שר האוצר כחלון: "לא תהיה השפעה פוליטית בתאגיד"

השר כחלון הציג את המתווה שהוסכם עם נתניהו: "אני עומד כצוק איתן בשמירה על הדמוקרטיה; זה מאבק על עקרונות, לא על אגו. היו גורמים שרצו לגרום לטלטל את המשק"

שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד כינסו הערב מסיבת עיתונאים בעקבות הסכם הפשרה שאליו הגיעו היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו וכחלון לקראת עלייתו לשידור של תאגיד השידור הציבורי, כפי שנחשף לראשונה בחדשות 2. עובדי התאגיד מתכננים להפגין בשבת הקרובה בקריית הממשלה, וייתכן שאף היום כבר ייצאו לרחובות: "בודקים היתכנות משפטית של הגשת בג"ץ נגד ההסכם".

מסיבת העיתונאים של כחלון
מסיבת העיתונאים של כחלון

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

"מאז שנכנסתי לתפקיד, אני עומד כצוק איתן בשמירה על הדמוקרטיה, על בית המשפט העליון, ואחריות על כספי ציבור", פתח שר האוצר את דבריו. "המאבק בימים האחרונים, היה מאבק על עקרונות - לא היה מאבק על אגו".

שר האוצר כחלון טען כי ההסכם שהגיע אליו יחד עם ראש הממשלה נתניהו מבטיח את חופש העיתונות והביטוי. "זהו תפקידי ואני ממלא אותו", אמר כחלון. "במסגרת ההסכם לא תהיה השפעה פוליטית בשום מסגרת עיתונאית, וגם בתאגיד שיקום, הפוליטיקאים מורחקים בצורה חד משמעית".

"התאגיד יוקם, לא יהיה חוק על התקשורת, ולא תהיה חריגה תקציבית", פירט כחלון את הישגיו במשא ומתן. "ההסכם הזה מנע חקיקת חוק הפיקוח על התקשורת, חוק שהטיל מורא על חופש העיתונות ועיתונאים רבים ובצדק".

הגיעו לסיכומים. נתניהו וכחלון
הגיעו לסיכומים. נתניהו וכחלון | צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הסיכום: התאגיד יוקם - חטיבת החדשות תנותק ממנו

במסגרת המתווה המסתמן, חטיבת החדשות תהיה חברה עצמאית שתפעל אמנם בתוך התאגיד - אך מנותקת ממנו. עובדי חטיבת החדשות יהיו אנשי רשות השידור וגם אנשי התאגיד, אך לא כל אנשי התאגיד ייקלטו בה. עוד סוכם במתווה כי ועדת איתור בראשות שופט תבחר את דירקטוריון חטיבת החדשות וכן את המנכ"ל. כמו כן, ראשי התאגיד, גיל עומר ואלדד קובלנץ יישארו בתפקידיהם.

עוד סוכם במתווה כי מיקור החוץ בחדשות יבוטל, כשהמשמעות היא שתכנית התחקירים של התאגיד שצפויה לעלות לשידור במקביל לתאגיד לא צפויה להיות משודרת במתכונתה הנוכחית. העיתונאי אסף ליברמן, שמונה לאחרונה להגיש את התכנית, מחה על השינוי הצפוי. "המדינה חותמת על חוזים, מגייסת אנשים לחטיבת החדשות בשידור הציבורי ואז חוזרת בה ושולחת את כולם הביתה?", צייץ ליברמן. "זה נראה לכם סוף הסיפור? אין מצב. התחלנו".

בתוך כך, עובדי התאגיד הודיעו כי הם מתכננים להפגין בשבת הקרובה בקריית הממשלה, וייתכן שאף היום כבר ייצאו לרחובות במחאה על המתווה שסוכם בין האישים. "בודקים היתכנות משפטית של הגשת בג"ץ נגד ההסכם", אמרו אנשי התאגיד.

מסיבת העיתונאים. היום
מסיבת העיתונאים. היום

לשון ההודעה הרשמית על המתווה שהושג:

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, אימצו את מתווה הפשרה שגיבשו מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי. שעיקריה: השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי  והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה.

"לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד 'כאן'. תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד".

"משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה. ההסדר קיבל את אישור היועמ"ש לממשלה ואנשיו. לצורך עיגון המתווה בחקיקה ולבקשת היועמ"ש תחילת שידורי התאגיד תידחה בשבועיים. ממלא מקום שר התקשורת השוהה בחו"ל שותף ועודכן לאורך כל שלבי הדיונים וגיבוש מתווה הפשרה".

מארגון העיתונאים וועד עיתונאי התאגיד נמסר: "אומרים לא לניסיונות ההשתלטות של פוליטיקאים על כלי תקשורת. בשבת הקרובה, ב-19:300, נתכנס מול קריית הממשלה בתל אביב כדי למחות נגד הניסיונות המושחתים של הממשלה להשתלט על העיתונות החופשית בישראל ועל השידור הציבורי בפרט, תוך זלזול במאות מיליוני שקלים של כספי ציבור והתעללות מתמשכת ביותר מאלף עובדים בתאגיד וברשות השידור. אנו קוראים לעיתונאים, יוצרים, ארגונים חברתיים וכל אזרח שאכפת לו להצטרף אלינו".