גנץ: "נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן לאחר הבחירות"

יו"ר כחול לבן הבטיח לספח את בקעת הירדן בסיור במקום. למרות הצהרותיו בעבר, אמר כי הוא מצפה להצגת תוכנית השלום של טראמפ בהקדם. נתניהו: "למה לחכות אם אפשר להחיל ריבונות כבר עכשיו?"

זמן צפייה: 01:14

בחירות 2020: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, סייר היום (שלישי) עם בכירי מפלגתו בבקעת הירדן, והבטיח לקדם את הליך הסיפוח: "בקעת הירדן היא חומת המגן המזרחית של ישראל בכל תרחיש. ממשלות שרצו בעבר להחזיר אותה טעו", אמר. "אחרי הבחירות נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן במהלך לאומי מוסכם ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית".

בד בבד, אמר גנץ בסיור כי הוא מצפה לפרסום "תוכנית המאה". "מקווה שהנשיא טראמפ יקדים את הצגת תכנית השלום שלו. אני מצפה להצגת תכנית השלום בהקדם", אמר, וכשנשאל מדוע חזר בו מטענתו כי פרסום התוכנית בתקופת הבחירות יהיה התערבות בהליך הדמוקרטי, הסביר: "עברו שלושה שבועות. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים. אני מצפה לתכנית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדבריו של גנץ ואמר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו". בתגובה, גנץ כתב בטוויטר: "ביבי. קודם נדון בחסינות ואחר כך ננהל את החלת הריבונות".

יו''ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בסיור בבקעת הירדן
יו''ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בסיור בבקעת הירדן | צילום: חדשות 13

דוד אלחייני, ראש מועצת בקעת הירדן, אמר לחדשות 13: "זו תבוסתנות זו אותה קהילה בינלאומית שמבקשת לסמן מוצים, שתובעת את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. ואם היינו תלויים בקהילה הבינלאומית ירושלים לא היתה בירת ישראל והנשיא טראמפ לא היה מעביר את השגרירות לירושלים. לקשור את החלת הריבונות בקהילה הבינלאומית זה להתרחק מאחריות וחוסר מנהיגות".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, הגיב לדבריו של יו"ר כחול לבן, וטען כי אמנם גנץ עושה צעד אחד קדימה לעבר חיזוק ישראל, אך חוזר אחורה שני צעדים כאשר הוא מוותר על שאר חלקי יהודה ושומרון - מה שיגרום לתושבי כפר סבא, רעננה וגוש דן להכיר את המקלטים מקרוב. "ההיסטוריה היהודית, הלב הפועם והשבילים שלעליהם צעדו אבותינו נמצאים ביהודה ושומרון. לצערי בני גנץ ומפלגתו ויתרו על ארץ ישראל השלמה", אמר.

מוקדם יותר היום אירח אלון את שר הביטחון בנט, ואמר: "שר הביטחון הבטיח לקדם את העתקת בסיס החמט"ר הישן כדי לפנות שטחים לעוד יחידות דיור, הכדור אצלו כעת. אנחנו עשינו מאמצים עילאיים כדי להביא לכדי ביצוע בנייתן של עוד יחידות דיור. אני בטוח ששר הביטחון בנט יעמוד במילה שלו"

בני גנץ, יו''ר כחול לבן
בני גנץ, יו''ר כחול לבן | צילום: חדשות 13

נושא סיפוח הבקעה עלה כבר בבחירות שעברו, עם הבטחתו של ראש הממשלה נתניהו לבצע את המהלך, ואף היה אחד העניינים שנידונו במהלך המשא ומתן הקואליציוני של כחול לבן עם מפלגת "מינה. אחת ההצעות שח"כ יועז הנדל וצבי האוזר העבירו לנפתלי בנט ואיילת שקד הייתה כי אם יסכימו להצטרף לממשלה בראשות גנץ, יוכנס לקווי היסוד של הממשלה סעיף לגבי תמיכה בסיפוח בקעת הירדן לישראל.

בחודש ספטמבר הצהיר נתניהו בכינוס מיוחד: "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח".

נתניהו הדגיש כי אם הוא ינצח בבחירות, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, הסביר ראש הממשלה את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן
רה״מ נתניהו בסיור עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני בולטון בבקעת הירדן | צילום: קובי גדעון/לע''מ

ראש הממשלה הציג מפה "המבוססת על השטח שמערכת הביטחון הגדירה כמעניק ביטחון מרבי לישראל. המפה מבטיחה עומק אסטרטגי לישראל ושטחים שולטים כלפי מזרח. היא מתחילה סמוך לבית שאן בעמק אלון וממשיכה עד עין גדי. היא כוללת את כל היישובים הישראליים, ולא יכלול את יריחו וקוג'ה וקומץ כפרים פלסטיניים בשטחי B. היא לא מספחת פלסטיני אחד, אך היא מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה".

"יחד עם החלת הריבונות, ברצוני להציג בממשלה הבאה תוכנית נרחבת לחיזוק ההתיישבות היהודית בקעת הירדן ופיתוח התשתיות שם. אני מאמין שיש כאן הזדמנות ייחודית לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה, להביא סוף סוף לגבולות קבע בטוחים למדינת ישראל. המהלך יבטיח שיהודה ושומרון לא יהפכו לעולם לעזה ושכפר סבא, נתניה ותל אביב לא יהפכו ליישובי עוטף יהודה ושומרון".

בתחילת דבריו נתניהו אמר: "טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את תוכנית המאה שלו להסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים. בסבירות גבוהה מאוד התוכנית תוצג מיד לאחר הבחירות, אפילו כמה ימים, וזה ממש מעבר לפינה. זה מציב לפנינו אתגר גדול – והזדמנות גדולה. זו הזדמנות היסטורית להחיל את הריבונות הישראלית על ישבונו ביהודה ושומרון וגם על אזורים נוספים בעלי חשיבות לביטחוננו, למורשתנו ולעתידנו".