ירדן לישראל: לא נסכים גם לסיפוח מצומצם - ונגיב בחריפות

גורמים ישראלים מסרו לחדשות 13 כי עמאן העבירה מסר בכמה ערוצים, לפיו התנגדותם להחלת הריבונות בגדה המערבית תהיה מוחלטת. ככל הנראה, השבוע לא צפויה להתקבל כל החלטה בנושא • פרסום ראשון

זמן צפייה: 02:27

ממשלת ירדן הבהירה לישראל בכמה ערוצים כי היא תתנגד באופן מוחלט גם לסיפוח מצמצם ומוגבל בגדה המערבית ותגיב לו באותה דרך כפי שהיתה מגיבה למהלך סיפוח נרחב, כך לפי גורמים ישראלי שעודכנו בדברים.

אחד הערוצים שבהם הועבר המסר הזה היה בפגישה בין מלך ירדן עבדאללה השני לראש המוסד יוסי כהן. במהלך אותה פגישה, בדק כהן עם המלך מה תהיה עמדת ירדן לסיפוח מוגבל בגושי ההתנחלויות בלבד או סיפוח של מספר קטן של התנחלויות.

התגובה הירדנית הייתה: אין מבחינתנו הבדל בין סיפוח גדול וסיפוח קטן. הירדנים הבהירו זאת גם לארה"ב ולכמה מדינות אירופיות כדי למנוע חוסר ודאות לגבי עמדתם בנושא.

עוד בחדשות 13:

דיווח: קושנר ייעץ לנתניהו לא למהר לקדם את נושא הסיפוח

שליח ארה"ב יגיע לישראל לדון בסיפוח עם נתניהו, גנץ ואשכנזי

ראש המוסד ביקר בירדן והעביר למלך מסר מנתניהו בעניין הסיפוח

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ' הגיע לישראל בסוף השבוע כדי לדון בתכנית טראמפ ובמהלך הסיפוח. במוצאי שבת נפגש ברקוביץ' עם ראש הממשלה נתניהו והערב (ראשון) נפגש עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ועם מתאם הפעולות בשטחים כמיל אבו רוקון. מחר ייפגש ברקוביץ' עם שר הביטחון בני גנץ. גנץ צפוי להדגיש בפני ברקוביץ' שכל מהלך סיפוח צריך להיות תחילתו של מהלך מדיני רחב יותר ובהתאם לכל עקרונות תכנית טראמפ כמו מדינה פלסטינית – ולא להיות מהלך חד צדדי ומנותק מהקשר מדיני.

ההערכה בישראל היא שמבחינת הבית הלבן הגישה היא עדיין של לחיצה על הברקס – האטת המהלך וצמצומו, ולא גישת הלחיצה על דוושת הגז. האמריקנים לא מעוניינים למהר למהלך פזיז ומעודדים את נתניהו לצמצמו ולשקול את ההשלכות. המגעים עם האמריקנים צפויים להימשך, ולא צפויה להתקבל השבוע כל החלטה. נתניהו ככל הנראה יסתפק בשלב זה בהצהרת כוונות פומבית שאותה ימסור ב-1 ביולי.

מקורבי אבו מאזן: "כל סיפוח - כמוהו כסיפוח מלא" / חזי סימנטוב

בסביבתו של יו"ר הרשות הפלסטניית אבו מאזן אומרים כי "גם סיפוח קטן - כמוהו כסיפוח שלם של כל הגדה. נילחם בו משפטית ועממית". ברשות מתואמים באופן מלא עם ירדן נגד ישראל ונגד הסיפוח כדי להכשיל את התוכנית.

בתוך כך, אבו מאזן הורה לבכירי פתח ותנזים למנוע אלימות בשטח ושימוש בנשק חם כי הדבר ישחק לידי חמאס ויביא לאינתיפאדה - שהוא מאזן לא רוצה בה. במקביל, ברצועה מתוכנן "יום זעם" באחד ביולי.