הליכוד תצביע בעד ועדת החקירה לניגודי עניינים של שופטים

לאחר שדווח כי חופש הצבעה יינתן לחברי הליכוד, מיקי זוהר הודיע שמפלגתו תצביע בעד הקמת הוועדה. בכחול לבן זעמו: "הכרזת מלחמה על הדמוקרטיה"; לוין: "תמו הימים שחששנו לבקר את מערכת המשפט"

זמן צפייה: 03:25

סערה חדשה בקולאיציה: יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר הודיע היום (רביעי) כי מפלגת הליכוד תצביע בעד ועדת חקירה שתבחן מקרים בהם שופטים היו מצויים בניגוד עניינים. זאת, בעקבות הצעה של ח"כ בצלאל סמוטריץ', שאחריה פורסמו דיווחים, לפיהם בליכוד יהיה חופש הצבעה על הסוגיה. בכחול לבן זעמו וציינו: "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית".

יו"ר המפלגה, שר הביטחון בני גנץ, תקף את הליכוד ברקע ההודעה ואמר כי "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים. במקום לעסוק במחדל הכלכלי, מייצרים מחדל מוסרי. מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת".

גורמים בסביבת ראש הממשלה מסרו כי "נתניהו עסוק בדיוני הקורונה ולא ישתתף בהצבעה. ההצבעה בוועדה לא אמורה לדרדר את המערכת הפוליטית לבחירות. מדובר בביטוי לעמדת הליכוד בעניין מערכת המשפט כפי שבאה לידי ביטוי בכל מערכות הבחירות האחרונות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פרשת מלכה לייפר: הוגש ערעור לעליון ובקשה לעיכוב הליך ההסגרה

החקירה במעון רה"מ: אב הבית ייחקר בחשד לשיבוש הליכי משפט

שיא של נדבקים ביממה: 1,320 אובחנו אתמול; גנץ נכנס לבידוד

בכיר נוסף בכחול לבן, שר המשפטים אבי ניסנקורן, אמר בתגובה להודעה כי "יש בישראל מיליון מובטלים ובכל יום מאובחנים יותר מאלף חולים חדשים בקורונה, ויש מי שהכי דחוף לו עכשיו זה לחרב את שלטון החוק. מי שמצביע בעד ועדת חקירה לשופטים מצביע בעד חיסול הדמוקרטיה הישראלית. לא אאפשר זאת".

מעט מאוחר יותר, כשנאם במליאת הכנסת, התייחס לנושא בשנית, וזעם: "אנחנו מנסים להתמודד עם הווירוס, ומה שמעסיק את הליכוד זה איך למוטט את הדמוקרטיה? בושה. ביזיון. אנחנו ביום גורלי לדמוקרטיה הישראלית, מי שרוצה להילחם למען המובטלים לא מנסה לשסות כל הזמן".

שר המשפטים הוסיף כי "מה שקורה היום זה ביזוי מערכת שלטון החוק, ביזוי הדמוקרטיה הישראלית וביזוי זכויות האזרח. ההשמצות החוזרות ונשנות הן מגמתיות, חסרות היגיון, חסרות בסיס. זה יום עצוב מאוד".

שר המשפטים אבי ניסנקורן
שר המשפטים אבי ניסנקורן | צילום: ערוץ הכנסת

במקביל, בעודו עדיין שוהה בבידוד, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה צייץ כי שוחח הבוקר עם רה"מ ועם יו"ר הקואליציה בנוגע להצבעה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, וכתב: "לשמחתי, דעתי התקבלה. תנועת הליכוד, התנועה הדמוקרטית בישראל, תצביע בעד. אמרתו של השופט ברנדייס, 'אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר' היא היא הגשמת הדמוקרטיה. ובנימה אישית - סוף סוף".

גורמים נוספים בקואליציה מתחו ביקורת על החלטת הליכוד, שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, כתב: "ועדת החקירה היחידה שצריכה לקום כאן היא על איך בעיצומו של המשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי הכי חמור שהיה כאן פוליטקאים עוסקים ברדיפת שופטים ושבויים באובססיה של הרס שלטון החוק. לא נאפשר זאת".

מנגד, יו"ר הכנסת יריב לוין הודיע כי יתמוך בהקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית בסוגיה, והוסיף כי "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו. עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת".

גם באופוזיציה לא התעלמו מסוגייה ותקפו את שני הצדדים. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, כתבה בחשבון הטוויטר שלו: "במה ממשלת חירום הקורונה עסוקה? לא בעצמאים, לא במובטלים, לא בקריסת המשק וגם לא בחולים. רק בהצעה של סמוטריץ' שנועדה לפרק את בית המשפט. מנותקים נמאסתם!".

לפני כשבוע וחצי פרסמה הרשות השופטת את רשימת ניגודי העניינים של שופטי בית המשפט העליון, זאת בעקבות בקשת חופש המידע שהוגשה. על פי נוהל פנימי של הנהלת בתי המשפט, שופטים חייבים להצהיר על מצבים שבהם ישנו ניגוד עניינים המונע מהם לדון בתיק כזה או אחר.