נציגי הכנסת שנבחרו לוועדה למינוי שופטים: מארק והאוזר

חברי הכנסת מהליכוד ומכחול לבן גברו על חברות הכנסת איילת שקד מימינה וקארין אלהרר מיש עתיד. 119 חברי כנסת הצביעו. יוגש בג"ץ משום שאף אחד מהשניים שנבחרו אינו מהאופוזיציה

זמן צפייה: 00:32

הכנסת בחרה היום (רביעי) את ח"כ אסנת מארק מהליכוד וח"כ צבי האוזר מכחול לבן כנציגיה בוועדה למינוי שופטים. מול מארק והאוזר התמודדו חברות הכנסת איילת שקד מימינה, וכן קארין אלהרר מיש עתיד. 119 חברי כנסת הצביעו, קול אחד נפסל. האוזר קיבל 67 קולות, מארק - 56, אלהרר -47, ואילו שקד קיבלה 43 קולות.

התנועה לאיכות השלטון הודיעה כי תגיש בג"ץ נגד ההחלטה, זאת משום שהשניים שנבחרו הם מהקואליציה - עניין שהשופט ניל הנדל מתח עליו ביקורת חריפה בעבר, כשאמר כי "היה ותחליט הכנסת בבחירות הבאות לוועדה לבחירת שופטים שלא למנות מטעמה נציג מסיעות האופוזיציה - תעמוד בפניה משוכה משפטית רצינית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2007151933' autoplay='0' credit='' desc='ההכרזה על נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים' kid='1_s9exdfz1' duration='35'']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ על תקיפת פרשן חדשות 13: "ראויה לכל גינוי – בושה וחרפה"

18 ילדים בגן, יום בשבוע בביה"ס לכיתות גבוהות: כך תיפתח שנה"ל

1,573 ישראלים אובחנו אתמול בקורונה – 195 במצב קשה

הכנסת מצביעה על הוועדה למינוי שופטים
הכנסת מצביעה על הוועדה למינוי שופטים | צילום: ערטץ הכנסת

מהתנועה לאיכות השלטון מסרו כי "מצער מאוד שהקואליציה בחרה להתעלם מקביעותיו המפורשות של בית המשפט, מנוהג חוקתי רב שנים, ומערכי יסוד דמוקרטיים חשובים של שיתוף וייצוג המיעוט בכנסת בהליכי קבלת החלטות – ובחרה ביודעין שני חברי קואליציה לוועדה".

"למי ששכח", הוסיפו, "נציין כי חברת הכנסת מארק היא חברת כנסת מסדר שני החייבת את מקומה בכנסת לרה"מ ולשליטתו המוחלטת בחוק הנורבגי ובמצבת השרים. במצב עניינים זה מקבל למעשה נאשם בפלילים שליטה ישירה במינוי שופטים במדינת ישראל. בכוונת התנועה לעתור לבג"ץ על מנת שיגן על המיעוט הנדרס, ולא יאפשר לפגוע בקודש הקודשים של הוועדה לבחירת שופטים בישראל".

ח''כ אסנת מארק
ח''כ אסנת מארק | צילום: חדשות 13

מארק והאוזר היו המועמדים שראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד רצו שייבחרו - וזה גם מה שסוכם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. אמש אמרו בכירים בליכוד כי אם השניים האלה לא ייבחרו, זו תהיה הפרה ייסודית של ההסכם. עם זאת, בחירת הנציגים נעשתה בחשאי כך שלא ניתן לדעת מי הצביע למי, ואם מישהו מחברי הכנסת הפר את ההסכם.

ההרכב הנוכחי של הוועדה מונה את נציגי בית המשפט העליון - נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, שופט בית המשפט העליון והמשנה לנשיאה חנן מלצר, וכן את השופט ניל הנדל. כמו כן, בוועדה חבר גם השר אבי ניסנקורן, יו"ר הוועדה, כנציג ממשלת ישראל, ועורכת הדין אילנה סקר, המשמשת כנציגת לשכת עורכי הדין.

ח''כ צבי האוזר מצביע לוועדה לבחירת שופטים
ח''כ צבי האוזר מצביע לוועדה לבחירת שופטים | צילום: ערוץ הכנסת

המתמודדת איילת שקד בירכה את מארק והאוזר על הניצחון, וכתבה: "בהצלחה רבה לחברי הכנסת צביקה האוזר ואסנת מארק בועדה לבחירת שופטים, ולחברי הכנסת מירב מיכאלי וישראל אייכלר בועדה למינוי דיינים".

מנגד, יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, תקף את הבחירה, ואמר: "כחול לבן בחרו לוועדה לבחירת שופטים שליחה של ראש ממשלה עם 3 כתבי אישום. בזאת הסתיימה השטות שהם 'שם כדי להגן על שלטון החוק'. הם שם כדי להגן על הכסא שלהם. גנץ, אשכנזי וניסנקורן הפכו למשתפי פעולה של נתניהו בהרס שלטון החוק בישראל".