כ"ץ: "בשום מקום בעולם לא רוצים לסגור כך את המשק - אני אאבק"

שר האוצר התנגד להחרפת ההגבלות על מקומות העבודה, ותקף את כחול לבן: "מעדיפים את האינטרס הפוליטי על פני בריאות הציבור"; שאשא-ביטון על ועדת הקורונה: "מנענו מרבים להגיע לקריסה כלכלית"

זמן צפייה: 04:20

ברקע הדיונים שעדיין נמשכים בקבינט הקורונה בנוגע להחמרת הסגר ולהחרפת ההגבלות, שר האוצר ישראל כ"ץ התראיין הערב (רביעי) לחדשות 13, והתנגד נחרצות לסגירת המשק באופן כמעט מלא. "לא היה דבר כזה בעולם", סיפר השר, "הצעתי לעבוד לפי התו הסגול, אחרים דיברו על פתיחה של 50% או 30% - אבל כחול לבן באו ואמרו שצריכים לפתוח רק את מה שחיוני לחלוטין. יש כאן חשש כבד מאוד - ואני אאבק".

"יש לי תוכנית מסודרת שמראה איך אפשר לשמור על המפעלים ועל ההיי-טק, הלב הפועם של כלכלת ישראל", המשיך כ"ץ, והרחיב כי לשיטתו, המשק יכול לעבוד בין היתר לפי התו הסגול. "הצגנו את הנתונים, הסברנו את האפשרות, הנחיצות וההיתכנות - תוך שמירה קפדנית על נושא הבריאות. אני חושב שאם הציבור היה רואה את הדיונים בשידורים חיים - הוא לא היה מאמין. אמרתי שיש לתת למשק הפרטי, היצרני והלא מסוכן להמשיך לעבוד. במקום זה - הדיון גולש לשוליים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים בסודאן: סיכוי גדול לנרמול יחסים עם ישראל "בקרוב מאוד"

רה"מ: דורש סגר כללי נרחב והידוק משמעותי בהגבלות באופן מיידי

השגריר פרידמן: "ייקח כ-7 שנים עד שהאמירויות יקבלו מטוס F-35"

שר האוצר ישראל כ''ץ
שר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: חדשות 13

עוד בריאיון, תקף השר את חברי כחול לבן ואת העובדה שהם התנו את ביטול ההפגנות בסגירה המלאה של המשק. "בקבינט, אני ואנשי משרד האוצר הצגנו תוכנית מנומקת, שבה הראנו איך אפשר להשאיר את המגזר שאינו מקבל קהל בעבודה, יחד עם שמירה קפדנית על תגי הבריאות ונגד כל אפשרות של תחלואה. פתאום, הדיון נקלע לוויכוח על ההפגנות. נדהמתי לראות שבמקום לתמוך בתוכנית באופן ענייני - כחול לבן אומרים שרק אם יסגרו את המשק הם מוכנים לבטל את ההפגנות".

"הדיון התפתח והגענו לשלב שגם נתניהו היה מוכן לשקול לאפשר את הפעילות", סיפר, "אבל אז לפתע הגיעה ההתניה של ביטול ההפגנות. כבר עשרות שנים שאני בחיים הפוליטיים, ומעולם לא ראיתי דבר כזה של העדפת אינטרס פוליטי על בריאות וכלכלת הציבור. סגירת המגזר הפרטי, שהוא מוגן ומייצר אחוזים ניכרים מכלכלת המדינה, תוך נזק לעוד מיליון מובטלים - זה דבר שאסור להגיע אליו בדרך הזאת", סיכם.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-2309202033' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם ח"כ יפעת שאשא ביטון' kid='1_gdnfc5j4' duration='396'']

גם יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, התראיינה הערב לחדשות 13 והביעה את התנגדותה לסגירת המשק באופן כולל. "כנראה שהנגיף יהיה כאן עוד שנה שלמה", אמרה. "בואו נשאל את עצמנו לאן נצא אחרי הסגר - הרי נצא לאותה נקודה. אולי התחלואה תעלה קצת, ונמצא את עצמנו עוד שנה עם אזרחים בקריסה מוחלטת מבחינה כלכלית, נפשית ואפילו בריאותית. בריאות זה לא רק קורונה, זונחים את הדברים האחרים".

"המאבק שלנו כוועדה היה נכון. ניהלנו את הדיונים כפי שמצופה מאיתנו. אני לא מרגישה שטעינו", טענה שאשא-ביטון כשהתייחסה לוועדה שהיא עומדת בראשה. "באמת מנענו מרבים להגיע לקריסה כלכלתי ולחרפת רעב. ההחלטות בוועדה התקבלו לפני כחודשיים, אם הן היו שגויות - היינו רואים זאת לפני חודש וחצי".

"צריך להימנע מסגר כולל", הבהירה, "גם רופאים וגם אפידמיולגים בכירים, כולל מנהלי בתי חולים, אומרים חד משמעית שאין שום היגיון רפואי ובריאותי בסגר". במקום זאת, חברת הכנסת הציעה לייצר כללים אחידים לגבי התקהלויות, "עם הגדרות כפי שהרופאים הביאו", כלשונה. "אנחנו חייבים לגייס את הציבור ממקום של ערבות הדדית, צריך לחזק את מערכת הבריאות".