הכנסת דחתה את ההצעה להקמת ועדת חקירה לשופטים

בתום דיון סוער וברוב של 54 מתנגדים אל מול 43 תומכים, חברי הכנסת הצביעו נגד ההצעה להקים את הוועדה שתבדוק ניגודי עניינים של שופטים. רה"מ נעדר מההצבעה, וניסנקורן הטיח בליכוד: "בושה"

זמן צפייה: 04:36

הכנסת דחתה היום (רביעי) ברוב של 54 מתנגדים אל מול 43 תומכים את ההצעה להקים ועדת חקירה שתבדוק ניגודי עניינים של שופטים. ההחלטה, שבאה בתום דיון סוער במליאת הכנסת, הובילה לתגובות רבות מכל קצוות המערכת הפוליטית.

"כל עוד אני שר המשפטים", כתב השר אבי ניסנקורן, "שלטון החוק לא ייפגע ומערכת המשפט תפעל בעצמאות מלאה, למען כל אזרח במדינת ישראל. נקודה". גם חברו למפלגה, שר התיירות אסף זמיר, צייץ בטוויטר שלו כי "טוב שההצעה הזו הושלכה למקומה הראוי בפח האשפה. אנחנו נמשיך להגן על הדמוקרטיה בזמן שאחרים ימשיכו לעשות פוליטיקה בזמן משבר לאומי חסר תקדים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שר החינוך קבע: שנת הלימודים תיפתח כמתוכנן ב-1 בספטמבר

הגבלת כניסה ומרחק בחדר האוכל: המתווה שיאפשר את פתיחת המלונות

הפרקליטות על בקשת זדורוב: "הקלטה של הרצאה – אינה ראיה קבילה"

מנגד, במחנה הימין זעמו על ההחלטה ואף האשימו את השרים וחברי הכנסת שכלל לא הגיעו להצבעה במליאה. ממפלגת ימינה נמסר: "למה מצביעים ימין ומקבלים שמאל? חסרו 11 קולות כדי להקים ועדת חקירה על השופטים.  13 ח"כים מהליכוד ומש"ס נעדרו בהוראת נתניהו ודרעי.  אל תספרו לנו יותר שאתם באמת בעד שינוי במערכת המשפט".

"נפל דבר בישראל", הוסיף חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', "קואליציית ליברמן-טיבי-יזבאק-לפיד ובורחי הליכוד חברו יחד לבצר את כוחו של בג"ץ על חשבון אור השמש וניקיון הכפיים של השופטים. אור השמש מחטא, הם בחרו להשאיר את מדינת ישראל בחושך".

תגובות נוספות היו של חברי הכנסת אביגדור ליברמן ואיימן עודה, שמצידם תקפו גם את ראש הממשלה. "אני תמיד שמח כשיש לי הזדמנות להצביע נגד סמוטריץ' ונתניהו", אמר ליברמן. "אני מתבייש שכנסת ישראל, במקום לעסוק בטיפול בהתפשטות המגפה והמשבר הכלכלי, מנסה לעזור לממשלת החרטא לשנות את סדר היום ולברוח מאחריות". כמוהו, גם עודה, שכתב: "אם הקורונה הייתה לובשת גלימת שופט - נתניהו היה מחסל אותה עוד לפני הגל הראשון".

הכנסת מצביעה על הקמת ועדה לחקירת שופטים
הכנסת מצביעה על הקמת ועדה לחקירת שופטים | צילום: ערוץ הכנסת

בהמשך הערב, חבר הכנסת מיקי זוהר אמר בריאיון לגל"צ כי הנשיא ראובן ריבלין "ניסה לעשות הכול כדי לבלום את ההצעה". בבית הנשיא שללו את דבריו של זוהר, ותקפו: "שקר וכזב. אנו דורשים את התנצלותו המיידית של זוהר וחזרתו מהם. נדגיש כי לנשיא לא היה שום קשר לפעילות הכנסת הנוגעת לועדת החקירה הפרלמנטרית בעניין השופטים".

"עצוב כל כך שבימים אלה מתמודד נבחר ציבור עם ביקורת בונה וממלכתית באופן שיקרי, נמוך וחסר עכבות שכזה. יתכבד ח"כ זוהר ויפנה לעסוק בצרכי הציבור בשעה קשה זו במקום לפזר שקריו מעל גלי האתר".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: חדשות 13

ההחלטה של הכנסת, כאמור, התקבלה בסופו של דיון קולני במליאה על ההצעה של ח"כ סמוטריץ' בעניין הוועדה. תחילה דווח כי בליכוד יהיה חופש הצבעה על הסוגיה - אולם מוקדם יותר היום, ח"כ זוהר הודיע כי המפלגה תצביע בעד הצעת החוק.

בכחול לבן מיהרו להגיב על דבריו של זוהר, וציינו כי "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית". גם יו"ר המפלגה בני גנץ הצטרף ואמר כי "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת".

בהמשך, שר המשפטים נאם במליאה ותקף גם הוא את הליכוד: "אנחנו מנסים להתמודד עם הווירוס, ומה שמעסיק אותם זה איך למוטט את הדמוקרטיה? בושה. ביזיון". דברים אלה גררו קריאות מחברי הליכוד ששהו באולם. ראש הממשלה בנימין נתניהו כלל לא נכח במקום.