בכיר בארה"ב לחדשות 13: מצרים, ירדן ומרוקו יגיעו לפסגת בחריין

גורם בבית הלבן אמר לחדשות 13 כי "מדובר בכישלון ללחץ שהפעילו הפלסטינים". בהמשך, אישרו האמריקנים את הפרסום. המלך עבדאללה: "נגיע כדי לא למצוא עצמנו מחוץ לחדר בכל הנוגע לנושא"

זמן צפייה: 00:53

(בווידאו: ההכנות לוועידת בחריין מדשדשות)

"עסקת המאה": בכיר בבית הלבן אמר היום (שלישי) לחדשות 13 כי מצרים, מרוקו וירדן אישרו כי ישתתפו בוועידת בחריין בעוד כשבועיים, שבה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. בהמשך, אישר הבית הלבן את הפרסום. "השתתפות שלוש המדינות בוועידה היא כישלון של הפלסטינים, שהפעילו לחץ נגדי בנסיון לשכנע עוד מדינות ערביות להחרים את הפסגה", אמר הבכיר לחדשות 13.

מוקדם יותר, הודיע עבדאללה מלך ירדן כי ירדן תשתתף בוועידה. הדברים נאמרו בפגישה עם כתבים ברבת עמון. "ירדן חייבת להשתתף בכל ועידה שקשורה לנושא הפלסטיני, כדי לדעת מה קורה וכדי לא למצוא עצמה מחוץ לחדר", הסביר המלך עבדאללה, שהוסיף כי הוא "מעריך שלא יקרה שום דבר חדש בכל הנוגע ל'עסקת המאה' בקיץ הקרוב". לדבריו, הלחץ על ירדן בנושא תוכנית השלום של טראמפ פחת.

לכתבות נוספות בנושא: 

דיווח: מצרים מתכוונת להשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין

ההכנות לוועידת בחריין מקרטעות: ישראל טרם קיבלה הזמנה לאירוע

מלך בחריין ביקש מאבו מאזן להשתתף בוועידה – אך נענה בשלילה

עבדאללה השני, מלך ירדן, דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב ועבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים
עבדאללה השני, מלך ירדן, דונלד טראמפ, נשיא ארה''ב ועבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים | צילום: רויטרס

אתמול, כזכור, גורם מצרי מסר לאתר החדשות הערבי "דאר אל-חיאת" כי מצרים תשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין בסוף החודש, אך ציין כי אין משמעות הדבר שמדינתו מסכימה ל"עסקת המאה" האמריקנית. עוד הוסיף הגורם כי למרות שבכוונת מדינתו להיענות להזמנה של וושינגטון, הוא צופה כי הוועידה תיכשל כיוון שהפלסטינים מחרימים אותה.

כידוע, ההכנות לוועידת בחריין מדשדשות ונתקלות בקשיים - וזו הסיבה שבגללה ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לאירוע, שצפוי כאמור להתקיים בעוד כשבועיים. פקיד ישראלי בכיר ציין כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בירושלים ב-30 במאי כי הממשל האמריקני עדיין מחכה לקבל אישורי הגעה ממדינות נוספות – במיוחד מדינות ערביות ומוסלמיות – ורק לאחר מכן יעביר הזמנה רשמית לישראל ויפרסם זאת פומבית.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי
נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי | צילום: רויטרס

האמריקנים היו מודאגים במיוחד לגבי השתתפותן של מצרים וירדן. שלמרות לחצים כבדים של הבית הלבן, התעכבו באישור הגעתן, וקהיר עדיין לא עשתה זאת באופן רשמי. גם מדינות כמו מרוקו, עומאן וכוויית לא אישרו הגעתן. הפלסטינים מפעילים לחץ נגדי על מדינות ערב כדי שאלה לא ישתתפו באירוע או ישתתפו בדרג נמוך בלבד.

הפקיד הישראלי הבכיר אמר כי ראש הממשלה נתניהו הודיע בשבוע שעבר לשר האוצר משה כחלון כי אם ישראל תוזמן לוועידה כחלון יהיה זה שייצג אותה. שר האוצר אף שוקל לצאת לוושינגטון לפני הוועידה כדי לקיים דיוני הכנה עם מקבילו האמריקני סטיב מנוצ'ין ועם ג'ארד קושנר.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

לפני כשבוע וחצי, נפגש שליח מיוחד מטעם מלך בחריין עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וביקש ממנו להשתתף בוועידה הכלכלית שתיערך במדינתו בחודש יוני, במסגרת תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. אבו מאזן דחה את הבקשה והבהיר כי לא ייקח חלק במפגש.

השליח הבחרייני אמר לאבו מאזן כי מדינתו לא ארגנה את הוועידה הכלכלית, אלא רק נענתה לבקשת ארה"ב והסכימה לארח אותה. השליח הבהיר ליו"ר הרשות הפלסטינית כי בחריין מחויבת למדינה פלסטינית בקווי 1967 - שבירתה מזרח ירושלים. למרות זאת, כאמור, אבו מאזן סירב להגיע לפגישה. באותה העת, נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו עם יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליח ארה"ב במזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט.