ישראל ביתנו הגישה הצעת החוק שתמנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה

ההצעה מבקשת לערוך תיקון לחוק יסוד הכנסת, שימנע מנתניהו לכהן כראש ממשלה החל מהכנסת הבאה. טרם ברור אם ההצעה תעלה לדיון • גנץ שוחח עם עודה: "נקים ממשלה לכל האזרחים"

זמן צפייה: 04:01

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: מפלגת "ישראל ביתנו" הגישה היום (שני) הצעת תיקון חוק יסוד הכנסת, שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה - החל מהכנסת הבאה. עם זאת, בשל הפלונטר הפוליטי וכן בשל הגבלות ההתקהלות בצל הקורונה, לא ברור אם ומתי תעלה ההצעה לדיון.

חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) התייחס להצעת החוק שהוגשה. "הצעת החוק שלנו פשוטה, במקרה של עבירות חמורות כמו שוחד, ממשלת מעבר תוכל הכנסת בהצבעה חשאית להדיח ראש ממשלה - והמפלגה שלו תבחר ראש ממשלת מעבר זמני", אמר בריאיון לחדשות 13.

פורר התייחס גם למגעים להקמת ממשלה, וסירב לומר אם מפלגתו תתמוך בממשלה שנתמכת מבחוץ על ידי הרשימה המשותפת. "אני מציע שלא נעסוק בספוקלציות, גנץ ינהל משא ומתן קואליציוני, גם מול הליכוד ומפלגות אחרות", אמר. "האג'נדה שלנו מאוד ברורה - הקמת ממשלה ציוניות וליברלית, שנוכל לקדם בה הרבה דברים אבל קודם כל לטפל במשבר הקיים".

עוד בחדשות 13:

אחרי שקיבל את המנדט: ראשי בלוק הימין סירבו להיפגש עם גנץ

בדרך לממשלת חירום? ריבלין נועד עם גנץ ונתניהו

פגישת יו''ר כחול לבן בני גנץ ויו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
פגישת יו''ר כחול לבן בני גנץ ויו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: אופק אבשלום

בהמשך, הגישה גם כחול לבן שלוש הצעות חוק, הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי תקופות כהונה, הפסקת כהונת ראש ממשלה או שר שהוגש נגדו כתב אישום, ואיסור הטלת מלאכת הרכבת קואליציה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום.

הליכוד הגיבה להצעות החוק של המפלגה וכתבה: "ההתנהלות של כחול לבן מכשילה את המשא ומתן כבר בתחילתו. היא נגועה בחוסר תום לב משווע ובחוסר אחריות בזמן משבר לאומי ובין-לאומי. כך לא מתנהלים כשרוצים להגיע באמת לאחדות".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: חדשות 13

בתוך כך, נפגש היום יו"ר כחול לבן בני גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. בתום הפגישה נמסר כי השניים "סיכמו להמשיך במאמצים להרכבת ממשלה רחבה". גנץ שוחח גם עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, ואמר לו כי "כחול לבן בראשותו מחויבת להקים ממשלה שתשרת את כלל אזרחי ישראל". מוקדם יותר, כזכור, סירבו ראשי מפלגות הימין להיפגש עם גנץ - לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא.

ממפלגת ימינה נמסר לאחר פניית גנץ: "השר בנט קרא לגנץ להיכנס עוד היום לממשלת חירום לאומית בראשות בנימין נתניהו על מנת לצלוח את משבר הקורונה, ולאחר מכן תשוב המערכת הפוליטית אל המצב הנוכחי. שר הביטחון אמר לגנץ כי לא ייפגש עמו כל עוד מפלגתו לא תתנער מתמיכתה של הרשימה המשותפת תומכת המחבלים".

גם ליצמן סירב להיפגש עם גנץ. "בשיחתו הבהיר השר ליצמן כי כל עיסוקו בימים אלה כשר הבריאות נתון למאבק הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה, למען בריאות אזרחי ישראל, וכי אינו עוסק בשום דבר פוליטי אחר", נמסר מיהדות התורה. "השר ליצמן הדגיש כי בתיאום עם חברו לראשות הסיעה ח”כ גפני, יהדות התורה מאוחדת בתמיכתה ברה”מ נתניהו כחלק מבלוק הימין וכי כל בקשה לפגישה יש לתאם מול השר יריב לוין כמרכז בלוק הימין". דרעי סירב גם הוא להיפגש עם גנץ, שהשיב כי הוא מיוצג על ידי בלוק הימין.

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ
נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ | צילום: מארק ניימן, לע''מ

כאמור, גנץ קיבל מהנשיא ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה. במעמד קבלת המנדט אמר גנץ כי "אעשה הכול כדי להקים בתוך ימים ספורים ממשלה לאומית, פטריוטית ורחבה - ממשלה שבה אשרת את בוחרי כלל המפלגות, מימין ומשאל, את כלל אזרחי ישראל". לאחר הטקס, גורמים בליכוד ובכחול לבן סיפרו כי בקרוב ייפתח משא ומתן מואץ לממשלת אחדות.

"תהליך הבחירות לווה בניסיונות בלתי לגיטימיים של ראש הממשלה הנוכחי לנסות לחמוק ממשפט צדק, תוך מתקפה על המערכות הממלכתיות בישראל", תקף גנץ את נתניהו. "מי שירים ידו על המשטר היהודי והדמוקרטי בישראל, יביא על עצמו את סופו הפוליטי והציבורי. אני קורא לכולם להצטרף אליי במסע לריפוי החברה הישראלית. תמיד רציתי אחדות. הגיעה השעה של נתניהו וראשי שאר המפלגות להכריע אם הם מוכנים ללכת בדרך זו. הגיעה העת להניח בצד את החרמות והחרבות - ולחבר מחדש את כל אזרחי ישראל".