הנשיא: "תוצאות הבחירות - כרטיס אדום מהאזרחים לנבחריהם"

בפתח טקס ההשבעה לחברי הכנסת ה-22 אמר ריבלין כי "יש רגעים בודדים בחיי עם שבהם נדרש הנשיא להתערב ולפעול לכיוונה של המערכת, שמתקשה לשוב למסילה", והוסיף כי "יש אפשרות לממשלה רחבה"

זמן צפייה: 13:51

בצל המתיחות הפוליטית והשימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נערך היום (חמישי) טקס השבעת הכנסת ה-22, בו הושבעו 107 מחבריה – בהם חמישה ח"כים חדשים. 13 חברי הרשימה המשותפת הודיעו אתמול כי יחרימו את הטקס, כחלק מהמחאה והשביתה שמתקיימת היום נגד האלימות בחברה הערבית.

טרם השבעת הח"כים אמר הנשיא ראובן (רובי) ריבלין כי "תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו". עוד הוסיף הנשיא כי "יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב ולפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה", וציין כי "יש אפשרות לממשלה רחבה". בתום דבריו של נשיא המדינה, החל טקס הצהרת האמונים של חברי הכנסת, וכל אחד מהח"כים הנבחרים נעמד על רגליו ואמר בתורו: "מתחייב אני".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191003-1636' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='יו"ר כחול לבן בני גנץ מצהיר אמונים' kid='1_6u8lmxkf' duration='6'']

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191003-1639' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='רה"מ נתניהו מצהיר אמונים' kid='1_znjcekfe' duration='6'']

עוד בחדשות 13:

הליכוד: נתניהו שוקל לקיים פריימריז בזק; סער: "אני מוכן"

פרקליטי נתניהו הגיעו ליום השימוע השני: "נציג ראיות חדשות"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191003-1621' autoplay='0' credit='' desc='ריבלין נושא דברים בטקס השבעת חה"כ' kid='1_tcb4769v' duration='831'']

"קריאתי לממשלה רחבה זכתה לביקורת מימין ומשמאל", הוסיף הנשיא, "אני קשוב לביקורת הזאת. זו ביקורת לגיטימית, שיש בה הרבה מהצדק. אני יודע, שממשלה רחבה או 'ממשלת אחדות', היא לא הפתק ששלשלו כל אזרחי ישראל לקלפי. אני גם יודע, שבמקרה ותקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. ואילו אני, מעומק ליבי, ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם. לא רק של הרוב, לא רק של האחדות, שמטבעה משאירה חלקים נרחבים מחוץ למעגלי ההשפעה".

ריבלין המשיך ואמר כי "בפניכם נבחרי הציבור מונחת האפשרות וההזדמנות להקים ממשלה רחבה. כזאת שתאפשר לנו להשהות את המחלוקות בינינו, ולעבוד בזיהוי מרחבי ההסכמה בתוכנו. לפעול למען אזרחי ישראל. למען הכלכלה. למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל. ואגב כך, לאפשר לכולנו הזדמנות לנשום קצת, להחלים. בממשלה כזאת לא יוכל אף צד להתבלט על ידי ניגוח ודה-לגיטימציה של הצד השני", הוסיף והעביר ביקורת מרומזת על חברי הכנסת, "בממשלה כזאת תצטרכו להצטיין בהישגים שקשורים בחיים עצמם. מערכת בחירות היא תכנית הריאליטי היקרה ביותר בעיר. מיליארד ושבע מאות מיליון ש"ח. עליכם לזכור כי מעונה לעונה, עלול הרייטינג לצנוח, בעוד שהתוצאה תישאר דומה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20191003-1642' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ לפיד מצהיר אמונים ' kid='1_rvqr252o' duration='5'']

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191003-1544' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='נשיא המדינה מגיע לטקס השבעת הכנסת' kid='1_jigj8vcq' duration='61'']

קודם לכן, בפתח הטקס, הנשיא ריבלין התקבל בטקס קבלת הפנים הממלכתי לנשיא המדינה, בנוכחות כלל חברי הכנסת והמשפחות. משמר הכבוד של משמר הכנסת קיבל את נשיא המדינה באמצעות מצעד כבוד. את פני הנשיא קיבלו יולי יואל אדלשטיין, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ, מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ, קצין הכנסת יוסף גריף וראש אגף טקסים ואירועים ליאת שמעוני-קוניצקי. נס הנשיא הונף ואדלשטיין וריבלין סקרו את משמר הכבוד. לבסוף הניח נשיא המדינה זר לרגלי הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל, המוצב ברחבת המשכן.

בהמשך, חתם הנשיא בספר הנשיאים של הכנסת: "חברי וחברות הכנסת ה-22, נבחרתם כדי להוביל, נבחרתם כדי להנהיג. נבחרתם כדי להתווכח – אך נבחרתם גם כדי להסכים. עיני הדור הצעיר נשואות לכולכם. היו נציגיו ומשרתיו, והזכירו לו ולעצמנו, שהדמוקרטיה יקרה לנו ולעולם איננה מובנת מאליה"

דברי ריבלין בספר בנשיאים של הכנסת, בעת השבעת הכנסת ה-22
דברי ריבלין בספר בנשיאים של הכנסת, בעת השבעת הכנסת ה-22 | צילום: דוברות בית הנשיא
טקס קבלת הפנים הממלכתי לנשיא המדינה
טקס קבלת הפנים הממלכתי לנשיא המדינה | צילום: דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום, ח"כ יאיר לפיד הודיע במהלך ישיבת סיעת כחול לבן כי הוא מוותר על הסכם הרוטציה עם בני גנץ, שהביא לאיחוד בין רשימת הרמטכ"ל לשעבר למפלגת יש עתיד. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס להחלטת לפיד ואמר לחדשות 13 כי מדובר ב-"צעד חשוב ואצילי".

"אדם אחד עם שלושה כתבי אישום עומד בינינו לבין ממשלת אחדות לאומית", אמר לפיד בפתח דבריו בישיבת סיעת כחול לבן. "המדינה צריכה ממשלת אחדות בראשות כחול לבן, עם הליכוד, ליברמן והעבודה. בממשלה כזאת תהיה רוטציה, ובני גנץ יהיה ראש הממשלה בשנתיים הראשונות. אנחנו המפלגה הגדולה ביותר ונתניהו בשימוע. לא נשב עם ראש ממשלה עם כתב חשדות או כתב אישום. בשביל ממשלת אחדות אני מוותר על הרוטציה. הרי לא תהיה רוטציה בין שלושה אנשים. זה ניהול מדינה, זה העניין החשוב לי ביותר שיהיה אחדות בעם, שלא יהיו בחירות, שהמדינה תתחיל איחוי פצעים".

בד בבד, הליכוד הודיעה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לקיים פריימריז בזק לראשות המפלגה. בהודעה נרמז כי המטרה היא לגרום לכחול לבן להבין שלא יקום מחליף לנתניהו בליכוד, ולהביא אותם לשבת עמו בממשלת אחדות. "מטרת המהלך היא ניפוץ אשליית 'המרד בליכוד' שלו מייחלות מפלגות אחרות, דבר שמעכב אותן מלהצטרף לממשלת אחדות", נמסר. זמן קצר לאחר הודעת הליכוד, כתב בטוויטר ח"כ גדעון סער, הנחשב למועמד הבולט ביותר להחלפת נתניהו: "אני מוכן".

מוקדם יותר היום הגיעו מרבית חברי הכנסת למשכן, לקראת אירוע ההשבעה, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיע למשכן ישירות מפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו - בה לא הושגה כל התקדמות במאמצי הרכבת הממשלה. לאחר מכן הגיעו הח"כים עם בני משפחותיהם לכיבוד קל במרפסת של טרקלין שאגאל, שם מתקיימים אירועים ממלכתיים וקבלות פנים.

חברת הכנסת שרון השכל
חברת הכנסת שרון השכל | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

כאמור, חברי הרשימה המשותפת, המונים 13 חברי כנסת, יעדרו מההשבעה כמחאה על גל האלימות והרציחות בחברה הערבית.

חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת
חבר הכנסת בני גנץ בכניסה למשכן הכנסת | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ח''כ אביגדור ליברמן
ח''כ אביגדור ליברמן | צילום: דוברות הכנסת
חבר הכנסת אמיר פרץ
חבר הכנסת אמיר פרץ | צילום: דוברות הכנסת
חברת הכנסת שרון השכל
חברת הכנסת שרון השכל | צילום: דוברות הכנסת