השר כץ על דבריו נגד פולין: "לא מצטער - עליי להגיד את האמת"

מ"מ שר החוץ טען בריאיון לחדשות 13 כי ההתבטאות שלו אינה משליכה בהכרח על שיתוף פעולה עם ורשה • על איחוד גנץ-לפיד: "אין להם סיכוי להתקרב לנתניהו בלי לחבור לערבים"

זמן צפייה: 07:43

ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ אמר אמש (חמישי) כי אינו מצטער על דבריו לפיהם "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים", שעוררו סערה גדולה. "לא מצטער על מה שאמרתי. שני ההורים שלי היו בשואה, ואני כבן לניצולי שואה חייב להגיד את האמת - פולנים רבים שיתפו פעולה עם הנאצים בשואה. ערב מלחמת העולם השנייה ובמהלכה הייתה אנטישמיות בפולין. זה לא אומר דבר לגבי האפשרות לשיתוף פעולה עם פולין בימים אלה". את הדברים אמר כץ בריאיון לטלי מורנו במהדורה המרכזית של החדשות 13.

נוסף על כך, הגיב כץ לאיחוד של בני גנץ ויאיר לפיד ולהקמת מפלגת "כחול לבן", ואמר: "שמעתי גודש של סיסמאות מול מנהיגות מוכחת. נתניהו הוא ראש הממשלה עשר שנים רצוף כי העם חושב שהוא הכי טוב לשמור על הביטחון, לקיים את קשרי החוץ של ישראל, להוביל את הכלכלה ולפתח את כל ענייני הפנים של המדינה. כל קובץ הסיסמאות הזה הוא שמאל שלובש צורה".

"אני שומע את האנשים האלה והזחיחות והסיסמאות מקוממות אותי, כאילו אין מדינה - כאילו המדינה לא מצטיינת, כאילו היא משהו נחשל שהם באים להמציא אותו", הוסיף ממלא מקום שר החוץ. "זו מדינה מצטיינת עם ביטחון, קשרי חוץ, כלכלה שהישראלים מתגאים בה, תשתיות, פיתוח, וכל הסיסמאות האלה לא יכולות לשנות עובדה אחת - שנתניהו מוערך בעולם ועל ידי אזרחי ישראל".

השר ישראל כץ
השר ישראל כץ | צילום: החדשות 13

בתגובה לסקר חדשות 13, לפיו מפלגת המרכז החדשה מביסה את הליכוד, אמר כץ כי "הכי פחות נוח לי היה להתייחס לסקרים הערב, אך לפי כל הסקרים נתניהו הוא ראש הממשלה. ברור שהאיחוד הזה 'שותה' את השמאל. מעבר לזה, שמעתי את לפיד, שלא הצטיין כשר אוצר, אומר - 'היה גוש טכני בימין, הגוש שלנו זה האיחוד'. אין לכל החבורה הזאת שום סיכוי, אפילו תיאורטי, להתקרב לנתניהו בלי חיבור לאחמד טיבי ולמפלגות הערביות".

על האיחוד במפלגות הימין הקטנות בתמיכת ראש הממשלה אמר כי "נתניהו פעל לאיחוד טכני בימין. מדובר במקום אחד של אדם מהבית היהודי - אלי בן דהן. זה בסך הכול איחוד טכני כדי למנוע בזבוז קולות".

מוקדם יותר אמש שוחח שר החוץ של פולין יאצ'ק צ'אפוטוביץ עם מקבילו האמריקני מייק פומפיאו, שהביע תמיכה בעמדתה של פולין מול אמירותיו של השר כץ.

כזכור, בתחילת השבוע התייחס כץ למשבר עם הפולנים ברקע החלטתו של ראש ממשלת פולין שלא להגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס מדינות וישגראד, בריאיון הבהיר כץ כי פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, ואמר כי "אני בן להורים ניצולי שואה ואפילו גדלתי ונולדתי במושב של ניצולי שואה. זכר השואה הוא דבר שאין להתפשר איתו, הוא דבר ברור ואנחנו לא נשכח ולא נסלח. בדיפלומטיה מנסים שאנשים לא יעלבו, אבל אף אחד לא ישנה את האמת ההיסטורית עבור שום דבר מהסוג הזה". לדבריו, "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים, בהחלט. איך אמר יצחק שמיר - הם ינקו את האנטישמיות מחלב אימם. אי אפשר לייפות את ההיסטוריה הזאת ואנחנו כאלה שנושאים את מורשת השואה, אנחנו נמשיך לעשות את זה".

דבריו של כץ עוררו כאמור סערה גדולה, שבמסגרתה שגרירת ישראל בוורשה, אנה אזארי, זומנה לשיחת הבהרה במשרד החוץ הפולני. כמו כן, פולין וצ'כיה ביטלו את השתתפות בוועידת וישגארד בירושלים ואף שגרירית ארצות הברית בפולין הוציאה הודעה רשמית ובה טענה כי על השר כץ להנצל על דבריו.