מפגש נדיר: שר החוץ כץ ומקבילו מבחריין נפגשו בארה"ב - והצטלמו

במהלך ועידת חופש הדת בוושינגטון ישראל כץ נועד לזמן קצר עם שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה. פגישת השניים התקיימה בתיווך השליח האמריקני לנושא איראן, בריאן הוק

זמן צפייה: 02:33

שר החוץ ישראל כץ קיים אתמול (רביעי) מפגש קצר ונדיר עם שר החוץ של בחריין שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה. המפגש התרחש במהלך קבלת הפנים של ועידת חופש הדת במשרד החוץ בוושינגטון. השניים שוחחו במשך כמה דקות, לחצו ידיים והצטלמו. מי שארגן את התמונה המשותפת היה השליח האמריקני לנושא איראן, בריאן הוק.

למרות שמדובר היה במפגש קצר בלבד, הוא היה משמעותי במיוחד בגלל העובדה ששר החוץ של בחריין הסכים להצטלם עם השר כץ ואף לפרסם את התמונה בפומבי. בשנים האחרונות התקיימו מפגשים רבים בין בכירים ישראלים לבכירים ממדינות המפרץ, אולם אלה נותרו ברוב המקרים חשאיים ובמידה ופורסמו היה מדובר בהדלפות ולא בפגישות פומביות.

בין ישראל לבחריין אין יחסים דיפלומטיים אולם בשנה האחרונה חלה התחממות משמעותית ביחסים. ההתפתחות האחרונה הייתה הריאיון ההיסטורי שהעניק שר החוץ של בחריין לחדשות 13 במהלך הוועידה הכלכלית שהתקיימה במדינה בחודש יוני כדי להשיק את החלק הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ.

עוד בחדשות 13:

הריאיון שעורר גלים: צפו בשיחה המלאה עם שר החוץ של בחריין

בית כנסת בלב המפרץ: ביקור נדיר בקהילה היהודית בבירת בחריין

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

ברק רביד מראיין את שר החוץ הבחרייני
ברק רביד מראיין את שר החוץ הבחרייני | צילום: חדשות 13

לפני כחודש התקיים ב-"אל-מנאמה" בירת בחריין כנס כלכלי, כחלק מ-"תוכנית המאה" של הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ. עיתונאים ישראלים הורשו להיכנס למדינה, וכחלק מהביקור, כאמור, שוחח שליח חדשות 13 לוועידה עם שר החוץ של בחריין אל-חליפה. מיד עם פרסומו עורר הריאיון גלים בכלי תקשורת ברחבי העולם והן על ידי גורמים רשמיים בישראל, בהם משרד החוץ, והן על ידי דיפלומטים מערביים.

אל-חליפה אמר בריאיון שנערך במלון "ארבע העונות" שבאל-מנאמה כי ישראל היא חלק אינטגרלי ולגיטימי במזרח התיכון, וכי לעם היהודי יש חלק במורשת של האזור. "אנחנו צריכים לדבר כדי לפתור את הסכסוך", אמר שר החוץ הבחרייני. לדבריו, הרשות הפלסטינית עשתה טעות כשהחרימה את הוועידה בבחריין, שבה הושק החלק הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ. אל-חליפה הוסיף כי ישראל פספסה הזדמנות כאשר לא הגיבה עד היום באופן חיובי ליוזמת השלום הערבית. "אני מייעץ לנתניהו ולפלסטינים לא לפספס את ההזדמנות שקיימת היום להשיג הסכם שלום", אמר שר החוץ הבחרייני.

בחריין, מדינת אי במזרח התיכון
בחריין, מדינת אי במזרח התיכון | צילום: חדשות 13

כאשר נשאל אל-חליפה מה גרם לו להחליט להתראיין לכלי תקשורת ישראלי, ענה: "זה היה צריך לקרות מזמן. לדבר עם אנשים החלוקים על דעותיך זה תמיד צעד שמוביל להפחתת המתיחות. תמיד רצינו לפתור את הסכסוך הישראלי-ערבי או את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא רצינו להחמיץ את ההזדמנות של שיחה ישירה לציבור הישראלי באמצעות כלי התקשורת שלהם".

בחודש אפריל מסר פקיד ישראלי בכיר לחדשות 13 כי משלחת של משרד החוץ הישראלי ביקרה בבחריין, והשתתפה בכנס בין-לאומי בנושא חדשנות. הפקיד ציין כי למרות הדיווחים על כך שהנציגים הישראלים ביטלו את השתתפותם בכנס, המשלחת הגיעה למנאמה ואף קיימה סדרה של פגישות בשולי הכנס.