשלה מסר: "יש לנו אחריות לאומית ואנו מחויבים להמשיך לקיים את הממשלה הזו. זה יהיה חוסר אחריות לדרדר את מדינת ישראל לבחירות ולכאוס בעת הזו. המשך קיום הממשלה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו ויחד אנחנו יכולים להצליח".

הכנסת. ארכיון
הכנסת. ארכיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באשר ליום רביעי, אם החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית יעלה ולא יעבור - הדבר יקנה לקואליציה כמעט חסינות מלאה מפני נפילה למשך חצי שנה. מדובר במצב אידיאלי מבחינתם של בנט ולפיד ולכן זו ההתלבטות הגדולה שעומדת לפתחה של המערכת הפוליטית, ובעיקר לפתחו של יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין - שהוא האדם שמקבל את ההחלטות בנושאים הפרלמנטריים.

סמוטריץ': "ערביי ישראל מרימים ראש כי הם יודעים שממשלת בנט תלויה בהם"

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' אמר בישיבת סיעת הציונות הדתית כי "אם היה מדובר בממשלת ימין שנאחזת בקרנות המזבח, התקשורת הייתה רועשת וקוראת לראש הממשלה להחזיר את המנדט. הממשלה של בנט מוחזקת בידיו של עבאס ומונעת מצה"ל לתקוף את הטרור ואת שולחיו. עבאס מדלג בשליחותו של יחיא סינוואר כדי לקבל הוראות הפעלה מהאחים המוסלמים".

עוד הוסיף סמוטריץ' כי "ערביי ישראל מרימים ראש ותחושת בוז מול גורמי אכיפת החוק. חולצות נמכרות עם סמל של נשק, בדואים משתוללים ברחבי הנגב ויורים חופשי יום יום. סרטונים אנטישמיים מועלים מדי יום ואין פוצה פה. כל זה קורה כי הם יודעים שממשלת בנט תלויה בהם ולכן היא מורתעת מהם".

הורוביץ: "הקמת הממשלה הצילה את המדינה מנאשם בפלילים"

שר הבריאות וראש סיעת מרצ ניצן הורוביץ אמר היום בישיבת הסיעה: "היום שמענו עוד תזכורת מה אנחנו עושים כאן וכמה חשוב המשך העבודה שלנו בממשלה הזו. הדברים של ח"כ פינדרוס, שחולם על פיצוץ בית המשפט העליון ועל החרבת הדמוקרטיה הישראלית, הם בושה וחרפה. זו קנאות נתעבת וביטוי לאידיאולוגיה הרסנית, שהממשלה שלנו היא בדיוק ההפך ממנה. הקמת הממשלה הצילה את המדינה מנאשם בפלילים. מרצ מחויבת לממשלה הזו ולשלמותה".

עוד הוסיף הורוביץ כי "עשינו מאמץ נדיר במרצ כדי להקים את הממשלה הזו וזה לא פשוט מבחינתנו. אנחנו נאלצים להתפשר על הרבה דברים אבל זה שווה את זה. נעשה הכול כדי לשמור עליה. הדבר האחרון שישראל צריכה זה כאוס הבחירות אחר בחירות אחר בחירות. למרות זאת, נדרש מאמץ מדיני. הביטחון קריטי ואנחנו שוקדים על הגברת הביטחון. בצד המאמץ הביטחוני, חשוב שיהיה גם מאמץ מדיני על בסיס חזון שתי המדינות כי אין פתרון אחר לסכסוך הישראלי-פלסטיני".