לאחר המהומות בהר הבית - שגריר ישראל בירדן ננזף

ברקע אירועי תשעה באב וחג הקורבן בשבוע שעבר, משרד החוץ מסר כי הירדנים זימנו את אמיר ויסברוד לשיחת נזיפה, בה נמסר לו כי הם "מגנים את ההפרות שמתבצעות במסגד אל-אקצא"

זמן צפייה: 00:19

משרד החוץ אישר מסר היום (ראשון) כי שגריר ישראל בירדן אמיר ויסברוד זומן לשיחה, בה נמסר לו כי ירדן מגנה את ההפרות שישראל מבצעת במסגד אל-אקצא. זאת, לאחר המהומות בשבוע שעבר במהלך תפילות תשעה באב, שהתקיים במקביל לחג הקורבן המוסלמי.

בתוך כך, שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע כי בפגישה שערך היום עם שגרירי מדינות האיחוד האירופי, שיבח את עמדותיהן כלפי הסוגייה הפלסטינית. עוד הוסיף כי הקהילה הבין-לאומית צריכה לנקוט בצעדים פעילים כדי ללחוץ על ישראל להפסיק את הפרותיה במקומות הקדושים בירושלים, שמביאות להסלמת הסכסוך.

לכתבות נוספות בנושא: 

רה"מ על המתיחות בהר הבית: "לא מתרשם מהמלצות 'קבינט הטוויטר'"

מיידים אבנים ומשליכים כיסאות: תיעוד המהומות בהר הבית

ממ"ז ירושלים על ההחלטה להכניס יהודים להר הבית: קיבלתי גיבוי

אמיר ויסברוד, שגריר ישראל בירדן
אמיר ויסברוד, שגריר ישראל בירדן | צילום: משרד החוץ

כזכור, קרוב לאלפיים מפגינים מוסלמים התאספו ביום ראשון שעבר באזור שער המוגרבים כדי לנסות ולמנוע ממתפללים ופוזרו בכוח על ידי המשטרה. בתיעוד נראים המפגינים עומדים אל מול כוחות המשטרה וצועקים בערבית, בין היתר, קריאות "אללה אכבר". כשהעימותים התפתחו ברחבה החלו המפגינים בזריקת אבנים, בקבוקים וכיסאות, בעוד שהכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס באותו היום למהומות ולביקורת שהוטחה נגדו על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים להתפלל במקום. "לאחר התייעצות עם כל גורמי הביטחון קיבלתי החלטה: גם השנה, כמו בכל שנה, יהודים יעלו להר הבית ב-ט' באב, גם כשזה חג מוסלמי", אמר. "השאלה לא הייתה בכלל אם יעלו, אלא כיצד לנהל את זה בצורה מיטבית ביותר לבטחון הציבור - וכך בדיוק עשינו. מנהיגות זה אחריות ונחישות. כך פעלנו, כך נמשיך לפעול".

איימן א-ספדי בפגישה עם שגרירי מדינות האיחוד האירופי בירדן
איימן א-ספדי בפגישה עם שגרירי מדינות האיחוד האירופי בירדן | צילום: טוויטר

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, צייץ בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לעימותים: "מגנים בחריפות את ההפרות של ישראל סביב מסגד אל-אקצא. איננו תומכים בהתנהגות של שלטונות הכיבוש והניסיונות לשנות את הסטטוס על העיר ירושלים ואתרי הקודש שלה".

בתגובה לעימותים, קרא הג'יהאד האסלאמי להסלים את האינתיפאדה וההתנגדות נגד ישראל בתגובה על "פעולות הטרור והתוקפנות של הכיבוש". עוד קרא הארגון לכנס פגישה של הפלגים הפלסטיניים במטרה לגבש תוכנית פעולה נגד הפעולות הישראליות.

שגרירות ישראל בירדן (אילוסטרציה)
שגרירות ישראל בירדן (אילוסטרציה) | צילום: Twitter

כאמור, בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון שעבר, בהן התפללו במקום כ-60 אלף מוסלמים, הדרג המדיני עדיין אסר על כניסת מתפללים יהודים - בהמלצת המשטרה. לאחר השעה 10:00 בבוקר כניסת היהודים הותרה, ובמהלך המהומות נפצעו כמה מתפללים מוסלמים וארבעה שוטרים באורח בינוני. כמו כן, נער יהודי בן 18 הותקף ברובע המוסלמי בעיר העתיקה ונפצע קל, וצעירה בת 22 נפצעה קל ופונתה לבית החולים הדסה עם פגיעה בפנים.