מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

יו"ר הרשות הגיב לתוכנית המאה: "אומרים לה אלף פעמים לא". ירדן: "מדינה פלסטינית שבירתה מזרח י-ם - דרך לשלום". סעודיה: "עמדתו על הסוגיה הפלסטינית לא השתנתה". חמאס: "אגרסיביות וטיפשות"

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם ברמאללה
אבו מאזן | צילום: רויטרס

תוכנית המאה: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיב להצגת תוכנית השלום האמריקנית, ואמר: "אני רוצה לפנות לכל בני העם הפלסטיני בגדה, בעזה ובירושלים להתנגד לעסקת ה'בושה' אשר לא תצא לפועל. אני רוצה להגיד לטראמפ ולנתניהו כי ירושלים היא לא למכירה". לדבריו, "הקשבנו לנשיא טראמפ ולראש הממשלה נתניהו מדברים על עסקת הבושה. אנו שמענו כי ירושלים המאוחדת שייכת לישראל. אנו אומרים אלף פעמים לא לעסקה זו. עסקת המאה היא התוצאה הסופית של הצהרת בלפור. ארה"ב מתחילה ליישם את הצהרה זו כעת".

אבו מאזן הזהיר: "כפי שהעם הלבנוני יצא לרחובות למשך 100 ימים, גם אנשי העם הפלסטיני יצאו לרחובות - זו דרכנו להיאבק בעסקה. אנו דבקים במשא מתן על בסיס ההחלטות הבין-לאומית, אנו מעוניינים במשא ומתן אבל ללא ארה"ב".

לעוד כתבות בנושא:

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

נתניהו: "מוכן לקיים מו"מ עם הפלסטינים על בסיס תוכנית השלום"

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

עוד אמר אבו מאזן כי "אחדות העם הפלסטיני תפיל את כל המזימות נגד העם הפלסטיני. התנגדנו לעסקה זו מההתחלה ועמדתנו הייתה ברורה. האם נסכים למדינה ללא ירושלים? אמרנו מראש שלא. עסקה זו היא עסקה בהובלת מדיניות ישראלית".

"הקונגרס האמריקני לקח החלטות נגד ההתנחלויות בישראל", טען. "יש אנשים בארה"ב - אפילו יהודים, שמתנגדים לעסקה הזו".

טראמפ, נתניהו ואבו מאזן
טראמפ, נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד א-נח'אלה, מסר: "'תוכנית המאה' לא פוגעת רק בעם הפלסטיני - אלא זו תוכנית שמטרתה להביס את הערבים והמוסלמים. מזימה זו מהווה אתגר גדול לאומה האסלאמית ומהווה בריונות שההיסטוריה לא ראתה כדוגמתה. ארצות הברית וישראל חושבים שביכולתם לשנות את ההיסטוריה כמו שהם משנים את עיצוב הבית שלהם. יש להתכונן לעימות ולמאבק בביריונות זו ללא היסוס". כמו כן, א-נח'אלה קרא לאיחוד כוחות פלסטיני בכדי להתמודד עם מזימה זו בכל הכוח.

מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית ואמרו לו כי "עמדתנו כלפי הסוגיה הפלסטינית לא השתנתה, כל הערבים ואנחנו איתכם. יש לפעול לכינון שלום צודק ומקיף. השלום הוא בחירה אסטרטגית שיביא לפתרון קבע שיגשים את זכויות העם הפלסטיני".

בתוך כך, משרד החוץ המצרי קרא לפלסטינים ולישראלים ללמוד את ההסכם ולפתוח בערוצי דיאלוג כדי לשוב אל המשא ומתן בחסותה של ארה"ב.

שר החוץ הטורקי: "התוכנית של טראמפ מכוונת להרוג את פתרון שתי המדינות ולגזול אדמות פלסטיניות".

זמן קצר לפני כן, ירדן הגיבו גם כן לתוכנית, ומסרו כי "מדינה פלסטינית שבירתה היא מזרח ירושלים - הדרך לשלום". במקביל, שר החוץ הירדני הזהיר כי "לסיפוח שטחים על ידי ישראל יהיו השלכות מסוכנות".

בד בבד, בכירים פלסטינים אמרו לחדשות 13 כי מדובר בתוכנית שאף מנהיג פלסטיני לא יכול לקבל. "אנו דוחים את העסקה על הסף", מסרו הגורמים. "ירושלים אינה למכירה".

Jordan's King Abdullah Walks With Israel's Prime Minister Netanyahu Before Their Meeting At The Royal Palace In Amman
עבדאללה מלך ירדן וראש הממשלה נתניהו, 2014 | צילום: רויטרס

גם בחמאס, שלפי ההסכם יפורק מנשקו, הגיבו לתוכנית ואמרו כי מדובר ב"אגרסיביות וטיפשות שעלולה לעורר זעם רב". "הצהרת טראמפ היא שטויות", הוסיף הארגון. "ירושלים תישאר לעד שטח פלסטיני".

גם באיראן הגיבו לתוכנית. יועצו של הנשיא חסן רוחאני כתב כי "לא מדובר בתוכנית של שלום ושגשוג - אלא בתוכנית של הטלת סנקציות. "ארצות הברית מתעלמת מהחלטות רבות של מועצת הביטחון של האו"ם", הוסיף היועץ.

שגריר איחוד האמירויות אמר לארה"ב: "מעריכים את המאמצים החוזרים של ארה"ב להגיע להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. אנחנו מאמינים שאפשר להשיג אחד כזה ודו קיום אמיתי, עם התמיכה של הקהילה הבין-לאומית".

ממשרד החוץ של קטאר נסמר בתגובה כי הם "מעריכים את המאמצים האמריקניים למצוא פתרונות לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כל עוד הם מקבלים לגיטימציה בין-לאומית".

בתוך כך, שגרירות ארה"ב בישראל אסרה על עובדי הממשל ובני משפחותיהם לבקר באזור העיר העתיקה בירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה, וכן אסרה עליהם לנהוג בכבישי הגדה - למעט כביש 443. עוד בהודעה שיצאה מטעם השגרירות: אזרחים אמריקנים שמבקרים בישראל מתבקשים להימנע מהתקהלויות ומאזורים שבהם קיימת נוכחות צבאית ומשטרתית מוגברת.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ מציג את תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

כזכור, נשיא ארצות הברית חשף הערב את עיקרי תוכנית השלום האמריקנית במסיבת עיתונאים בוושינגטון. התוכנית המוצעת כוללת כינון של שתי מדינות - ישראלית, ומדינה פלסטינית עתידית - כאשר ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית תוקם במזרח ירושלים, שם תוצב גם שגרירות אמריקנית.

על פי התוכנית, ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית על חלק גדול משטחי הגדה המערבית, בקעת הירדן וחלקים מסוימים ממזרח ירושלים. לדברי טראמפ, אף ישראלי או פלסטיני לא יגורש מביתו. עם זאת, ישראל תתחייב להקפאה מסוימת של הבנייה ושימור הסטטוס קוו לארבע שנים.

התוכנית מבטיחה גם רצף טריטוריאלי במדינה הפלסטינית, אך זאת בתנאי שהפלסטינים יתנערו מטרור ויצטרכו לעמוד בכמה מבחנים - בהם שמירה על זכויות אדם, שמירה על ביטחון ישראל  ופירוק חמאס מנשקו. הנשיא האמריקני הקציב פרק זמן של ארבע שנים, במהלכן יוכלו הפלסטינים ללמוד את פרטי התוכנית, לנהל משא ומתן עם ישראל ולהביא לכינון המדינה הפלסטינית - שבה יושקעו 50 מיליארד דולרים.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

המפה מחלקת את יהודה ושומרון לשלושה פלחים: 30% מהגדה המערבית, הכוללים את בקעת הירדן וכל היישובים הישראליים והכבישים המובילים אליהם, יוכרו  כנתונים לריבונות ישראלית. 40% מהגדה המערבית – שטחי A ו-B כיום – יישארו פלסטיניים.  30% מהשטח - כיום שטחי C - יישארו בהקפאה; לא תותר בנייה בהם לא לישראלים ולא לפסטינים.

בירושלים, השטחים שממזרח לגדר ההפרדה ומחוצה לה יהיו פלסטיניים, ואלו שממערב - ישראליים. שטח חולות חלוצה שבנגב, מדרום מזרח לרצועת עה – יוקצה לפלסטינים ויסופח לרצועת עזה, אם תוקם מדינה פלסטינית.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13