בימין ובשמאל מפקפקים בהצהרת רה"מ: "מילים בלבד; תעלול בחירות"

במערכת הפוליטית הגיבו להצהרת נתניהו כי יחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח אם ייבחר. סמוטריץ': "בכל מערכת בחירות נתניהו מפזר הבטחות". ברק: "סיפוח יו"ש והבקעה - כפוף לשימוע"

זמן צפייה: 02:32

בריאיון ל"לפני החדשות" אמר מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, כי הוא לא לוקח ברצינות את הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (שלישי) בנוגע לכוונתו להחיל את הריבונות הישראלית על כל בקעת הירדן. "אי אפשר להתייחס לזה ברצינות", אמר לפיד. "13 שנה הוא ראש ממשלה, מישהו הפריע לו להחיל ריבונות? ברור שזה תעלול בחירות בשביל לקחת קצת קולות מימינה. בבחירות הקודמות הוא הודיע שיעשה את זה עם מעלה אדומים, לא היה שום סיפוח במעלה אדומים. אלו הדברים שהוא עושה תמיד שבוע לפני הבחירות ואין סיבה לקחת אותם ברצינות".

גם חבר מפלגת ימינה, נפתלי בנט, הבהיר כי הוא מתקשה להאמין לנתניהו. "אלו מילים בלבד", כתב בנט בחשבון הטוויטר שלו. "ניתן לבצע זאת מיד. אני קורא לראש הממשלה: העבר כבר מחר את 'חוק בקעת הירדן' בשלוש קריאות, במקום את חוק המצלמות. בגין עשה זאת. הוא לא הבטיח. הוא פשוט העביר חוק ביממה אחת, 14 לדצמבר 1981. בשלוש קריאות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190910-1850' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת ראש הממלשה על כוונתו להחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח' kid='1_7thctfyc' duration='532'']

חבר נוסף במפלגת ימינה, בצלאל סמוטריץ', כתב: "בכל מערכת בחירות נתניהו מפזר הבטחות. זוכרים כמה פעמים הוא הבטיח לבנות ב E1?! לכו ותראו הר טרשים קרח. אם הוא היה רציני בהבטחותיו הוא היה מכנס ישיבת ממשלה הערב ומחיל את הריבונות על בקעת הירדן בהחלטת ממשלה. אם לא תהיה ימינה חזקה לצידו ההבטחות לא ימומשו".

אבי דיכטר מהליכוד כתב: "אני מברך את ראש הממשלה על ההחלטה ההיסטורית להחיל את הריבונות על בקעת הירדן ולהבהיר לכולי עלמא שהבקעה היא גבולה המזרחי של מדינת ישראל. זהו קו ההתחלה שהמשכו יהיה החלת ריבונות ישראלית על היישובים הישראליים ביו"ש - דין ישראלי באפרת כדין ישראלי בתמרת. וכך לגבי בית אל וכרמיאל, גוש עציון וראשון לציון".

מהצד השמאלי של המפה כתב אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי: "סיפוח ביו"ש והבקעה - כפוף לשימוע. ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות, אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל".

איציק שמולי: "בשביל להשיג מספיק מנדטים לחסינות מהכלא נתניהו יבטיח לספח גם את הירח. בינתיים נסתפק בזה שיחזיר לעוטף עזה את הריבונות שאבדה בתקופתו מול חמאס".

עמיר פרץ: "אנחנו מחכים ליום שבו ביבי יעשה ספין בנושא מצב החירום החברתי. אנחנו מציעים להחיל את הריבונות על מעמד הביניים הקורס ועל מאות אלפי הילדים שנמצאים מתחת לקו העוני".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

חברו לליכוד של ראש הממשלה, יולי אדלשטיין, בירך את נתניהו לאחר ההצהרה ואמר: "זו בשורה ענקית להתיישבות ולמדינת ישראל. מרגש ביותר. לא פחות. כדי שזה יקרה צריך ליכוד גדול וחזק. אין אופציה אחרת - או ליכוד והתיישבות או כחול לבן ופינויים".

הערב, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת שמסר לתקשורת בכפר המכבייה, כי אם ייבחר - יחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח. נתניהו הדגיש כי אם הוא ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד.

כמו כן, רה"מ הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

בכיר בבית הלבן התייחס להצהרה של נתניהו ואמר: "אין כל שינוי בעמדת הבית הלבן לגבי הגדה המערבית ובקעת הירדן נכון לעכשיו. אנחנו נפרסם את תוכנית השלום שלנו אחרי הבחירות בישראל ונפעל כדי למצוא את הנתיב הטוב ביותר להשגת ביטחון ויציבות לאזור".