כץ באו"ם: "עלינו לעצור את איראן היום כדי למנוע מלחמה מחר"

שר החוץ נשא נאום בעצרת הכללית בניו יורק, ובמהלכו פנה בפרסית להנהגה בטהראן ואמר: "זה לא נגמר עד שזה נגמר". על המצב המזרח התיכון: "קורא לפלס' לחזור לשולחן המו"מ ללא תנאים מוקדמים"

זמן צפייה: 00:31

שר החוץ, ישראל כץ, נאם הלילה (שישי) בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. בין היתר, פנה כץ בפרסית לממשל באיראן, וקרא לאו"ם להכריז על חזבאללה ומשמרות המהפכה ארגון טרור ולפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ.

"אני, ישראל כץ, בנם של ניצולי השואה מאיר ומלכה כץ ז"ל, גאה לעמוד כאן היום בעצרת האו"ם, כשר החוץ של ישראל", אמר בפתח דבריו. "עבורי זהו רגע מאוד מרגש. ב-1947, האו"ם הכיר בזכות העם היהודי להקים מדינה בארץ ישראל. לפני 70 שנה, ייסדנו את מדינת ישראל, ומאז פיתחנו והגנו על המולדת שלנו".

"כיום ישראל היא מדינה חזקה ומתקדמת, 'אומת סטארט-אפ' המובילה בתחומים רבים", המשיך. "ישראל היא דמוקרטיה אמיתית לכל אזרחיה – יהודים ולא יהודים כאחד, אך בראש ובראשונה: ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, בזכות אלפי שנות היסטוריה יהודית – בדיוק כפי שהחליט האו"ם לפני 72 שנה".

עוד בחדשות 13:

אבו מאזן באו"ם: "אם יהיה סיפוח – כל ההסכמים עם ישראל יבוטלו"

טראמפ בעצרת האו"ם: "צריך לעצור את מסלול הגרעין האיראני"

שגריר ישראל באו''ם דני דנון ושר החוץ ישראל כץ בעצרת בניו יורק
שגריר ישראל באו''ם דני דנון ושר החוץ ישראל כץ בעצרת בניו יורק | צילום: חדשות 13

"אני רוצה להודות לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על החלטתו האמיצה וההיסטורית להכיר בירושלים כבירתה הנצחית של ישראל, והעברת השגרירות האמריקנית אליה", הוסיף. "אני קורא לכל המדינות ללכת בעקבות ארצות הברית והכיר בירושלים כבירת ישראל".

"אף אחד לא יכול להפריד את העם היהודי ממולדתנו ההיסטורית, ואף אחד לא יכול להפריד אותנו מירושלים, בירתנו הנצחית", אמר והוסיף: "ישראל רוצה שלום עם כל שכנותיה. חתמנו על הסכם שלום עם מצרים ועם ירדן, ואנחנו פועלים כיום לקדם את קשרינו עם מדינות ערביות רבות במזרח התיכון. אנחנו קוראים לרשויות להפסיק את ההסתה, את עידוד ומימון הטרור ולהכיר בזכות העם היהודי על ארצו".

"אנו קוראים לפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים. בעזה, ארגון חמאס מחזיק בשני אזרחים ישראלים – אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד, ובגופותיהם של החיילים הישראלים הדר גולדין ואורון שאול", הוסיף. "אני קורא לאו"ם ליישם את ההחלטה בנושא, ולא לספק כל סיוע לעזה עד שהאזרחים והחיילים ישובו למשפחותיהם".

נשיא טורקיה ארדואן בעצרת הכללית של האו''ם
נשיא טורקיה ארדואן בעצרת הכללית של האו''ם | צילום: רויטרס

"אתמול שמעתי את ארדואן, תוקף את ישראל", התייחס השר לנאומו של נשיא טורקיה. "אני רוצה לומר לו: אתה מדכא בברוטליות את העם הטורקי, טובח במיעוט הכורדי ותומך בחמאס. אתה האחרון שיכול להטיף לישראל. אתה לא סולטן, וטורקיה היא לא האימפריה העותמנית. תתבייש לך".

"האיום העיקרי על היציבות והביטחון במזרח התיכון הוא איראן, המאיים להשמיד את ישראל, ופועל עם משטרים רבים באזור", הזהיר כץ מפני המשטר בטהראן. "איראן שולחת גרורות טרור לחזבאללה בלבנון, לחמאס ולג'יהאד האסלאמי בעזה, לחות'ים בתימן ולמיליציות השיעיות בסוריה ועיראק. דרך שלוחותיה היא פועלת נגד ישראל ונגד מדינות נוספות באזור".

"לפני כמה שבועות ראינו הסלמה חמורה בתקיפות האיראנית, במתקפה נגד מתקני הנפט בסעודיה, במטרה לשבש את אספקת הנשק העולמית", המשיך. "הפיגוע נגד סעודיה נעשה בהוראת המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. איראן היא ספקית הטרור הגדולה בעולם. אני קורא לקהילה הבין-לאומית להתאחד כדי לעצור את איראן. העולם לא יכול להרשות לאיראן לפתח נשק גרעני. העולם לא יכול לאפשר לאיראן לפתח טילים בליסטיים, והעולם מוכרח לעצור את מימון הטרור שלה באזור.

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

"על האו"ם להכריז על חזבאללה ומשמרות המהפכה ארגון טרור. הם מקדמים טרור במזרח התיכון ובאירופה, אמריקה הלטינית ובכל העולם. העולם צריך לעצור אותם. אני קורא לקהילה הבין-לאומית לתמוך במדיניות טראמפ נגד איראן. זו הדרך לעצור אותם. עלינו לעצור את איראן היום – כדי למנוע את המלחמה של מחר".

"להנהגה האיראנית אני רוצה לומר בשפתה", אמר כץ והוסיף בפרסית: "לא סופרים את הציפורים עד סוף הסתיו. זה לא נגמר עד שזה נגמר".

"המציאות במזרח התיכון מציגה הזדמנויות רבות לשיתופי פעולה אזוריים שיקדמו את כלכלות מדינות המזרח התיכון", המשיך. "בשנים האחרונות ראש הממשלה נתניהו ואני פיתחנו את יוזמת השלום האזורית, שמחברת את מדינות המפרץ במסילת רכבת דרך ירדן – לנמל חיפה. זה יספק להם מסלול מהיר, קצר ונוח יותר אל הים התיכון".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: ללא קרדיט

"אנחנו מתכננים לפנות עם פרויקט זה גם אל הרשויות הפלסטיניות, במטרה לתמוך בכלכלה ברשות", אמר כץ. "הצגתי את היזומה למזכ"ל האו"ם בפגישתנו באבו דאבי, והזמנתי אותו לקחת חלק בפרויקט החשוב הזה. לישראל יש מדיניות ברורה לקידום קשרים ונורמליזציה עם מדינות המפרץ הערביות. אין לנו קונפליקט איתן, ויש לנו אינטרס משותף להתגונן יחד נגד האיום האיראני וכן בקידום יוזמות אזרחיות".

"לישראל יש יכולות רבות בתחומים רבים, בהם היי טק, חדשות, חקלאות, מים וטכנולוגיה שיכולות לסייע למדינות המפרץ – ולמדינות המפרץ יש יכולות רבות שיסייעו לישראל. אני מקווה ששיתוף הפעולה הזה יוביל לחתימה על הסכמי שלום נוספים, כמו שחתמנו עם ירדן ומצרים".

"הרשו לי לסכם במילותיו של הנביא ישעיהו, שקרא לכל אומות העולם לעלות להתפלל בירושלים", אמר וציטט בעברית: "והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי עולתיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים".

"אנחנו עומדים לחגוג את ראש השנה היהודי" חתם כץ את דבריו. "ואני אסכם בברכת שנה טובה לכם, לאנשי ישראל ולקהילות היהודיות ברחבי העולם – שנה טובה ומתוקה".

כינוס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית
כינוס המדינות התורמות לרשות הפלסטינית | צילום: משרד החוץ

במקביל לעצרת האו"ם התכנסו אתמול נציגי המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, בו ישתתפו בין השאר שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגוריני, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון. בראש המשלחת הפלסטינית עמד ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתיה.

במרכז המפגש עמדה סוגיית היציבות הכלכלית הפלסטינית, תמונת המצב ההומניטארית ואי היציבות הבטחונית בעזה ומחויבות הקהילה הבינלאומית להמשך קידום פרויקטי תשתית לאספקת מים, חשמל ואנרגיה, התפלה ופרויקטים מחוללי תעסוקה.

המשלחת הישראלית קראה לקהילה הבינלאומית לדרוש את החזרתם המיידית של השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי חמאס בעזה, הדגישה את הסבל הכבד הנגרם לתושבי ישראל כתוצאה מהירי הנמשך מהרצועה וביקרה את הרשות הפלסטינית על תשלומיה למשפחות אסירים ועל המשבר שחוללה בדחייתה את כספי המסים שישראל גובה עבורה ומעבירה לה. המשלחת הדגישה את נכונות ישראל לסייע למימושם של פרויקטי תשתית הומניטאריים הממומנים ע"י הקהילה הבינלאומית והודתה למדינות התורמות לייצוב המצב ההומניטארי והבטחוני בעזה.