סער על עיכוב פינוי חאן אל-אחמר: "ממשלת ישראל פוחדת מהאג"

חבר הכנסת התייחס לדבריו של ישראל כץ, שטען כי הכפר הבדואי לא פונה משום שישראל חוששת מבית הדין הבין-לאומי, ואמר: "מבהיר את אוזלת היד". שר החוץ: "יש לנו אחריות על חיילינו"

חבר הכנסת מהליכוד, גדעון סער, הגיב היום (ראשון) לדבריו של שר החוץ ישראל כץ ב"כאן ב'", לפיהם ישראל החליטה שלא לפנות את חאן אל-אחמר בגלל החשש מבית הדין הבין-לאומי בהאג, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לפני מספר ימים אמרתי בחאן אל-אחמר כי לא הובאה סיבה מדוע הפינוי מתעכב. היום גילינו מה הסיבה: ממשלת ישראל פוחדת מהאג. זה גם מבהיר את אוזלת היד מול ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C בשנים האחרונות. נדרש שינוי ונעשה אותו בעוד ארבעה ימים כדי להאבק על עתיד יהודה ושומרון במעשים ולא בדיבורים".

בתגובה, השר כץ כתב בטוויטר: "ממשלת ישראל לא פוחדת. לממשלת ישראל יש אחריות על חייליה, הלוחמים והקצינים שלה, בשיקוליה בעניין חאן אל-אחמר". כץ תקף את סער וכתב: "כשגדעון סער תמך בממשלה בהקפאת ההתיישבות ושחרור מחבלים עם דם על הידיים תמורת חידוש המשא ומתן עם אבו מאזן, אני התנגדתי וננקטו נגדי סנקציות. ניסיונו להציג את שיקולי נתניהו והקבינט בעניין חאן אל-אחמר ככניעה, כדי לקושש קולות בפריימריס מעיד על ציניות וחוסר בגרות מדינית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גנץ: "דרישת התובעת בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל – פוליטית"

תגובות סוערות להחלטת התובעת בהאג: "אמירה פוליטית וצבועה"

חקירה בהאג תביא לרעידת אדמה מדינית ומשפטית בישראל • פרשנות

כץ, ישראל כץ
שר החוץ ישראל כץ

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה להחלטת התובעת בהאג: "בהחלטת התובעת יש שלושה אבסודרים. האבסורד הראשון - החלטת התובעת מנוגדת לחלוטין לעקרונות היסוד של בית הדין עצמו. בית הדין הוקם אחרי הזוועות של מלחמת העולם השנייה, בעיקר הזוועות הנוראות שנעשו לעמנו, והוא נועד לטפל בבעיות שמדינות מעלות נגד פשעי מלחמה, כגון רצח עם או הגליה המונית. הוא נועד לעשות זאת במדינות שאין להן מערכות משפט אמיתיות בחוק, כמו שיש כמובן בעולם המערבי".

"הם לקחו תביעה של הפלסטינים, שלכל הדעות אין להם מדינה, ובאו להאשים את הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון שמתנהלת על פי אמות המידה המשפטיות הגבוהות ביותר של הדמוקרטיות המערביות, שלבית הדין אין בכלל סמכות עליהן. זה האבסורד הראשון", המשיך נתניהו.

האבסורד השני", אמר ראש הממשלה, "החלטת התובעת מנוגדת לאמת ההיסטורית. היא פועלת נגד זכותם של היהודים להתיישב במולדת היהודים. להפוך את העובדה שיהודים גרים בארצם לפשע מלחמה - זה אבסורד שקשה שיהיה גדול ממנו".

"האבסורד השלישי - החלטת התובעת מנוגדת לאמת העכשווית. את מי הם מביאים כאן? את מי הם מאשימים? את איראן? את טורקיה? את סוריה? לא. את ישראל - הדמוקרטיה היחידה במזה"ת. זו צביעות נוראה. אנחנו נמשיך להילחם נגד שלושת האבסורדים הללו. אנחנו נמשיך לנפץ אותם. אנחנו נאבק על זכויותינו ועל האמת ההיסטורית שלנו בכל הכלים העומדים לרשותנו".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו בסיור ביטחוני בגזרה הצפונית
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו בסיור ביטחוני בגזרה הצפונית | צילום: עומר מירוןלע''מ

פורום ראשי הרשויות בעוטף מסרו בתגובה להחלטה של בית הדין בהאג: "אנחנו מזמינים את התובעת הראשית של בית הדין הבין-לאומי להגיע לעוטף עזה ולראות איך נראה פשע מלחמה יומיומי הנמשך כבר 19 שנה - ירי רקטות ללא הבחנה ביום ובלילה. משפחות שאיבדו את יקיריהם, בתים שנפגעו, ילדים ומבוגרים הנמצאים בטראומה מתמשכת והפרה קבועה של זכויות אדם באזור מקסים. זהו פשע המלחמה האמיתי, ולא פעולות צה"ל שמטרתן להגן עלינו, תושבי עוטף עזה ושדרות".

כאמור, ביום שישי הודיעה התובעת של בית הדין בהאג, פאטו בנסודה, כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית: "יש בסיס להאמין כי בוצעו או עדיין מבוצעים פשעי מלחמה בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברצועת עזה". עם זאת, היא ביקשה לקבל תוך 120 יום חוות דעת נוספת של השופטים לגבי השאלה מהו היקף הסמכות של בית הדין לעסוק בנושא.

בהחלטה שפרסמה, בנסודה אמרה כי היא "סבורה שיש בסיס לפתוח בחקירה לגבי המצב בפלסטין", והדגישה כי ישנם מספר מקרים פוטנציאליים ספציפיים שאותם יש לחקור. התובעת הדגישה עוד כי היא סבורה שלבית הדין הפלילי הבין-לאומי יש סמכות בכל השטחים שנכבשו על ידי ישראל ב-1967 - בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, ושמוגדרים על ידי "הקו הירוק".

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

בהחלטתה ציינה בנסודה ארבעה אירועים שאותם היא מעוניינת לחקור. הראשון הוא שלוש תקריות שבהן צה"ל ביצע "התקפות לא מידתיות" בעזה במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014. התובעת ציינה כי היא עדיין בוחנת אם ההליכים המשפטיים שבוצעו ע"י ישראל לגבי המקרים האלה מייתרים את הצורך בחקירה. האירוע השני הוא "ירי מכוון על אזרחים מצד חמאס וארגונים פלסטינים אחרים, ושימוש באזרחים כמגן אנושי במהלך המלחמה בעזה ב-2014". העילה השלישית היא הבנייה בהתנחלויות, שאותה הגדירה התובעת כ"פשעי מלחמה שבוצעו ע"י גורמים ישראלים שהיו מעורבים בהעברת אזרחים ישראלים לגדה המערבית החל מיוני 2014". העילה הרביעית היא פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה על ידי חיילי צה"ל שהיו מעורבים בירי לעבר פלסטינים שהשתתפו בהפגנות בגבול בעזה מאז מארס 2018.