כ"ץ נגד משרד הבריאות: הניסיון לשנות את אופן הלימוד – לא סביר

לאחר הכרעת קבינט הקורונה להחזיר לפעילות את כיתות א'-ב' במתכונת של חצאי שבוע, שר האוצר תקף את הדרישות שהוצגו: "מערכת החינוך לא ערוכה לשינוי, בשל כך הלימודים יידחו בחודשיים נוספים"

זמן צפייה: 07:05

שר האוצר ישראל כ"ץ תקף הבוקר (שני) משרד הבריאות ואת המתווה להשבת מוסדות החינוך לפעילות, שהציעו אתמול נציגיו בדיוני קבינט הקורונה. לדבריו כ"ץ, "הניסיון של משרד הבריאות לשנות את כללי הלימוד בכיתות א'-ב', בניגוד לסיכומים הקודמים שלפיהם נפתחה שנת הלימודים, ולדרוש תוספת 6 מיליארד שקלים בנוסף על 4.2 מיליארד שכבר הוקצו למערכת החינוך לצרכי מוגנות - בלתי סביר באופן קיצוני ודינו להדחות".

"דרישה זו אינה מגובה גם בשום מחקר אמיתי שמראה שיש שוני בהיקף התחלואה בין גילאי 6-0, שפועלים באופן רגיל, לבין גילאי 8-6", המשיך שר האוצר בפוסט שכתב בפייסבוק. "מעבר לכך, מערכת החינוך לדבריה אינה ערוכה להפעלה מיידית של שינוי מהסוג הזה ודורשת זמן הערכות של חמישה שבועות מרגע אישור התקציב, דבר שמשמעותו דחייה של חודשיים נוספים בחזרת תלמידי כיתות א'-ב' ללימודים".

הניסיון של משרד הבריאות לשנות את כללי הלימוד בכיתות א-ב, בניגוד לסיכומים הקודמים שלפיהם נפתחה שנת הלימודים, ולדרוש תוספת...

Posted by ‎ישראל כ״ץ - Israel Katz‎ on Monday, October 26, 2020

עוד כתב שר האוצר כי למרות שרוב חברי הקבינט מתנגדים לשינוי, התוכנית עדיין אושרה, וטען כי "בתוך מספר ימים יתקבלו ממצאי התחלואה בקרב ילדי הגנים ואני מקווה שיאפשרו להחזיר מיד את תלמידי כיתות א' עד ב' ממתכונת החצי-חצי ללימודים מלאים, כולל מערכת הצהרונים וההזנה".

מנגד, יו"ר ארגון המורים, רן ארז, תקף את משרד החינוך וטען כי "הוויכוח בנוגע לפתיחת הלימודים בכיתות א'-ד' מיותר. גם אם משרד האוצר היה נענה לבקשת משרד החינוך ונותן 6 מיליארד שקלים להעסקת מורים בקפסולות אין למשרד החינוך מספיק מורים. משרד החינוך לא יודע ולא יכול לדעת מה קורה בכל יישוב ובכל כיתה, לכן כל החלטה שתתקבל תהיה החלטה שגויה".

"אני מתפלא שהם לא עושים את הדבר ההגיוני ביותר ולהעביר את קבלת ההחלטות וביצוען לראשי ערים", אמר ארז. "הם יודעים הכי טוב מה קורה אצלם בעיר, הם מכירים את כל האפשרויות הקיימות ויש להם את הכלים האחריות והסמכות גם לפי החוק שכן ראש העיר הוא ראש הרשות החינוכית".

שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כ''ץ
שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: רויטרס

קבינט הקורונה אישר אמש כי הלימודים בכיתות ג'-ד' יחודשו ביום ראשון הבא במתכונת מלאה, תוך שמירה על קפסולות, ואילו כיתות א'-ב' ישובו ללמוד במתכונת של חצאי שבוע. מתווה הפתיחה המדויק יסוכם בהמשך לאחר שתתבהר תמונת המצב לאחר פתיחת הגנים, ונראה כי חלק מהרשויות המקומיות יקבלו אישור להפעיל את כיתות א'-ב' במתכונת רגילה.

משרד האוצר ומערכת הבריאות טרם הגיעו להבנות בנוגע לחידוש המסחר, והם יקיימו דיון על כך בתיווך חיצוני אצל ראש המל"ל. גם סוגיית הצהרונים תידון בישיבות בין המשרדים ולאחר שתהיה הסכמה בנושא היא תעלה להצבעה בקבינט.

במהלך הישיבה בקבינט נרשמו חילופי דברים חריפים בין נציגי מערכת הבריאות לשר כ"ץ, שפנה לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ואמר: "אני לא צריך להתווכח עם פקידים". עוד הוסיף השר: "אתם לא מוכנים לנהל משא ומתן על המסחר, אתם הולכים בניגוד לסיכום". שר האוצר פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין ואמר: "אתם מתנהגים כאילו יש לכם פנקס צ'קים".

במהלך הדיון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוגיית פתיחת מערכת החינוך, והצהיר כי "אין לנו יכולת לממן קפסולות בכיתות א'-ב'". אמירה זו של נתניהו מגבה את עמדתו של שר האוצר ישראל כ"ץ בסוגיה, ומותירה שלוש אפשרויות: חלוקת כיתות א׳-ב׳ לקבוצות במתכונת של חצי שבוע-חצי שבוע, דחיית החזרה שלהן לצורך התארגנות והקדמת פתיחה של עסקים, או שתי האפשרות יחד.