ירדן לא תאריך את חכירת המובלעות, אך הציעה פיצוי כספי לחקלאים

בכירים בירדן אמרו לחדשות 13, כי שר החוץ הבהיר ליועץ הישראלי לביטחון לאומי שלא תהיה הארכה של חצי שנה בתקופה שבה יוכלו החקלאים הישראלים לעבד שדותיהם בנהריים ובצופר שבבקעת הירדן

זמן צפייה: 01:36

ירדן דחתה את בקשת ישראל להאריך בחצי שנה את פרק הזמן בו יותר לחקלאים ישראלים להמשיך לעבד שדותיהם במובלעות צופר ונהריים שתקופת חכירתן על ידי ישראל פגה לאחר 25 שנה.

בכירים ירדנים ציינו כי שר החוץ הירדני איימן אל-ספאדי הציע ליועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת בפגישתם בעמאן ביום שני השבוע כי במקום הארכת משך השימוש בקרקע, ממשלת ירדן תשלם לחקלאים פיצוי כספי על התוצרת שנותרה בשדות.

מעבר הגבול בנהריים
מעבר הגבול בנהריים | צילום: רויטרס

אל-סאפאדי הבהיר לבן-שבת כי לא יהיה עוד הסכם בין ממשלת ירדן לממשלת ישראל לגבי המובלעות. אם יהיו הסכמים כאלה הם יהיו רק בין חברות פרטיות ישראליות או ירדניות או מול החקלאים.

בשבועות האחרונים דנה ישראל עם ירדן במתן אפשרות לחקלאים בצופר ונהריים להמשיך לעבד את שדותיהם עד סוף העונה החקלאית – כלומר עוד כחצי שנה. בתחילה נראה שהירדנים יסכימו לכך, לפחות עבור החקלאים במובלעת צופר בערבה, אך כעת נראה שהירדנים נסוגו מכך. החקלאים הישראלים בעמק הירדן קיבלו הודעה היום לפיה החל מיום ראשון לא תותר עוד כניסה למובלעת נהריים מהצד הישראלי.

הבכירים הירדנים ציינו כי שר החוץ אל-ספאדי הביע מחאה בפני בן-שבת על היחס הישראלי כלפי ירדן. אל-ספאדי אמר לבן-שבת: "לא רק לכם יש דעת קהל פנימית, גם לי יש. מתסכל אותנו מאוד שאתם לא מתחשבים בנו או במגבלות שקשורות לדעת הקהל שלנו".

שר החוץ הירדני, איימן אל-סאפאדי
שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי | צילום: רויטרס

אל-סאפאדי אמר לבן-שבת כי בעוד שמערכת היחסים הביטחונית טובה, מערכת היחסים המדינית מתוחה. כדי לשפר את המצב הציע אל-סאפאדי לבן-שבת לקדם כמה סוגיות כגון, פרויקט תעלת הימים התקוע ממנו ניסה נתניהו לסגת וכן לאשר את בקשת ירדן לייצא סחורות לגדה המערבית.

מאיר בן שבת, היועץ לביטחון לאומי | צילום: חדשות 13