כ"ץ נגד משרד הבריאות: "מוביל לחרפת רעב"; רה"מ: "מקושש קולות"

שר האוצר מתנגד להמשיך את הסגר: צריך לוודא שלאנשים יהיה ממה לחיות; נתניהו: לא אכנע ללחצים מהממשלה • דרעי משנה כיוון: תומך בסגר בערים אדומות בלבד • באוצר גיבשו קריטריונים לקבלת המענק

זמן צפייה: 17:50

שר האוצר ישראל כ"ץ תקף הערב (רביעי) בחריפות את משרד הבריאות ואמר כי "החלטות לא נכונות של משרד הבריאות לסגור את המשק ללא אבחנה עלולות להוביל לחרפת רעב. אלה הולכים להיות חודשיים מאוד קשים, צריך לוודא שלאנשים יהיה ממה לחיות". את הדברים אמר בישיבה פנימית של משרדו.

חלק ניכר מהביקורת של שר האוצר היא על ההתעקשות לא לפתוח עסקים קטנים, גם כאלה שיש בהם פחות מעשרה עובדים. גורמים במשרד הבריאות הדפו את הטענות ואמרו כי "התפקיד של כ"ץ זה לדאוג שהאזרחים לא יגיעו לחרפת רעב".

בלשכת רה"מ הגיבו לדבריו של כ"ץ, ומסרו כי "ראש הממשלה עומד בתוקף על ההכרח בסגר בעת הזאת כשכולם רואים שהוא מחוייב המציאות ונותן תוצאות ראשונות. נתניהו לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור. הכלכלה תהיה חזקה יותר רק כשהציבור יהיה בריא יותר".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

איתן הבר לשעבר ראש לשכת רה"מ רבין הלך לעולמו בגיל 80

בשל משבר הקורונה: משרד החינוך ביטל את מבחני המיצ"ב

רה"מ: בוחן מתן סמכויות בידוד וקטיעת שרשראות לרשויות המקומיות

שר האוצר ישראל כ''ץ
שר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

אל מול הקרבות באשר לפתיחת המשק, משרד האוצר הציג שני מענקים חדשים שיינתנו במסגרת תוכנית החירום להתמודדות עם המצב. כך, מי ששכרו לפני היציאה לחל"ת עמד על 8,000 שקלים לכל היותר ונותר מובטל במשך 100 ימים לפחות - יקבל בין 2,000 ל-3,000 שקלים תוספת חד פעמית לדמי האבטלה בחודש הבא, זאת בניסיון להתמקד במובטלים שמצבם קשה יותר.

בנוסף, וללא קשר להערכת דמי האבטלה, המדינה תשלם ארבעה מענקים נוספים למובטלים שיחזרו לעבוד. החשש באוצר הוא שאנשים עלולים להישאר מובטלים ולסמוך על רשת הביטחון הנדיבה, ולכן כעת מציעים לכולם לצאת לעבוד - בתמורה למענק נוסף.

בד בבד, לחדשות 13 נודע כי שר הפנים אריה דרעי שינה את עמדתו, וכעת הוא תומך בסגר בערים אדומות בלבד. דרעי, שהתנגד לכך לפני כמה שבועות יחד עם ליצמן, כבר החל לקיים שיחות עם ראשי ערים כדי להתחיל להכין את השטח למהלך כזה.

לשכת התעסוקה
לשכת התעסוקה | צילום: החדשות 13

בתוך כך, בריאיון לחדשות 13 גם חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון קראה לפתוח את המשק, וכן "לקיים שגרת חיים לצד הקורונה". בריאיון התייחסה שאשא-ביטון לעניינה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, אשר על פי הדיווחים הזמינה ספר לביתה - למרות האיסור.

"המקרה הזה ממחיש את הדרקוניות של ההגבלות שניתנות כאן". לדבריה, אם שרה יכולה להסתפר בעוד היא והספר עוטים מסכה, "אין סיבה שספרים לא יוכלו לפתוח את המספרות, ושנשים לא תוכלנה להגיע לשם".

בהמשך, התייחסה גם לפרשת השרה גילה גמליאל, ואמרה: "האחריות שמוטלת על נבחרי ציבור לקיים את ההנחיות היא כפולה ומכופלת. אנחנו אמורים לשמש דוגמה". ולמרות הפרשה, הבהירה - גם הציבור צריך להישמע להנחיות. "כל אדם צריך לשמור על אנחנו. אנחנו לא צריכים להסתכל איפה אנחנו לא בסדר אלא איך אנחנו מגנים על עצמנו".

ח''כ יפעת שאשא ביטון
ח''כ יפעת שאשא ביטון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נודע כי ראש הממשלה הטיל על סגן שר הבריאות יואב קיש את הטיפול באילת ובים המלח, אשר ספגו פגיעה קשה בעקבות סגירת המלונות. בשבוע הבא תוכרע השאלה האם אילת תוכל לפעול על פי המתווה של יוון, וכך - הכניסה לעיר תתאפשר רק למי שתהיה בידו הזמנה לבית מלון עם מקום לינה מסודר.

כמו כן, כל מי שיגיע לעיר יצטרך לבצע בדיקת קורונה 48 שעות קודם לכן. לא זו בלבד, כל הנכנסים יעברו בדיקה מהירה, ומי שהתוצאה שלו תצא שלילית ויתברר כי הוא חיובי לנגיף - לא יוכל להיכנס לאילת. עובדי המלונות יעברו בדיקת קורונה בכל שלושה ימים.

הטיילת באילת ריקה בסגר השני
הטיילת באילת ריקה בסגר השני | צילום: צילום מסך

בינתיים, פרופסורים מאוניברסיטת תל אביב הציגו לנתניהו את "המודל השוודי", שלפיו יש לפתוח את כל המשק תוך שמירה הדוקה על האוכלוסיות בסיכון. על פי התוכנית, שהובאה גם לדיון במל"ל ובמשרד הביטחון, יש להשקיע משאבים בהגנה על המבוגרים והאוכלוסיות בסיכון, לבודד אותם, וכאמור - לפתוח את כל המשק.

בניגוד למודל השוודי המקורי, התוכנית שהוצגה לנתניהו הוסבה והותאמה לישראל. הנטייה כרגע של ראש הממשלה היא לא לקבל את המודל, שברחבי העולם כבר מתחו עליו ביקורת והביעו חשש כי יישומו עלול לגרום לעומס על מערכת הבריאות.

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

במקביל, משרד הבריאות עדכן הערב כי 2,552 נשאי קורונה התגלו מחצות בישראל, ובכך, מניין הנדבקים בנגיף עלה ל-280,744 בני אדם. כעת בארץ, 62,487 חולים פעילים, בהם 867 במצב קשה, מתוכם 241 שמחוברים למכונת הנשמה. מניין המתים עלה ל-1,818.

עוד עדכנו במשרד כי היום בוצעו 31,948 בדיקות - 8.4% מהן יצאו חיוביות. כמו כן, מצבם של 306 מהחולים מוגדר בינוני, 1,588 מהנדבקים מאושפזים בבתי החולים השונים, ובסך הכול - 2,334 רופאים ואנשי צוות נמצאים בבידוד, מתוכם 606 אחיות ו-219 רופאים.