הכנסת אישרה הקמת ארבע ועדות שיפקחו על ניהול משבר הקורונה

בראש כל הוועדות, כולל אלו שהוקמו כבר אתמול, עומדים חברי כנסת שהמליצו על בני גנץ לראשות הממשלה. הוועדות הן זמניות עד להקמת הכנסת ה-23. חברי גוש הימין החרימו את ההצבעות

דיון מליאת הכנסת
דיון מליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) הקמת ארבע ועדות מיוחדות שיפקחו בין היתר על ניהול משבר הקורונה. סך הכל אתמול והיום הוקמו שש ועדות, כאשר בראשון יעמדו חברי וחברות כנסת שהמליצו על בני גנץ לראשות הממשלה. חברי וחברות מחנה נתניהו, מחרימים מאז אתמול את כל הדיונים בכנסת ולא הגיעו להצבעות על הקמת הוועדות. כל הוועדות יהיו ועדות זמניות שיכהנו עד להקמת הוועדות הקבועות של הכנסת ה- 23.

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר לאחר הקמת הוועדות כי "אתמול הקמנו את ועדת הכספים וועדת חוץ וביטחון, והיום הקמנו גם ועדה שתטפל בנושא הקורונה וועדות נוספות שהן קריטיות בעת הזו. עד מחר, לפי פסק הדין של בג"ץ, נמנה יו"ר כנסת כפי שמתחייב במדינה דמוקרטית. לא יעזרו הספינים, המתקפות משולחות הרסן על בית המשפט, עליי ועל שותפיי. אני קודם כל אחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפקוד מלא - ללא פחד וללא מורא".

הוועדות שהוקמו היום הן ועדה מיוחדת לטיפול בנגיף הקורונה שבראשה יעמוד ח"כ עפר שלח (כחול לבן), ועדה מיוחדת להיערכות מערכת החינוך לשנת הלימודים הבאה והחינוך המיוחדש בראשותה יעמוד יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, ועדה מיוחדת לענייני עבודה ורווחה שבראשה יעמוד ח"כ מהרשימה המשותפת, וועדה למיגור האלימות והפשיעה במגזר הערבי שגם בראשה יעמוד ח"כ מהרשימה המשותפת.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ניסנקורן לאלדשטיין: אפשר להקים את ועדת הקורונה עוד היום

בג"ץ הורה לאדלשטיין: כנס הצבעה לבחירת יו"ר הכנסת עד רביעי

דיון מליאת הכנסת
דיון מליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

עוד אמר גנץ כי "מה שאנחנו רואים בשבוע האחרון הוא חסר תקדים - כחול לבן בראשותי יצאה למאבק על המובן מאליו: הקמת ועדות הכנסת שיוכלו לשרת את האזרחים – לאפשר מתן פיצויים לעצמאים, לדאוג לחוסנו של הביטוח הלאומי, לבחון את שיטות המעקב אחרי האזרחים ולסייע ככל הניתן במתן פתרונות לאזרחי ישראל בנושא וירוס הקורונה".

גנץ המשיך וקרא לאחדות: "בכוונתי לדון בכל הדרכים האפשריות להקים ממשלת אחדות שתיאבק בקורונה ותטפל באתגרים הנוספים שלפתחנו. נתניהו, הפערים ביננו מהותיים. אני נאבק על חובת הפעלתה של הדמוקרטיה הישראלית, ואני מקווה שתצטרף אליי במאמצים האלו. וחשוב מכך – עליך לומר באופן ברור לעם ישראל שאת פסיקות בית המשפט ממלאים ושבישראל לא תהיה אנרכיה. אסור שבשם משבר הקורונה שמחייב טיפול מעמיק – רפואי,חברתי וכלכלי, תירמס הדמוקרטיה הישראלית".

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן אמר כי "גם אם יש לנו מחלוקות בתוך הבית הזה, וגם אם המערכת הפוליטית סוערת, דבר אחד צריך להיות נר לרגלינו וזה שמירה על שלטון החוק והחלטות בית המשפט העליון והחלטות בית המשפט באופן כללי. אחרת מי ישורנו, אנחנו לא נהיה בדמוקרטיה. אנחנו באמת צריכים לחפש את המשותף עד כמה שזה אפשרי. אנחנו בימים קשים, הציבור הישראלי מסתכל עלינו ואני חושב שהוא רוצה גם לראות כנסת שעובדת ביחד, גם לראות מלחמה משותפת בנושא הקורונה וגם שמירה על הדמוקרטיה".

מוקדם יותר היום ניסנקורן פנה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וביקש ממנו לאשר באופן דחוף הקמה של ועדה מיוחדת להתמודדות עם משבר הקורונה ושלוש ועדות מיוחדות נוספות. "זאת בהתאם להחלטת הוועדה המסדרת, בכדי לאפשר לחברי הכנסת למלא את תפקידם ולשרת את אזרחי ישראל", נכתב בהודעת כחול לבן.

בתוך כך, מפלגת הליכוד תקפה את הקמת הוועדה המסדרת, ובהודעה שפרסמה נכתב: "כחול לבן יחד עם ליברמן והמשותפת החליטו לגזול את הכנסת מ-2.5 מיליון מצביעי מחנה הימין. תוך דורסנות חסרת תקדים, התעלמות מכל נוהג קיים מאז ומעולם בכנסת, הם החליטו להקים לא פחות משש ועדות זמניות כשבכולן קבעו רוב לעצמם כשנציג מטעמם עומד בראשן, וזאת בניגוד מוחלט לחלוקת המנדטים הכוללת בין סיעות הכנסת ומהנוהל המקובל. מחנה הימין לא ישתתף בדיונים ובהצבעות הלא דמוקרטיות הללו שדורסות ומתעלמות מ-58 חברי כנסת שהעם בחר".