רוטמן נגד נשיאת העליון: "הניסיון לעכב את החקיקה - חמור מאוד"

אחרי הפרסום בחדשות 13 על אודות התנאי שהציבה נשיאת העליון אסתר חיות לנשיא הרצוג בדמות הקפאת חקיקת הרפורמה המשפטית במשא ומתן - אמר יו"ר ועדת חוקה: "הניסיון לחסום את הליכי החקיקה בכנסת והבריחה מהידברות - חמורים מאוד"

זמן צפייה: 09:00

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, תקף הבוקר (רביעי) את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בפתח הדיון בוועדה - כחצי יממה אחרי הפרסום במהדורה המרכזית של חדשות 13 שלפיה היא הציבה לנשיא יצחק הרצוג בדמות הקפאת חקיקת הרפורמה במשא ומתן - אך נתניהו ולוין סירבו.

"הניסיון של נשיאת בית המשפט העליון להתערב בהליכי חקיקה הוא פגיעה חמורה בהפרדת רשויות", אמר ח"כ רוטמן. "בלי קשר לעמדה פוליטית, אני חושב שכל הכנסת - גם קואליציה וגם אופוזיציה - הייתה צריכה להתערב בנושא. אני אומר בכל זאת, נשיאת בית המשפט העליון הוזמנה ובעבר היא גם הגיעה לוועדת החוקה. היא הוזמנה להגיב והיא יכולה להגיד את דברה.  אני חושב שהניסיון לחסום את הליכי החקיקה בכנסת הוא חמור מאוד ואני חושב שהניסיון לברוח מהידברות הוא חמור מאוד".

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מזה מספר שבועות מנסה הנשיא הרצוג לתווך בין הצדדים. הנשיא רצה לגבש צוות משפטנים, כשכל צד מביא את המשפטנים והמומחים שלו, על מנת להיכנס להליך של משא ומתן, ולגבש רעיון או בסיס מסוים מוסכם בין הצדדים. כשהגיע הרצוג אל אסתר חיות והציע לה את המתווה, היא השיבה לו שהיא מוכנה לרעיון אך בתנאי אחד, שהחקיקה גם בכנסת וגם של יריב לוין תוקפא באופן מלא ומיידי.

הרצוג הגיע עם דבריה של חיות לראש הממשלה נתניהו ולשר יריב לוין, אך השניים לא הסכימו לתנאי של נשיאת בית המשפט העליון, והמגעים באו אל סיומם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נזכיר כי בשבוע שעבר הנשיא הרצוג נשא דברים בוועידת אשמורת השנייה לחינוך, והתייחס בדבריו למהפכה המשפטית המתוכננת: "השיח הדחוף ביותר נוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, שמעוררת חששות רבים. עמדתי הנחרצת - שאותה כבר הבעתי - היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית ובהם מערכת המשפט הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם. הרפורמה דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות וללא הידברות - היא מעוררת התנגדות ודאגה עמוקה בקרב ציבורים רחבים בעם".

עוד אמר הרצוג: "אני מתבונן על החברה הישראלית, על האזרחים, ועל המערכת הפוליטית והציבורית; אני רואה את המחנות ערוכים ומוכנים לכל אורך החזית לעימות כולל על דמותה של מדינת ישראל; וחרד מכך שאנחנו עומדים על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו".

לדבריו, "מותר וראוי למתוח ביקורת על כל אחת מהרשויות, וחשוב להבין את עומק התסכול הכעסים והכאבים שעומדים בבסיס הביקורת. לגיטימי לקיים דיון מעשי על גבולות הגזרה ומערכת היחסים בין הרשויות – ממש כמו שקורה בדמוקרטיות רבות בעולם. אבל בהידברות. בהקשבה".