תם הטקס: חוק פיזור הכנסת אושר במליאה

החוק להתפזרות הכנסת ה-24 אושר בקריאה שנייה ושלישית, וכעת תצא לדרך ממשלת המעבר, בראשה יעמוד יאיר לפיד, וישראל תצא למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים. הרשימות לכנסת יסגרו ב-15 בספטמבר, והבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר

זמן צפייה: 02:52

בחירות ב-1 בנובמבר: החוק להתפזרות הכנסת ה-24 אושר הבוקר (חמישי) במליאה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 92 חברי כנסת ללא מתנגדים. כעת תצא לדרך ממשלת המעבר, בראשה יעמוד יאיר לפיד שייכנס באופן לרשמי לתפקיד הלילה בחצות, וישראל תצא למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים. ב-15 בספטמבר יסגרו הרשימות לכנסת, וב-15 בנובמבר, שבועיים לאחר הבחירות, תושבע הכנסת ה-25.

נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במחאה על אי העברת חוק המטרו, סיעת העבודה יצאה מהמליאה בזמן ההצבעה על פיזור הכנסת. יו"ר המפלגה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, אמרה בתגובה: "‏פיזור הכנסת הזו נולד בחטא והמשיך בחטא של אי העברת חוק המטרו בגלל פוליטיקה אישית וקטנונית. סיעת העבודה תמשיך לעבוד לטובת מדינת ישראל ולהרכבת ממשלה טובה עוד יותר".

שר התקשורת יועז הנדל אמר: "זה יום עצוב למדינת ישראל. אין פה מנצחים רק מפסידים. בחירות חמישיות ב3 וחצי שנים מחייבות את כולנו לחשבון נפש". יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר: "ב-1 בנובמבר הציבור הדמוקרטי שרוצה שלום ושוויון ינצח את כוחות הכיבוש והעליונות".

נפתלי בנט ויאיר לפיד
ראש הממשלה היוצא וראש הממשלה הנכנס. בנט ולפיד הבוקר במליאה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מיד לאחר פיזור הכנסת יצא ראש הממשלה המיועד יאיר לפיד להיכל הזיכרון ביד ושם, ולאחר מכן יתקיים טקס מצומצם עם בכירי הצוותים במשרד ראש הממשלה, ותתקיים פגישת חפיפה נוספת עם עם ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט. משם יגיע לפיד עם רעייתו לבית הנשיא, לפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו.

"מיד אחרי ההצבעה נסעתי ליד ושם", אמר לפיד באוהל יזכור, "כדי להבטיח לאבא שתמיד אשמור על ישראל חזקה, שתדע להגן על עצמה ולהבטיח את שלום ילדיה"

ראש הממשלה המיועד יאיר לפיד ביד ושם
ראש הממשלה המיועד יאיר לפיד ביד ושם | צילום: קובי גדעון / לע''מ

לפיד צפוי להתחיל בקרוב את תהליך החפיפה שלו, ואמש הבהיר בנט בנאום הפרישה שלו כי הפעם העברת המקל תהיה מסודרת, תוך שהוא רומז לפגישת החפיפה הקצרה בינו לבין ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שארכה חצי שעה.

לפיד בתחילה ייפגש עם כל ראשי מערכת הביטחון, ובכירים נוספים. הוא מעודכן היטב בסוגיות המדיניות והביטחוניות השונות, גם מתוקף תפקידו בשנה האחרונה, כשר החוץ וכראש הממשלה החליפי. עם זאת, ראש הממשלה מכיר את התמונה הרחבה ביותר מתוקף תפקידו, ולכן הפגישות הללו נדרשות.

יאיר לפיד
יאיר לפיד הבוקר במליאה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בנוסף, ייערך טקס חילופים מצומצם בין לפיד לבין בנט, לא בנוכחות קהל או תקשורת - להחלטתם. בימים הקרובים ראש הממשלה הנכנס, לפיד, יעבור לבלפור - אולי כלקח על אי-כניסתו של בנט למעון בירושלים, והביקורת שספג על כך. בשבוע הבא מתוכנן ללפיד כבר ביקור מדיני ראשון כראש ממשלה, כאשר הוא יטוס לצרפת, שם הוא צפוי להפגש עם נשיא המדינה עמנואל מקרון.

נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לפני ההצבעה עלה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לנאום במליאת הכנסת, ואמר: "בשנה האחרונה האזנתי לרחשי הלב שלכם, שמעתי על הבעיות והמצוקות שלכם. התבוננתי גם פנימה, למדתי הרבה מאוד. כל מי שמקשיב לאזרחי ישראל רואה שמשהו יסודי השתבש בשנה האחרונה במדינה שלנו. הביטחון האישי התערער, הכבוד הלאומי הושפל, הפחד מאויבינו גבר, דגלי ישראל הוסרו ודגלי אש״ף הונפו".

מנסור עבאס מתפרץ על נתניהו בכנסת
מנסור עבאס מתפרץ על נתניהו בכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"יוקר המחייה מכה בכיס של כולנו", הוסיף נתניהו, "בדלק שהתייקר שוב הבוקר, במשכנתאות, במזון, בחשמל. סל הקניות של כל ישראלי שובר שיאים של כל הזמנים ואין ממשלה שתטפל. זה מה שקורה כשלוקחים פייק ימין עם שמאל קיצוני, מערבבים עם האחים המוסלמים וזו התוצאה".

הסדרנים מפנים את מנסור עבאס לאחר העימות במליאה עם נתניהו
הסדרנים מפנים את מנסור עבאס לאחר העימות במליאה עם נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"לפיד כבר סגר עם רע"מ והמשותפת כי הוא יודע שבלעדיהם אין להם רוב. זו מתמטיקה פשוטה", המשיך נתניהו, "אל תאמינו להכחשות כי במו עינינו ראינו שזה מה שהחזיק את הממשלה בחודשים האחרונים. אל תאמינו לחתימות באולפנים. הזהרנו על כך ערב הבחירות הקודמות וזה מה שקרה, אחד לאחד. זה מה שיקרה גם הפעם". בשלב זה התפרץ לעברו יו"ר רע"מ מנסור עבאס ואמר: "ניהלת איתנו משא ומתן, אין לך בושה?". נתניהו נזף ביו"ר הכנסת מיקי לוי וקרא: "תוציא אותם".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2906222045' autoplay='0' credit='' desc='בנט פורש: "אשאר חייל נאמן של הארץ הזאת"' poster='' kid='1_wgp4m7fl' duration='']

אתמול נמשכו לאורך כל היום העימותים וחילוקי הדעות על רשימת החוקים שכן יעברו ואלה שיתקעו, כאשר השיא של היום הגיע בשעות הערב כשראש הממשלה נפתלי בנט הודיע, די כצפוי, על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים. "אין בכוונתי להתמודד בבחירות הקרובות, אך אשאר חייל נאמן של הארץ הזאת", אמר בנט בהצהרה בכנסת.

ראש הממשלה היוצא גם הודה לשותפתו שאותה הגדיר מצוינת, שרת הפנים איילת שקד, ואמר כי היא תנהיג את מפלגת ימינה. "אני בטוח שהיא תצליח להובילה לטובה", אמר בנט והודה גם לשר מתן כהנא ולחברי הכנסת של ימינה.

נפרדים. בנט ושקד
נפרדים. בנט ושקד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על תקופת ממשלת המעבר אמר בנט: "אעביר את מקל השליחים לחברי יאיר לפיד. אני אמשיך לסייע ולעזור לו במסגרת תפקידי". ראש הממשלה הבא יאיר לפיד צייץ לאחר ההצהרה: "נפתלי אחי, תודה בשמי ובשם כל עם ישראל".

בנט נפרד מסדרני הכנסת
בנט נפרד מסדרני הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90