לקראת ההשבעה: חברי הכנסת ה-21 הגיעו למשכן בירושלים

רוב נבחרי הציבור הגיעו לכנסת ויצהירו על נאמנותם בטקס שייפתח במשמר כבוד עם תזמורת צה"ל. גנץ: "חייבים לעמוד על משמר הדמוקרטיה". החל מ-15:00 - שידור ישיר מהמשכן עם כל כתבי חדשות 13

זמן צפייה: 01:19

רוב חברי הכנסת ה-21 הנכנסים הגיעו היום (שלישי) למשכן בירושלים ויושבעו לתפקידם בטקס שיתקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ויו"ר הכנסת בפועל יולי אדלשטיין. זאת לאחר שקיבלו את תעודת חבר הכנסת החדשה שלהם. החל מ-15:00 נעביר בשידור ישיר מירושלים את אירוע פתיחת הכנסת ה-21, יחד עם כל כתבי חדשות 13. הנאומים, הברכות, חברי הכנסת החדשים והדמויות הוותיקות והמוכרות של המשכן.

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פתח את ישיבת הסיעה הראשונה של מפלגתו לאחר הבחירות בדרישותיו למו"מ הקואליציוני: "כל עוד לא הגענו להסכמות עקרוניות בנושאי ליבה לא ננהל משא ומתן לגבי התיקים. הדרישות שלנו זה לא רק לגבי דת ומדינה אלא גם בנושאים חברתיים-כלכליים ובנושאי ביטחון", הוסיף ליברמן, שהבהיר כי מפלגתו תדרוש פנסיית מינימום לכל הגימלאים בישראל ותיבק נגד בדיקות יהדות באמצעות בדיקות DNA. "אנחנו בעד מדינה יהודית - ונגד מדינת הלכה. זו הנוסחה שאנחנו מנסים להגיע סביבה להסכמות עם כל המרכיבים בקואליציה".

ליברמן בישיבת הסיעה
ליברמן בישיבת הסיעה | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הגיע לקחת את תעודת חבר הכנסת הראשונה שלו ואמר: "חייבים לעמוד על משמר הדמוקרטיה. הקואליציה עתידה להקים מבצר משפטי שאנחנו נגדו".

כאמור, ביום ההשבעה יציינו לראשונה שתיע מסורות חדשות. הראשונה היא משמר כבוד שיקבל את הנשיא ריבלין, בו ישתתפו תזמורת צה"ל, שיירת אופנועים ופרשים רכובים על סוסים. לאחר שיו"ר הכנסת יקבל את פניי הנשיא, יניח האחרון זר לרגלי הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל, המוצב ברחבת המשכן. מסורת חדשה נוספת שתיחנך השנה היא "ספר הנשיאים" – ספר מהודר בו יברכו מעתה נשיאי ישראל את חברי הכנסת לכבוד השבעתם.

בשעה 16:00 תתקיים ההשבעה במליאת הכנסת. מזכירת הכנסת תכריז "כבוד הנשיא", הקהל יקום על רגליו ויושמעו שלוש תרועות חצוצרה. הנשיא ריבלין יפתח את הישיבה ויישא דברים. לאחר מכן אדלשטיין יקריא את נוסח הצהרת האמונים ויישא אף הוא דברים, בסופם יצהירו 120 חברי הכנסת ה-21 אמונים. הישיבה תינעל בשירת "התקווה". מייד לאחר הטקס תתקיים ישיבת כנסת, כשעל סדר היום בחירת יושב הראש החדש ומינוי הוועדה המסדרת.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190430-1158' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_gfj6obal' duration='20'']

אביגדור ליברמן מקבל תעודת חבר כנסת
אביגדור ליברמן מקבל תעודת חבר כנסת | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

עוד בחדשות 13:

רגע לפני ההשבעה: ההוראות והטיפים לחברי הכנסת החדשים

מיקי חיימוביץ': "לא אוכל לשבת במליאת הכנסת על כיסא מעור פרה"

תל אביבית בת 32 והח"כית החרדית הראשונה: הפנים החדשות בכנסת

יום ההכשרה בכנסת
יום ההכשרה בכנסת | צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ

מאוחר יותר יוזמנו ראש 11 הרשימות לצילום מסורתי עם הנשיא, ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה, יו"ר הכנסת ורעייתו ונשיאת בית המשפט העליון ובעלה. במהלך הטקס יופיעו חברי ההרכב המוזיקלי "הפרויקט שרביבו", שישירו את השירים "ברכנו" ו-"עושה שלום". בשל ספירת העומר ההופעה תיערך ללא מוזיקה.

24 מתוך 48 חברי הכנסת החדשים הם ממפלגת "כחול לבן". מהחמישייה הראשונה יצטרפו שני הרמטכ"לים לשעבר, בני גנץ וגבי אשכנזי, נוסף אליהם יצטרפו לראשונה לכנסת אנשי התקשורת יועז הנדל ומיקי חיימוביץ', האלופה במיל' אורנה ברביבאי, ראש עיריית ירוחם לשעבר, מיכאל ביטון, חילי טרופר וצבי האוזר. בכנסת ה-21 צפויים לכהן מספר שיא של חמישה חברי קהילת הלהט"ב, ו-28 נשים, לעומת 34 נשים בכנסת ה-20.

כחול לבן גם הביאה לנו את חברת הכנסת החרדית הראשונה – עורכת הדין והפעילה החברתית עומר ינקלביץ'. בליכוד צפויה לכהן חברת הכנסת הצעירה ביותר – מאי גולן, פעילה נגד מבקשי המקלט בדרום תל אביב, בת 32 בלבד.

עופר שלח מקבל תעודת חבר כנסת
עופר שלח מקבל תעודת חבר כנסת | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
יולי אדלשטיין מקבל תעודת חבר כנסת
יולי אדלשטיין מקבל תעודת חבר כנסת | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
רועי פולקמן מקבל תעודת חבר כנסת
רועי פולקמן מקבל תעודת חבר כנסת | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
ברקת, חיימוביץ' והנדל
ברקת, חיימוביץ' והנדל | צילום: חדשות 13

מטעם הליכוד יצטרפו לכנסת 11 ח"כים חדשים לפחות. הבכיר ביותר בהם הוא ניר ברקת, ששימש לפני כן כראש עיריית ירושלים במשך עשר שנים. אחריו ברשימה ממוקמים אופיר כץ, עטייה חוה, קרן ברק ושלמה קרעי. שלושה חברי כנסת חדשים הצטרפו מרשימת איחוד מפלגות הימין – הרב רפי פרץ, אופיר סופר ועידית סילמון.

אמיר אוחנה מקבל תעודת חבר כנסת
אמיר אוחנה מקבל תעודת חבר כנסת | צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

שלושה מתוך ארבעת חברי הכנסת מטעם מפלגת רע"ם-בל"ד יהיו חברי כנסת בפעם הראשונה, במידה והמפלגה תעבור את אחוז החסימה. ממפלגת חד"ש-תע"ל יצטרף לכנסת לראשונה בחייו עופר כסיף, שמועמדותו נפסלה תחילה על ידי ועדת הבחירות המרכזית, אך נשאר ברשימה לאחר שבית המשפט העליון לא אישר את הפסילה.

בזמן שהמשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה ממשיך, הכנסת תפתח היום את שעריה בפני 120 חברי וחברות הכנסת – כאשר 49 מהם, יהיו חברי כנסת חדשים. הבוקר הגיעו חברי הכנסת המתחילים ליום הכנה לתפקידם שכלל תדריכים, צילומים אישיים לתמונה הרשמית וגם שיעור קצר באזרחות מאת יולי אדלשטיין - שצפוי להיבחר בפעם השלישית לתפקיד יושב ראש הכנסת: "על ידי ביקורת ופיקוח אנו הופכים את הממשלה לטובה יותר – ולא לחלשה יתר. תמיד כדאי להזכיר את זה לעצמכם ולאחרים", אמר אדלשטיין.

בין השיעורים שהועברו אתמול במשכן הכנסת, גם סדרני המליאה עברו תדרוך על ידי אביגדור רפאלי, מנהל יחידת הסדרנים. עבודתו של רפאלי זכורה היטב בקרב החברה הישראלית בזכות המהומות הלא מעטות שהתעוררו במליאה, שאף הסלימו עד גירוש מחוקקים מהמקום. יממה לפני פתיחת המושב רפאלי מביע אופטימיות: "אנו צופים כנסת שקטה מאוד לפי אוכלוסייה שהגיעה". עם זאת, לדבריו, "תמיד אמרנו 'זה השיא' – אבל אז עברנו את השיא".

מיקי חיימוביץ' ביום הסתגלות לכנסת
מיקי חיימוביץ' ביום הסתגלות לכנסת | צילום: יצחק הררי דוברות הכנסת

במהלך היום התקיימה פגישה ראשונה בין חברי הכנסת למסכי ההצבעה המוכרים וכורסאות העור. בין הפוליטיקאים הנרגשים התמקמה גם חברת הכנסת הנכנסת מיקי חיימוביץ', שרק לפני עשר שנים דיווחה במהדורה המרכזית בחדשות עשר על אותו אירוע בדיוק. גם חיימוביץ' קיבלה שיעור אזרחות, אך גם הספיקה להעביר שיעור בעצמה כאשר סירבה להתיישב על הכיסא שקיבלה, מפני שהוא עשוי מעור: "עוד לא ישבתי על הכיסא החדש, יש לי בעיה לשבת על עור של בעלי חיים. הבאתי את זה לתשומת לב יו"ר הכנסת ואני מקווה שיעתרו לבקשה שלי ושאחרי פגרת הקיץ הכיסא שלי ירופד לא בעור", הסבירה חיימוביץ'.

למעט ראשי כחול לבן, בני גנץ וגבי אשכנזי, שבלטו בהיעדרם, האנרגיות במשכן היו בהחלט קדימון לכנסת הקרובה. בשעה שהאווירה כללה חיבוקים רבים ותמונות סלפי רבות – לא פלא שראשי האופוזיציה היו צריכים להזכיר שהם גם נערכים למרר את חיי הקואליציה החדשה. אבי ניסנקורן, מרכז האופוזיציה, הצהיר כי "אנחנו נהיה אופוזיציה חזקה שתעבוד כאגרוף אחד". כל ההצהרות יבחנו החל ממחר: לא במבול החוקים שרובם יוגשו לפרוטוקול בלבד – אלא במה שיעשו יושבי השולחן הפנימי, שולחן הממשלה שעוד לא נולדה, ובאיך שיאבקו בהם חברי האופוזיציה.