ועדת האו"ם תחקור תלונת הפלסטינים על מדיניות אפרטהייד בשטחים

פרסום ראשון: הוועדה למאבק באפליה גזעית בז'נבה קיבלה את תלונת הרשות, והיא צפויה לפתוח בהליך גישור בין הצדדים בעניין. בכיר במשרד החוץ: "לא ברור אם יש טעם לשתף עם זה פעולה"

זמן צפייה: 01:07

פרסום ראשון: ועדת האו"ם למאבק באפליה גזעית בז'נבה החליטה בשבוע שעבר לקבל את התלונה שהגישה הרשות הפלסטינית נגד ישראל, בטענה שזו מנהלת מדיניות של אפרטהייד בגדה המערבית - כך אמרו הערב (שני) בכירים במשרד החוץ לחדשות 13.

ב-2014 הצטרפה הרשות הפלסטינית לאמנה למאבק באפליה גזעית, שבה ישראל חברה כבר 40 שנה. באפריל 2018 הגישו הפלסטינים תלונה רשמית לוועדת האו"ם למאבק באפליה גזעית, וטענו כי ישראל מקיימת בגדה המערבית מדיניות של אפרטהייד.

לעוד כתבות בנושא:

לפני ההחלטה בהאג: "התובעת התחמקה ממפגש עם ארגונים ישראליים"

היועמ"ש על החלטת התובעת בהאג: "נמהרת ובלתי מתקבלת על הדעת"

התובעת בהאג: יש בסיס לחקירה נגד ישראל – מבקשת חוות דעת נוספת

חיילי צה''ל בשטחים
חיילי צה''ל בשטחים | צילום: החדשות 13

כבר לאחר ההצטרפות הפלסטינית לאמנה, הודיעה ישראל מיד לוועדה כי היא אינה מכירה בכך. לאור זאת, כאשר הגיעה התלונה הפלסטינית לוועדה לפני כשנה וחצי, לא ידעו חברי הוועדה אם יש להם סמכות לדון בה.

המהלך הפלסטיני היה הפעם הראשונה שבה ישות מדינית אחת מגישה תלונה נגד ישות מדינית אחרת בעניין אפליה גזעית מאז הקמת הוועדה. בכירים במשרד החוץ מציינים כי בשנות ה-80 סוריה רצתה להגיש תלונה נגד ישראל לוועדת האו"ם למאבק באפליה גזעית. הוועדה קיימה אז ישיבה וקבעה כי בגלל שסוריה לא מכירה בישראל אי אפשר לדון בתלונה הסורית.

בכירים במשרד החוץ סיפרו כי הוועדה פנתה ליועץ המשפטי של האו"ם כדי שיבחן את הנושא. אחרי כמה חודשים, הגיש יועמ"ש האו"ם חוות דעת לפיה אין לוועדה סמכות לדון בתלונה הפלסטינית, כיוון שיש צורך ששני הצדדים שנוגעים לתלונה יכירו בכך שהצד השני חתום על האמנה.

מעלה אדומים
מעלה אדומים | צילום: רויטרס

למרות חוות הדעת של היועץ המשפטי, החליטה ועדת האו"ם ב-12 בדצמבר כי יש לה סמכות לחקור את הנושא, וקיבלה את התלונה הפלסטינית. בעקבות ההחלטה לפתוח בחקירה, צפויה הוועדה להתחיל בהליך גישור בין ישראל לפלסטינים בעניין התלונה על מדיניות האפרטהייד. הוועדה תזמן את שני הצדדים לשימוע ובסיומו תקבע אם הטענה הפלסטינית למדיניות אפרטהייד מצידה של ישראל מוצדקת - ותפרסם המלצות.

בכירים במשרד החוץ ציינו כי ישראל עדיין לא החליטה אם להתייצב לשימוע או לא – אך הנטייה היא להחרים את ההליך. "נראה שארגוני האו"ם שעוסקים בתלונות של הפלסטינים החליטו לצפצף על המגבלות המשפטיות", אמר בכיר במשרד החוץ. "שיתפנו פעולה עם הוועדה באופן מלא בסוגיית הסמכות, אבל אחרי שהוועדה לא קיבלה אפילו את חוות הדעת של היועץ המשפטי של האו"ם – לא ברור אם יש טעם לשתף פעולה עם ההליך הזה".