הכנסת חזרה מהפגרה: נפלו הצעות אי האמון שהוצעו במליאה

לאחר פגרה של חודשיים, נפתח כנס הקיץ של הכנסת בהצעת אי אמון שהגישה האופוזיציה - ושנפלה. בפתח המליאה תקף נתניהו את בנט ואמר: "הממשלה שלך סיימה את הקריירה הקצרה והקלוקלת שלה"

20220509151610 Noam8901
חברי האפוזיציה במליאה | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

כנס הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני) לאחר חודשיים של פגרה, ולראשונה מאז הכריזה יו"ר הקואליציה לשעבר, עידית סילמן, על פרישתה והקואליציה איבדה את הרוב שלה. המליאה נפתחה בהצעת אי אמון שהגישה האופוזיציה ונדחתה. לאחר מכן תחל חקיקה ממשלתית שתתרכז בחוק מענקי האומקירון, נקודות זיכוי במס להורים, וייתכן שגם בחוקים נוספים. הדיון צפוי להימשך כמה שעות.

שתי הצעות אי האמון שהגישו סיעות הליכוד, ש"ס ויהדות התורה נפלו בהצבעה. בהצעה הראשונה תמכו 52 חברי כנסת לעומת 61 מתנגדים ובהצעה השנייה תמכו 52 והתנגדו 56. חברי כנסת.

20220509151737 Noam8947
חבר הכנסת מאיר פרוש במליאה | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

הסיעות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, הגיבו לראשד הממשלה נפתלי בנט ומסרו: "הממשלה הנוכחית אינה זוכה לאמון העם וללא רוב בכנסת, פוגעת פעם אחר פעם בציבור החרדי והמסורתי. נמשיך לעשות הכל להחלפתה בממשלה לאומית, שתתן ביטחון לתושבי ישראל ותייצג בכבוד את מסורת ישראל, והשכבות החלשות".

ממפלגת הציונות הדתית נמסר לאחר ההצבעה כי "למי שהיה עוד היה ספק שממשלת בנט-עבאס-שקד לא תהסס להישען על הרשימה המשותפת קיבל היום את התשובה או יותר נכון את הבושה".

בפתח המליאה דיבר יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, שאמר: "מי שיושב בממשלה עם תומכי חמאס לא יכול להילחם בחמאס. מילא שאתם בממשלה בוחרים לא לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת, זאת הבעיה שלכם, אבל זה שאזרחי ישראל מפחדים לצאת לרחוב זאת הבעיה של כולנו. אזרחי ישראל חיים היום בפחד".

בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת | צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת

עוד הוסיף נתניהו: "אי אפשר לרמות את הפיזיקה של הפוליטיקה. זה נגמר, נפתלי. הממשלה שלך סיימה את הקריירה הקצרה והקלוקלת שלה. אתה ויאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי שמבלה את רוב זמנו בחו"ל, אתה ולפיד מחזיקים את ישראל כבת ערובה למאבק הפנימי שלכם. יש כאן ריאליטי חדש - מי יהיה ראש ממשלת המעבר, בנט או לפיד? המשחק הזה מתנהל על חשבון ביטחוננו, עתידנו, ועצם קיומנו".

מוקדם יותר דיברו ראשי המפלגות בישיבות הסיעה. שר האוצר אביגדור ליברמן תקף את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו: "בסיום צוק איתן חלק מההסכמות שנתניהו הבטיח לראשי חמאס הייתה הפסקת הסיכולים הממוקדים. לכן אנחנו רואים את ההמשך של אותה מדיניות. מי שפועל נגד הקואליציה הנוכחית זו אותה קואליציה של יחיא סינוואר, פינדרוס, סמוטריץ' ונתניהו. אותה קואליציה של אנשים, חלקם הזויים, חלקם משיחיים. אין להם קווים אדומים".

נתניהו מצדו, תקף בעיקר את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שר החוץ יאיר לפיד ואמר: "בנט ולפיד תלויים במוצא פיו של מנסור עבאס וחבריו, שמצידם מחכים להנחיות מחמאס וממועצת השורא. אנחנו לקראת מאבק גדול שמחכה לנו ואני מאמין שהוא יסתיים בהצלחה".

לפיד התייחס לפיגוע באלעד ואמר כי "יש עוד משימה, לשמור על הממשלה. ראיתי את איתמר בן גביר הולך לרקוד על דם הנרצחים באלעד - ונזכרתי כמה חשוב לשמור על הממשלה הזו. אני קורא לאופוזיציה: אל תנהלו מאבק על חשבון האזרחים, על גב העצמאים שמחכים לפיצויים או החיילים".