מתח בקואליציה: לקראת ההצבעה הגורלית על תקנות יו"ש

ההצבעה על התקנות שמחודשות מדי חמש שנים צפויה להיערך מחר ומאיימת להפיל את הממשלה, שעתידה לחגוג שנה בשבוע הבא. סימני השאלה הגדולים הם דפוסי ההצבעה של חברי הכנסת הערבים וחברת הכנסת עידית סילמן - שמסתכנת בכך שתוכרז כפורשת אם תצביע נגד

זמן צפייה: 01:59

ההצבעה הדרמטית על תקנות יהודה ושומרון צפויה להיערך מחר (שני), ומאיימת להפיל את הממשלה שעתידה לחגוג בשבוע הבא שנה. התקנות מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. אם לא יעבור החוק - הן יפקעו בסוף חודש יוני.

ההצבעה חשובה מאוד לשר המשפטים גדעון סער גם כשלעצמה, אך גם כדי להבין האם הקואליציה מסוגלת לתפקד. סימני השאלה שעולים הם האם הקואליציה תצביע כאיש אחד, וכיצד יצביעו חברי הכנסת הערבים כמו מאזן גנאים, ווליד טהא, וג'ידא רינאוי-זועבי - אך גם זה לא מבטיח שכחוק יעבור שכן ח"כ עידית סילמן שפרשה מהקואליציה מתלבטת: אם תצביע נגד היא מסתכנת בכך שתוכרז כפורשת.

ח''כ סילמן בוועדת הבריאות | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אם לא יהיו 60 קולות בעד, הדבר יכול להביא להידרדרות מהירה ולפירוקה של הכנסת תוך זמן קצר; אך גם אם יהיו 60 קולות - אנחנו עתידים לראות את הקואליציה עוסקת בחברת הכנסת סילמן ומנסה להפריש אותה ושוב לא מצליחה להעביר הצעת חוק.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס תומך בתקנות יהודה ושומרון, ופועל לשכנע את חברי מפלגתו ואת רינאוי-זועבי לתמוך גם כן. כך דווח אמש ב"שישי" עם אילה חסון. המסר של שר המשפטים סער לקואליציה הוא שאם כל חברי הקואליציה יתמכו אבל האופוזיציה תפיל את החוק, בין היתר באמצעות ח"כ עידית סילמן, הוא לא יפרק את הקואליציה ולא יתן "פרס" לליכוד. במקרה הפוך, שבו הקואליציה לא תספק את האצבעות והחוק יעבור בעזרת הליכוד והאופוזיציה - זה אולי דווקא יעלה את הסיכוי שסער יתקרב אליהם.

מנסור עבאס
מנסור עבאס | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בשבוע שעבר אמר סער בשיחת זום עם פעילי "תקווה חדשה": "לא מקובל עליי שיש חברים בקואליציה שמנהלים משא ומתן במה לתמוך ובמה לא אחרי שחוק מסוים עבר ממשלה ובוועדת שרים לחקיקה. אם הקואליציה לא תתעשת - לדברים האלה יהיו משמעויות. זה מאוד מסכן את המשך קיום הממשלה".

לדברי סער, "אנחנו מעוניים בהמשך קיום הממשלה כממשלה מתפקדת. השרידות היא לא ערך. אפשר לעשות את זה אם אותם 60 חברי כנסת יגלו נחישות. אם אנשים יעשו דין לעצמם - העסק הזה לא יוכל להחזיק".

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: רויטרס

על התנגדות האופוזיציה לתמוך בתקנות יו"ש אמר סער: "מפלגות האופוזיציה מוכנות לשחק באש לפי השיטה של 'אם אני לא בשלטון - שתישרף המדינה'". הוא תקף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "לא רק שהוא לא החיל את הריבונות על שטחי יהודה ושומרון, כעת הוא רוצה לפגוע ביכולת שלנו לקיים את השלטון שלנו ביהודה ושומרון. זה הדבר הכי חמור שאפשר להעלות על הדעת. התנהגות צינית חסרת אחריות".