מזכירות הליכוד אישרה ברוב מוחץ: ריצה משותפת עם כחלון

הצעת ראש הממשלה לצירוף המפלגה אושרה. עוד הוחלט כי לא יתקיימו פריימריז במפלגת השלטון, וארבעת חברי "כולנו" ישולבו ברשימה הקיימת. נתניהו: "יחד עם כחלון נקבל יותר מ-40 מנדטים"

זמן צפייה: 16:45

לקראת בחירות? מזכירות הליכוד אישרה היום (שלישי) ברוב מוחץ את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו לצרף את מפלגת כולנו לרשימת הליכוד. במקום החמישי יוצב שר האוצר משה כחלון, במקום ה-15 שר הכלכלה אלי כהן, אחריו יפעת שאשא ביטון שתוצב במקום ה-29, ורועי פולקמן במקום ה-35.

נתניהו הודה למזכירות הליכוד ומסר: "האחדות בינינו הביאה לנו ניצחון מול התקשורת והשמאל. אני נרגש מהאמון שנתתם בי במהלך השנים האחרונות ובישיבה הזאת. אנחנו הולכים יחד, מה שלא יהיה, וביחד ננצח".

בתגובה, נמסר מכחלון: "החלטנו שבמידה ויוקדמו הבחירות לכנסת ה-22, מפלגת כולנו תרוץ ברשימה משותפת עם הליכוד לבחירות. 'כולנו' תמשיך להיות מפלגה חברתית, ימנית, לאומית וממלכתית ותשמור על הערכים שלשמם קמנו. אני מאוד מקווה שראש הממשלה יצליח להרכיב את הממשלה ב-30 השעות הקרובות, אחרת כשר אוצר אני יכול לומר בביטחון מלא - הרבה מאוד מיליוני שקלים יבוזבזו לשווא. אין טעם להגיע לבחירות פעמיים תוך זמן קצר. מדובר על מאות מליונים שאנחנו צריכים אותם למקומות אחרים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ריבלין: "אאפשר לנתניהו למצות את הזמן שניתן לו להרכבת הממשלה"

האוצר: "עלות פיזור הכנסת – 471 מ' שקלים, תקציב שאין בקופה"

ליברמן על טענות הליכוד על "גמישות החרדים": זו רמאות

ראש הממשלה הגיע לישיבה מלווה בשרים בכירים על מנת להראות עד כמה האירוע חשוב מבחינתו. נתניהו אמר בדיון כי "אני ער למצוקה. דיברתי עם אנשים בחלק התחתון של הרשימה, שברור שיכול להשפיע עליהם. אולי הם לא מבינים את מה שאני יודעת – אנחנו נקבל יותר מ-40 מנדטים. הגעתי למסקנה שצריך לעשות את הדבר הבא: לוותר על שריון 27 לטובת הפעולה הזאת. בנוסך, אנחנו נעביר חוק נורווגי מרובע – פירוש הדבר שארבעה שרים יצטרכו לוותר על המקום שלהם. הם יתפטרו מהכנסת ויישארו שרים, ויוכלו לחזור מתי שהם רוצים. זה יקל על כל המצוקות הללו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-20190528-1746' autoplay='0' credit='אשקלונט' desc='ראש הממשלה נתניהו בדיון עם מזכירות הליכוד ' kid='1_z0t91wxc' duration='97'']

מוקדם יותר היום, חברי הכנסת מיכל שיר ואריאל קלנר מהליכוד הגישו עתירה לבית הדין של המפלגה נגד קיום הדיון, מאחר שרק למרכז הליכוד יש את הסמכות לשנות את חוקת המפלגה, או לאפשר שריון של גוף פוליטי נוסף. כדי לרכך את זעמם של חלקי מחברי הכנסת החדשים של הליכוד, שהצליחו להיכנס לכנסת הנוכחית, במפלגה רוצים לאשר "חוק נורבגי מורחב". החוק יאפשר לארבעה שרים מהמפלגה להתפטר מהכנסת, ובכך יוכלו להיכנס ארבעה מועמדים אחרים מתחתית הרשימה לבית המחוקקים.

כמו כן, בעקבות צירוף כולנו לליכוד, סגן ראש עיריית חיפה עו"ד דוד עציוני, מקורב של כחלון, הגיש כ-750 טפסים חתומים במתפקדים חדשים שיצטרפו לליכוד.

נתניהו וכחלון
נתניהו וכחלון | צילום: רויטרס

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "ביבי דורס את המדינה, את שלטון החוק ואת הליכוד בשם הישרדותו הפוליטית. אנשי ליכוד- זה רגע המבחן שלכם: תאזרו אומץ, תפגינו מנהיגות ואחריות. יש לכם הזדמנות להחזיר את השפיות. עשו מעשה ותוך יממה נקים פה יחד ממשלת אחדות עבור אזרחי ישראל".

מוקדם יותר, נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס למשבר סביב הרכבת הממשלה: "עד מחר בחצות נתון המנדט להרכבת הממשלה בידיו של ראש הממשלה, ח״כ בנימין נתניהו. הנשיא יאפשר לו למצות את הזמן שניתן לו בחוק כשהוא מקווה שלא נקלע, חלילה, למערכת בחירות נוספת".

"בסמכותה של הכנסת, על פי לשון אותו החוק ממש, להחליט על פיזורה. לאור זאת, הכנסת על חבריה, כנציגת הריבון, הוא העם, תישא בהשלכות ההחלטה בהמשך דרכה", הוסיף הנשיא.

כמו כן, נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר, ביאן ותד, התייחסה להצעת חוק פיזור הכנסת. "משמעות הצעת החוק היא עלות של לכל הפחות 471 מיליון שקלים", אמרה בוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק. "הצעת החוק מצריכה מקור תקציבי שאין – והיום אנחנו בחריגה. על הממשלה להצביע על מקור תקציבי לכך, וזה יהיה רק מצמצום פעילות הממשלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, התייחס לאספקט אחר של פיזור הכנסת – תאריכים אפשריים לבחירות החוזרות. זוהר הציע חמש אפשרויות: 27 באוגוסט, 3 בספטמבר, 10 בספטמבר, 17 בספטמבר או 29 באוקטובר. "אנחנו פועלים בכל דרך אפשרית למנוע את רוע הגזירה בינתיים ללא הצלחה ונראה שהבחירות הולכות ומתקרבות", אמר. "הקואליציה תגיש מספר הסתייגויות עם תאריכים נוספים לבחירות. אם וכאשר נצליח להגיע לסיכום על המועד הסופי - נצביע על כך במליאה".