ארה"ב: כוחות איראן הסירו מוקש מהמכלית במפרץ עומאן • תיעוד

הצבא האמריקני פרסם סרטון שבו נראים, לטענתו, אנשי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מאחת המכליות שהותקפו אתמול. איראן: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז"

זמן צפייה: 00:50

צבא ארצות הברית פרסם הבוקר (שישי) תיעוד של אנשי משמרות המהפכה, שלטענתם מסירים מוקש שהוצמד לאחד המכליות שהותקפה אתמול. עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז".

בחשבון הטוויטר של הטלוויזיה הממלכתית של איראן פרסמו את התיעוד שהפיצו האמריקנים, וכתבו: "משמרות המהפכה של איראן היו הכוח הקרוב ביותר לאזור התקרית. איראן הייתה הראשונה להגיע ולהציל את צוות האונייה". כמו כן, הבעלים של מכלית הנפט היפנית שהותקפה אמר כי הצוות שהיה על האונייה ראה ספינה של חיל הים האיראני.

מכלית עולה באש במפרץ עומאן

אתמול, כאמור, הותקפו שתי מכליות נפט ענקיות, אחת נורווגית ואחת יפנית, במפרץ עומאן סמוך למצרי הורמוז. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. מדיווחים שונים עלה כי כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו". במקביל, כווית העלתה לרמה גבוהה את הכוננות בכל מתקני הנפט שלה.

אחת המכליות שנפגעה היא "פרונט אלטייר" הנושאת את דגל איי מרשל ושייכת לחברת "פרונטליין" הנרווגית. על פי דיווחים בכמה כלי תקשורת, בהם "אירנא" האיראנית, טבעה בים עומאן. עם זאת, בחברת הספנות טענו כי היא לא טבעה אלא עלתה באש. כמו כן, החברה ציינה כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה חולצו בשלום.

המכלית השנייה שהותקפה היא "קוקואה קורייג'ס" היפנית, שנושאת את דגל פנמה. מטעם חברת המכלית נמסר כי 21 אנשי צוות חולצו בשלום בזכות סירות הצלה שהיו על כלי השיט, למעט איש צוות אחד שמפצע באורח קל וקיבל סיוע רפואי מספינה סמוכה. הנזק שנגרם למכלית הוא מצדה הימני, "צד ההגה", איך היא לא נמצאת בסיכון לטביעה ואין סכנה לדליפת מטען המתאנול שנשאה על סיפונה.

"לא טראמפ ולא עשרה טראמפים אחרים יוכלו להחזיר את הגלגל אחורה". נשיא איראן רוחאני (ארכיון)
נשיא איראן רוחאני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

התקרית התרחשה כאשר כלי השיט היה במרחק של 70 מיילים ימיים מפוג'יירה, שם כזכור התרחשה מתקפה על ארבע מכליות נפט לפני חודש, ו-14 מיילים ימיים מחופי איראן.

איראן הכחישה מעורבות בתקרית וכלי תקשורת איראניים טענו כי המדינה חילצה 44 מלחים מהמכליות שהותקפו. משרד החוץ האיראני אף הוציא הצהרה בה הביע דאגה מהתקרית ה"חשודה" במכליות הקשורות ביפן, ברקע ביקורו של ראש ממשלת יפן שינזו אבה באיראן ופגישתו עם מנהיג איראן חסן רוחני. "תקריות כאלו מנוגדות למאמצים האזוריים להפחית את המתיחות. איראן תומכת בדיאלוג אזורי", צייץ משרד החוץ האיראני בטוויטר. מוקדם יותר טען משרד הכלכלה היפני כי שתי המכליות נשאו "מטען הקשור ליפן".

סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, התייחס לתקיפת המכליות וטען כי "אין למהר להאשים את איראן בתקיפה. אין לנצל התקרית להגברת המתיחות עם טהראן".

מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז
מיכלית נפט עוברת דרך מיצרי הורמוז | צילום: רויטרס

דוברת הבית הלבן, שרה הקאבי סנדרס, אמרה בתגובה למתקפה על המכליות: "אני מודעים לדיווחים על תקיפת אוניות במפרץ עומאן. הממשל האמריקני מספק סיוע וימשיך בבחינת המצב". מצרפת נמסר כי ישנה חובה לשמור על חופש התנועה באזור, וקראה לכל הצדדים להפחית את המתיחות.

לפני חודש הודיע איחוד האמירויות הערביות כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחו. על פי הערכות, בין השאר ישראליות, פעולת החבלה בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר כי שניים מכלי השיט שהותקפו היו בבעלות סעודית. המכליות ניזוקו באופן משמעותי במתקפה, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. עוד הוסיף אל-פאלח כי אחד מכלי השיט היה בדרכו להטעין משלוח נפט בנמל ראס תנורה שאמור היה להישלח ללקוחות של חברת הנפט של סעודיה, "ארמקו", בארה"ב. הוא קרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח את הניווט הימי ובפרט של מכליות נפט.

לטענת גורם בטחוני ישראלי, שאמר את הדברים ל"אינדיפנדנט" הבריטי, מיליציות האיראניות שיבשו את התקשורת באזור והסוו את התנועה שלהן, דבר המצריך אימון וקשרים נרחבים בין המיליציות למשטרים או מדינות. עוד מסר כי אי הפרסום אודות פרטי הפעולה נעשה במכוון כדי להימנע מבהלה בשוק הנפט העולמי, דבר שעשוי להביא לעליית המחירים ולהשפעה שלילית על הכלכלה העולמית. ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנוני, אשר ממומן על ידי איראן, היה הראשון לחשוף את דבר האירוע ואת זהות הספינות שנפגעו. הדבר, לטענת המקור, מצביע על כך שלחזבאללה ולאיראן יש קשר לעניין. כמו כן, נמסר כי אזור נמל אל-פוג'יירה היה נתון בימים האחרונים למעקב תדיר מטעם מנגנוני הביטחון במפרץ ומנגנונים נוספים, וזאת כדי לחשוף מי הגורם שביצע את הפעולות.