מעצר הישראלי בירדן: "לא צפוי להיות מקרה נעמה יששכר"

פקידים ישראלים בכירים אמרו כי הירדנים לא קישרו בין מעצר אזרחיהם לישראלי שחצה את הגבול: "אנחנו בקשר עמם והם מבינים שזה עניין פלילי" • משרד החוץ בי-ם: "מדובר באדם שנמלט מרשויות החוק"

זמן צפייה: 03:33

פקידים בכירים ישראלים התייחסו היום (רביעי) למתיחות הגוברת מול ירדן ואמרו כי במגעים עם המדינה ביממה האחרונה, הירדנים לא עשו קישור בין פרשת אזרחי ירדן שעצורים בישראל לבין הישראלי שחצה את הגבול למדינתם ונעצר: "אנחנו בקשר עם הירדנים והם מבינים שזה משהו פלילי ישראלי. לא צפוי להיות כאן מקרה נעמה יששכר. יכול להיות שיש מי שעושה בירדן את הקישור אבל אנחנו לא קיבלנו משהו רשמי בנושא מממשלת ירדן".

עוד אמרו הפקידים כי בשבועות האחרונים היו מגעים ביו ירדן לישראל בנוגע לאזרחים הירדנים שנעצרו וכי המגעים הללו התנהלו בצורה שקטה וטובה. לדבריהם, לחץ פוליטי פנימי בירדן מצד הציבור הכריע את הממשלה וגרם להחלטה להחזיר את השגריר מישראל לעמאן.

ממשרד החוץ בירושלים נמסר בתגובה למקרה כי הישראלי העצור בירדן נמלט מרשויות החוק בישראל בעקבות חשדות נגדו על עבירות סמים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

ארדן על החזרת השגריר הירדני: "מציע לא להספיד את היחסים"

בשל מעצר 2 אזרחיה: ירדן מחזירה השגריר; ישראלי נעצר בגבול

עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל
עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל

כזכור, אתמול שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע כי הורה לשגריר הישראלי בירדן לשוב מתל אביב לעמאן להתייעצות במחאה על "מעצר לא חוקי" של שניים מאזרחיה. "לאור חוסר ההיענות הישראלית לדרישה המתמשכת שלנו מזה חודשים לשחרר את שני האזרחים הירדנים היבא אל-לבדי ועבד אל-רחמן מרעי, והמשך מעצרם הלא אנושי, השגריר זומן כצעד ראשון", כתב שר החוץ הירדני בציוץ בטוויטר. השר אף הוסיף כי חלה הרעה משמעותית במצבם הרפואי של אזרחיה.

במקביל, משרד החוץ הירדני מסר כי השלטונות הירדנים תפסו אמש אזרח ישראלי, שהסתנן באופן לא חוקי למדינה באזור הצפון. דובר משרד החוץ, ספיאן אל-קצ'אה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי השלטונות הירדנים שומרים על המסתנן וחוקרים אותו כהכנה לקראת העברתו לגורמים הנוגעים בדבר בכדי לנקוט בצעדים החוקיים נגדו. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בודקים מול הרשויות בירדן את הדיווח על מעצר אזרח ישראלי שהסתנן למדינה". מצה"ל נמסר כי הישראלי חצה את הגבול לירדן מרצונו.

היבא אל-לבדי בת ה-24, נעצרה לפני כחודשיים ונמצאת במעצר מנהלי בחשד לעבירות ביטחוניות, ובמחאה על מעצרה היא שובתת רעב כחודש. בנוסף על כך, מעצרה עורר סערה בירדן ואף קריאות לחטוף ישראלים למען שחרורה. עבד אל-רחמן מרעי נעצר גם הוא לפני כחודשיים במעבר אלנבי ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי. לטענת בני משפחתו הוא חולה בסרטן.

שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי
שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי | צילום: רויטרס

הבוקר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס לפרשה בריאיון לכאן ב' ואמר כי "הצעד של החזרת שגריר להתייעצויות הוא צעד מוכר בדיפלומטיה, אני מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן. היחסים עם ירדן הם חשובים ונמשיך לעשות הכול כדי שהם יישמרו. יש לנו שיתופי פעולה מצויינים".

השר ארדן הוסיף כי מדינות שכנות הרבה פעמים פועלות באופן שונה בשני ערוצים - פומביים וחשאיים: "גם השלום עם מצרים לצערנו הוא שלום קר. וגם אם מדינת ישראל רוצה מאוד נורמליזציה עם שכנותיה, אז הרבה פעמים בגלל הרחוב במדינות הללו, הרבה פעמים השלטון לא בדיוק נוקט באותה גישה בצורה פומבית, כפי שהוא נוהג מאחורי הקלעים - בשיתופי פעולה מאוד רחבים. בירדן, כידוע, יש אחוז מאוד גבוה של פלסטינים שעוינים את המדינה, לצד זה שיש לנו איתה שיתופי פעולה מצוינים".