כץ ביקש מלשכת רה"מ אישור לצרף את אשתו לחו"ל - נתניהו אישר

פרסום ראשון: למרות ההנחיה האוסרת לצרף בני זוג של שרים לנסיעות רשמיות - רעיית שר החוץ קיבלה אישור חריג לטוס עמו לביקורים רשמיים במימון הממשלה. משרד החוץ: "הטיסות נערכו לפי הנהלים"

זמן צפייה: 04:29

בכירים במשרד החוץ מסרו לחדשות 13 כי לאחר כניסתו לתפקיד שר החוץ, ביקש ישראל כץ מלשכת ראש הממשלה לאשר באופן חריג לרעייתו רונית כץ להצטרף אליו לנסיעות מדיניות במימון המדינה. כך פורסם היום (ראשון) לראשונה ב"שש" - אמנון לוי. לדברי הגורמים הבכירים, נתניהו אישר את הבקשה.

לפני כמה שנים, כאשר נתניהו שימש גם כראש ממשלה וגם כשר חוץ, פרסם החשב הכללי במשרד האוצר הנחיה לכל שרי הממשלה לפיה קיים איסור על הצטרפות בני ובנות זוג של שרים ושרות לנסיעות רשמיות במימון המדינה.

כיוון שנתניהו כיהן גם כראש ממשלה ההנחיה לא נגעה לו, אולם לפני כחצי שנה כאשר כץ נכנס לתפקידו כשר חוץ בממשלת המעבר הוא ביקש לשנות את ההנחיה כדי שרעייתו תוכל להצטרף לנסיעותיו במימון המדינה. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם פנה בשמו של כץ למזכיר הממשלה צחי ברוורמן בבקשה שיחריג את אשת שר החוץ מההנחיה לשרים ויאפשר לה לטוס במימון הממשלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גדעון סער: "קורא לנתניהו לקיים עימות – כמו בכל העולם המערבי"

מימיו בארה"ב ועד כהונתו כראש ממשלה: תיעוד מיוחד מחיי נתניהו

מנכ"ל משרד החוץ ביקר בחשאי בדובאי שבאמירויות

ישראל כץ ואשתו רונית
ישראל כץ ואשתו רונית | צילום: מתוך דף הפייסבוק

בכירים במשרד החוץ ציינו כי אחרי בחינה של הנושא אישר מזכיר הממשלה את הבקשה. לדבריהם, נתניהו עצמו אף "נתן תוקף" לאישור. בחצי השנה האחרונה הצטרפה רעייתו של ישראל כץ כמעט לכל נסיעותיו לחו"ל – לדוגמא לנסיעה לוושינגטון בחודש יולי, לנסיעה ללונדון באוגוסט, לנסיעה לניו-יורק בספטמבר ולנסיעה למילאנו ורומא בנובמבר.

נוסף לכך, לנסיעתו למילאנו ורומא בנובמבר הצטרפה באופן חריג מאוד גם אחת מבנותיו. מלשכת שר החוץ נמסר כי בתו של כץ הצטרפה לנסיעתו לאיטליה באופן פרטי במימון עצמי מלא של הטיסות, הנסיעה ברכבת והשהות.

כץ טען כי גם קודמיו בתפקיד צירפו את בני או בנות זוגם לנסיעותיהם המדיניות במימון המדינה. אלא שמבדיקת חדשות 13 עולה כי שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן שכיהן בתפקיד כשש שנים לא צירף את רעייתו לנסיעותיו המדיניות. שרת החוץ לשעבר ציפי לבני שכיהנה בתפקיד שלוש שנים צירפה את בן זוגה נפתלי שפיצר לנסיעותיה במימון המדינה במקרים נדירים ובודדים. עם זאת, שרי חוץ מתקופות שלפני שנת 2006 כן צירפו את בנות זוגם לנסיעות מדיניות במימון המדינה.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu Listens To Foreign Minister Israel Katz During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ | צילום: רויטרס

בריאיון ל"לפני החדשות" עם אודי סגל, כץ התייחס לפרסום ואמר: "זו הנורמה. יש כמה סמלי שלטון ודמויות ייצוגיות שרעייותיהם רשאיות להצטרף. הכותרות מציגות כאילו משהו תקין אבל המציאות תקינה ובהתאם לנהלים. אני שמח שבנסיבות הרלוונטיות רעייתי מצטרפת אלי. אני מהליכוד, אבל ראוי שהתקשורת תתייחס אלי בצורה הוגנת. נחמה ריבלין הצטרפה לנסיעות של בעלה הנשיא".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "טיסות שר החוץ ורעייתו נערכות על פי הנהלים ובהתאם להנחיות הגורמים המקצועיים מבחינת היבטים טקסיים, כפי הנוהל שהיה מקובל בעבר עם רעיות שרי חוץ. בתקופה בה לא כיהן בראש משרד החוץ שר, שונה הסעיף ועם כניסתו של השר כץ לתפקידו הסדיר משרד החוץ את הנושא באישור ראש הממשלה בהתאם לנהלים".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "נסיעתו של שר החוץ בוצעה על פי הנהלים ובהמשך לפנייתו של מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם בנושא הצטרפות אשת השר בנסיבות טקסיות".