מהן הסמכויות של ועדת הבדיקה - וכיצד היא תשפיע על נתניהו?

הוועדה לבדיקת רכש הצוללות נכה מסמכויות - היא לא תעסוק בהיבט הפלילי ולא יכולה לחייב עדים להופיע. עם זאת, היא תוכל לברר האם רה"מ דרש 9 צוללות ומדוע, ולמה שמר את המכירה למצרים בסוד?

זמן צפייה: 02:23

נתחיל מהסוף - ועדת החקירה לפרשת הצוללות לא תמצא ראיות לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו גזר כסף מעסקאות כלי השיט עם גרמניה. אולי אין ראיות כאלה, אבל גם אם יש, אם המשטרה לא מצאה - ובניגוד לנטען, היא בהחלט חיפשה - אז אין שום סיכוי שוועדת חקירה תמצא כאלה. ראשית, כי אין לה את היכולות של המשטרה שחיפשה שנתיים, חקרה מאות אנשים וגמרה בלי כלום. שנית, כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא יאפשר לוועדה להתקרב לזה, יש הרי הליך פלילי שמתנהל עכשיו.

כל מה שקשור למואשמים בפרשה בכפוף לשימוע, מיקי גנור, אבריאל בר יוסף, אליעזר צ'ייני, דוד שרן וחבריהם, יהיה מחוץ לתחומה של ועדת החקירה - הם לא יוכלו אפילו לבוא ולהעיד. השאלה המרתקת למה גנור שילם כסף לאנשים האלה, אם כדי לשחד אותם, כמו שהתביעה טוענת, או מסיבות אחרות - כמו שהם טוענים, תמתין להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, שמקיים שימוע לכל החשודים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

עכשיו זה רשמי: גנץ הודיע על הקמת ועדת בדיקה לפרשת הצוללות

הליכוד על ועדת הבדיקה: "גנץ ממחזר צוללות כדי לקושש קולות"

נתניהו במסר לביידן: "אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם עם איראן"

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

במה כן הוועדה תוכל להועיל? אולי בתשובות לשאלות כמו: האם נתניהו דרש באמת שיהיו לישראל בו בזמן תשע צוללות - ולמה? איך קרה שהליך רכישת הצוללות היה נטול עבודת מטה רצינית והתנהל מחוץ לצה"ל? למה נקנו ספינות מגרמניה בגודל כפול מזה שצה"ל ביקש בתחילה ובפטור ממכרז?

עוד שאלה שכנראה תעלה היא למה נתניהו אישר למצרים לקבל צוללות מתקדמות בלי לעדכן את הרמטכ"ל ואת שר הביטחון? יש סוד בתהליך הזה, אבל לסוד הזה אין שום קשר להחלטה של נתניהו למדר את יעלון ואייזנקוט. למעשה, זה הפוך - לסוד יש משמעות רק אם הרמטכ"ל יודע אותו.

מפגינים קוראים לוועדת חקירה בפרשת הצוללות
מפגינים קוראים לוועדת חקירה בפרשת הצוללות | צילום: רויטרס

הוועדה ככל הנראה לא תחייה את הפרשה, היא תהיה נכה בסמכויותיה ותוכל לזמן את ראש הממשלה למסור עדות - אבל הוא ממש לא חייב לבוא. לנתניהו יש סיבה טובה להתנגד לפעילותה של ועדה כזו. אם הוועדה תהיה רצינית, היא תמתח ביקורת קשה על הדרך שבה החליט נתניהו לרכוש את כלי השיט, ותתאר את הליך קבלת ההחלטות על רכש במיליארדי שקלים כחלטורה. כך, המפגינים עם דגמי הצוללות יוכלו להשתמש בחותמת של הוועדה, כדי לטעון שלא במקרה נתניהו נהג כחלטוריסט.

עכשיו זה רשמי: גנץ הודיע על הקמת ועדת בדיקה לפרשת הצוללות

מוקדם יותר הודיע גנץ כי החליט להקים ועדת בדיקה שתבחן את עסקת הצוללות וכלי השיט, שעמדה בבסיס פרשת הצוללות, שבמסגרתה הואשמו בכירים בלקיחת שוחד. בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס אמנון סטרשנוב. לצידו, מינה השר את יעל גריל, לשעבר מנהלת הרכש במשרד ראש הממשלה ומנהלת היחידה הכלכלית של מנהל הרכש במשרד הביטחון, ואלוף (במיל') אברהם בן שושן, מפקד חיל הים ונספח משרד הביטחון בוושינגטון לשעבר.

גנץ קצב לחברי הוועדה לוח זמנים של ארבעה חודשים להגשת הדוח הסופי. כמו כן, בפני שר הביטחון הוצגו מספר סוגי ועדות אפשריים טרם גיבוש עבודת המטה, ולבסוף הוא בחר בוועדת הבדיקה הממשלתית, שתהיה מוסמכת לפנות לכל אדם, ובכלל זאת למי שהיה שמעורב כיום או היה מעורב בעבר, בהליכי רכש ולזמנו למתן עדות בפניה. דיוני הוועדה שלא יהיו מסווגים יפורסמו לציבור הרחב והיא צפויה להתחיל בפעילותה בשבועות הקרובים.

המערכת הפוליטית סערה, בעקבות הודעת גנץ. מטעם הליכוד נמסר כי "רק לפני ארבעה חודשים גנץ אמר שאין סיבה לחקור את הנושא מכיוון שאפילו היועץ המשפטי לממשלה 'לא מצא לנכון לפתוח בחקירה ואני מסתפק בזה'. מה נשתנה בארבעה חודשים? גנץ לא מצליח להתרומם מהמצולות בסקרים אז הוא ממחזר צוללות כדי לקושש קולות בזמן שהמפלגה שלו עסוקה במריבות פנימיות".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התייחס לפרסום חדשות 13, ורמז בציוץ בטוויטר כי בתגובה יקים ועדת בדיקה למשטרה בנושא "המימד החמישי". במקביל, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מסר כי "החלטתו של גנץ להקים ועדת בדיקה בעניין הצוללות היא לא פחות מהתרסה נגד הליכוד והעומד בראשו. למרות שגנץ מודע היטב לכך שאין לנתניהו יד ורגל בסיפור הצוללות הוא פועל כדי להכפיש את שמו תוך כדי סיכון שלמות הקואליציה".