גורמים בקואליציה מזהירים: פיזור הכנסת עשוי להידחות למחר

ברשימה המשותפת הגישו אלפי הסתייגויות לחוק פיזור הכנסת וגם במפלגת העבודה הגישו חבילת הסתייגויות במחאה על אי העברת חוק המטרו. גורמים בקואליציה מזהירים כי בעקבות הדיון הארוך שיכול להיווצר - אישור חוק התפזרות הכנסת עשוי להידחות למחר

זמן צפייה: 18:11

צרות לקואליציה לפני התפזרות הכנסת: יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, הגיש בשם סיעתו חבילת הסתייגויות לחוק פיזור הכנסת כמחאה על אי העברת חוק המטרו שתקוע בשל סירוב האופוזיציה לתמוך. "הליכוד שיצר את משבר התחבורה הגדול בשיראל מסרב עכשיו לאשר את חוק המטרו וגוזר על ישראל שנים ארוכות של עמידה בפקקים", אמר שפע.

"כל סיעות הבית, קואליציה ואופוזיציה חייבות להבין שאסור לפזר את הכנסת הערב ללא העברת הפרוייקט הלאומי הגדול בהיסטוריה", הוסיף שפע. אלא שזה לא מסתיים כאן. גם ברשימה המשותפת הגישו אלפי הסתייגויות. גורמים בקואליציה אמרו לחדשות 13 כי בעקבות הדיון הארוך שעשוי להיווצר, פיזור הכנסת עשוי להידחות למחר. "ההתנהלות של חלקים גדולים בקואליציה חסרת אחריות ומובילה אותנו ישירות לידיים של נתניהו", אמרו הגורמים.

רם שפע וניר אורבך בוועדת הכנסת
רם שפע וניר אורבך בוועדת הכנסת | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר אישרה מליאת הכנסת את את הצעת חוק התפזרות הכנסת ה-24 ומימון מפלגות וההצעה הועברה לוועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך שתתכנס ב-13:30 לדון במיזוג, הכנה והקדמת הדיון בהצעת החוק לקריאות שנייה ושלישית.

אלא שגם שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן איים לעכב את הפיזור בשל אי העברת חוק המטרו. "מפלגת ישראל ביתנו הצביעה נגד חוק פיזור הכנסת כאות מחאה על כך שלא מצליחים להגיע להסכמות על חוק המטרו ולהעביר אותו בקריאה שנייה ושלישית טרם הפיזור. בכוונתנו להגיש מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת והאבסורד שנקרא 'הגדלת מימון המפלגות' לפני העברתם הסופית ולעשות כל מאמץ בכדי להעביר את חוק המטרו שבא להתמודד בצורה המשמעותית ביותר עם בעיות הפקקים ובד בבד לתת מענה לאתגרי הדיור והתעסוקה במדינת ישראל", אמר ליברמן.

בנוסף, למרות הביקורת החליטה יו"ר הוועדה הציבורית לעניין מימון המפלגות, השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה, כי שיעורן יעלה ב-12.5%: "הוועדה שמעה את אלה שבעד ואלה שנגד, ואת הערכות הכלכליות ממחלקת מחקר הכנסת. לאור הנתונים שהוצגו בפניה, ולאור ההתייקרות בעלויות הקמפיינים והבחירות החוזרות ונישנות החליטה הוועדה כי יחידת מימון תעלה מ 1.4 ל-1.6 מיליון שקלים". נזכיר כי בליכוד דרשו העלאה ל-1.8 מיליון שקלים ובניסיונות הפשרה של שאר המפלגות דובר על 1.66 מיליון שקלים.