אחרי הצהרת הסיפוח של נתניהו - מלך ירדן שקל לשנמך את היחסים

ברקע המתח הגואה ומשבר ביחסים - היום מלאו 25 שנים להסכם השלום בין המדינות השכנות. גורם שמקורב לבכירים בממלכה ציין שעבדאללה בחן אפשרות של החזרת השגריר הירדני מת"א, אך בחר להבליג

זמן צפייה: 01:23

ירדן וישראל מציינות היום (שבת) 25 שנים להסכם השלום ביניהן. היובל להסכם השלום מצוין ללא טקסים חגיגיים ועל רקע משבר עמוק ביחסים בין המדינות. בשבוע לפני הבחירות נתניהו הודיע שאם ירכיב את הממשלה הוא יספח את בקעת הירדן לישראל. זה התקבל בתדהמה בארמון המלך ברבת עמון. גורם ישראלי שמקורב לבכירים בממלכה סיפר כי מלך ירדן עבדאללה השני שקל לנקוט בצעד מדיני נגד ישראל בתגובה להצהרת נתניהו, דוגמת הורדת דרג היחסים או החזרת השגריר הירדן מתל-אביב לרבת עמון.

עוד ציין הגורם הישראלי כי אחרי התייעצויות החליט המלך להבליג מתוך הבנה שמדובר בספין בחירות, וכי אם ירדן תגיב בחריפות היא לא תרוויח מכך דבר והמהלך רק ישרת פוליטית את נתניהו בקמפיין הבחירות שלו. לאחר הבחירות בישראל העביר המלך עבדאללה מסר אזהרה פומבי בנושא כאשר אמר בראיון לרשת NBC כי אם ישראל תספח את בקעת הירדן יהיו לכך השלכות שליליות ביותר על היחסים עם ירדן - אבל גם עם מצרים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"ישראל וירדן קרובות לסיכום על דחיית השבת צופר בכחצי שנה"

מלך ירדן לקושנר: "הסכם שלום חייב לכלול מדינה פלסטינית"

"נתניהו ביקש להיפגש עם מלך ירדן – וסורב"

נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן
נתניהו ועבדאללה השני, מלך ירדן | צילום: רויטרס

לבנימין נתניהו שכיהן כראש ממשלה למעלה ממחצית הזמן מאז חתימת הסכם השלום יש מניות רבות במשבר הזה: החל מפרשת משעל בקדנציה הראשונה, דרך במשברים בהר הבית ובקיפאון מול הפלסטינים, וכלה בנסיגה מההסכם עם ירדן בדבר פרויקט תעלת הימים, שאותה תפסו הירדנים כהפרה חמורה של ההסכמים בין המדינות. גורמים ישראלים שמעורים ביחסים בין המדינות מעידים כי המלך עבדאללה לא מאמין לנתניהו, וכתוצאה מכך גם לא לשליחיו כמו ראש המוסד יוסי כהן והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

אל מול היחסים המדיניים הקפואים, היחסים הביטחוניים קרובים והדוקים. מי שהחזיקו את היחסים עם ירדן בשנים האחרונות הם קציני צה"ל ובראשם הרמטכ"ל כוכבי, קודמו אייזנקוט וקודמו בני גנץ. לגנץ יש יחסים טובים מאוד עם המלך עבדאללה והשניים נפגשו כמה פעמים בשנים האחרונות. גנץ התבטא בשבוע שעבר כי אם ירכיב את הממשלה הוא יפעל באופן מיידי לשיקום היחסים עם ירדן. יש להניח שבארמון המלך מאוד מקווים שזה יקרה.