מלך ירדן: נצטרך לראות איך למצוא בתוכנית השלום את הצד החיובי

על רקע הרמיזה מהבית הלבן שייתכן כי "עסקת המאה" תוצג לפני הבחירות בישראל, עבדאללה אמר כי ינסה להסתכל על "חצי הכוס המלאה". "טראמפ מבין מה צריך לעשות כדי לקרב בין הישראלים לפלסטינים"

זמן צפייה: 01:19

עבדאללה השני, מלך ירדן, התייחס היום (שני) לתוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר שהיא תוצג בקרוב וכי ירדן והקהילה הבין-לאומית יצטרכו לראות "איך מוצאים בה את חצי הכוס המלאה".

בריאיון לרשת "France24", הדברים של עבדאללה מהווים שינוי משמעותי בעמדתו כלפי התוכנית, לאחר שבחודשים האחרונים דיבר עליה באופן שלילי, ואף הביע התנגדות להצגתה. "היו לי שיחות רבות עם טראמפ והוא מבין מה צריך לעשות כדי לקרב בין הישראלים לפלסטינים", אמר המלך.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בבית הלבן רומזים: ייתכן שנציג את תוכנית השלום לפני הבחירות

ג'ייסון גרינבלט: "העת הזו לא מתאימה להכרזה על תוכנית השלום"

פוטין: "תומך בפתרון שתי המדינות; 'עסקת המאה' לא ברורה"

נתניהו עם המלך עבדאללה
נתניהו עם המלך עבדאללה | צילום: רויטרס

"התוכנית תוצג - אני לא יודע מתי יציגו אותה אבל אני חושב שזה יקרה בקרוב", המשיך עבדאללה. בנוסף על כך, המלך התייחס לבחירות בישראל והצהרות נתניהו על סיפוח בקעת הירדן ואמר כי הדברים מאוד מדאיגים. "יש רטוריקה בישראל בגלל פוליטיקת הבחירות שיוצרת דאגה רבה אצלנו ובאזור - הישראלים נעים לכיוונים שמעולם לא הלכו אליהם".

"צעד כזה רק יחריף את חוסר היציבות באזור. בגלל הבחירות החוזרות ונשנות בישראל יש הצהרות כמו הסיפוח. זה יוצר ספק אצלנו לגבי הכיוון אליו הולכים כל מיני פוליטיקאים ישראלים. נראה מה יקרה כשתהיה ממשלה חדשה בישראל".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישתם בוושינגטון | צילום: רויטרס

עוד ציין המלך כי בשנתיים האחרונות המגעים עם ישראל נמצאים בהקפאה, בין השאר בגלל מערכות הבחירות בשנה האחרונה. "אנחנו מקווים שאזרחי ישראל יבחרו ממשלה בהקדם האפשרי", אמר.

מוקדם יותר היום רמז היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריאן, כי ייתכן ותוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ תוצג לפני הבחירות בישראל. אובריאן הדגיש בריאיון שהעניק לאתר AXIOS כי מועד הצגת "עסקת המאה" אינו תלוי בפתרון המשבר הפוליטי בישראל, וזאת חרף דבריו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי הצגת התוכנית "תהיה 'התערבות' בהליך הדמוקרטי בישראל".

"אני לא חושב שההחלטה לגבי הצגת תכנית השלום תלויה בהכרח במועד הבחירות בישראל", אמר אובריאן. "אלה בחירות שלישיות ברצף. נצטרך לראות מה עושים. הנשיא רוצה פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני שיהיה ארוך מתמשך וארוך טווח ואנחנו לא מתזמנים את כל מה שאנחנו עושים לפי הפוליטיקה הפנימית של ישראל או של הפלסטינים. אנחנו לא ממוקדים על לוח הזמנים של הבחירות בישראל או ברשות הפלסטינית".

בשבוע שעבר, בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 כי הבית הלבן שוקל לפרסם את תוכנית השלום לפני הבחירות בישראל בחודש מארס. זאת, אחרי שפרסום התוכנית נדחה פעמיים, על רקע הבחירות באפריל ובספטמבר. לדברי הבכירים הישראלים, עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא - אך הדבר נשקל ברצינות. אחת הראיות לכך היא הגעתו של שליחו של טראמפ אבי ברקוביץ' לישראל השבוע.