פומפאו: "מוכנים לדון עם איראן ללא תנאים מוקדמים"

שר החוץ האמריקני אמר במהלך פגישה עם מקבילו השוויצרי, כי מדינתו מסכימה לנהל מו"מ עם טהראן מבלי להציב דרישות, אך בכוונתה להמשיך להפעיל לחץ על הרפובליקה האסלאמית באמצעות הסנקציות

זמן צפייה: 02:30

המתיחות במפרץ: שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר היום (ראשון) במהלך פגישה עם מקבילו השוויצרי כי ארצות הברית מוכנה לשבת למשא ומתן עם איראן ללא תנאים מוקדמים, אך במקביל מתכוונת להמשיך בקמפיין הלחץ שהיא מפעילה על הרפובליקה האסלאמית באמצעות הסנקציות.

משרד החוץ האיראני אמר בתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקני כי "איראן מצפה לשינוי בהתנהגות של ארה"ב ולא לשינוי בהצהרות מצד ארה"ב. הצהרותיו של פומפאו בנוגע למו"מ ללא תנאים מוקדים מהוות משחק מילים שמטרתו לרמות אותנו, והודעתו בדבר המשך הלחץ על טהראן היא מדיניות שגויה שמצריכה שינוי כולל".

ביקורו של פומפאו בשוויץ משמעותי ביחס לניסיונות להגיע להידברות עם איראן, שכן שוויץ נחשבת למקדמת האינטרסים של וושינגטון בטהראן, ובממשל טראמפ מקווים כי השוויצרים יוכלו להביא את האיראנים לשולחן המשא ומתן. בהמשך הפגישה, אמר פומפאו כי "נשוחח עם איראן כאשר תתנהג כמו אומה נורמלית. הבעיות נוצרו בגלל 40 שנות המשטר במדינה, ולא בשל הסנקציות. המאמצים להחליף את המדיניות הזדונית של המשטר באיראן יימשכו".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מלך סעודיה: "יש לפעול להגנת האזור מפני ההסלמה האיראנית"

איראן: "אף מדינה לא תעצור את פיתוח היכולות הבליסטיות שלנו"

טראמפ: "מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה – וזה יכול לקרות"

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה''ב נפגש עם מקבילו השוויצרי
מייק פומפאו, שר החוץ של ארה''ב נפגש עם מקבילו השוויצרי | צילום: רויטרס

לפני כשבוע התייחס נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למתיחות עם טהראן, והצהיר כי "אני מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה, וזה יכול לקרות. אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן, אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני". את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסגרת ביקורו בטוקיו.

טראמפ הוסיף כי "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון". ראש ממשלת יפן אבה התייחס אף הוא למתיחות בין המדינות, והצהיר כי יעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין וושינגטון וטהראן.

דונלד טראמפ ושינזו אבה
דונלד טראמפ ושינזו אבה | צילום: רויטרס

במהלך ביקורו של טראמפ בטוקיו, דווח בתקשורת היפנית כי הנשיא האמריקני "הגיב באופן חיובי" להחלטת ראש הממשלה היפני לבקר באיראן. על פי הדיווח, אבה מתעתד לערוך את הביקור ביוני, במטרה למתן את המתחים בין שתי המעצמות.

בתוך כך, ראש המשלחת הדיפלומטית של שווייץ ברוסיה הצהיר כי שווייץ תומכת בכל ניסיון לפתור את המתיחות בין איראן וארה"ב. עוד הוסיף כי מדינתו מוכנה לארח פגישות בנושא, כפי שנעשה לדבריו פעמים רבות בעבר.