הליכוד: הם גוררים לבחירות; כחול לבן: ניסיון למחטף יתקל בחומה

גורם בליכוד טען כי כחול לבן "מסרבת להקים ועדה שיוויונית למינוי בכירים". בתגובה, הבהירו בכחול לבן כי לא ייתנו יד ל"ניסיונות מחטף של הרגע האחרון באשר למינויים"

זמן צפייה: 09:14

המשבר בקאוליציה: פחות מיממה לפיזור הכנסת, שוב נרשמה מתיחות בקואליציה כאשר בכיר בליכוד תקף היום (שני) את כחול לבן, וטען כי "הם גוררים רגליים. אם יהיו בחירות - זה בגללם". את הדברים אמר שעות לאחר שוועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את דחיית אישור התקציב, ושעות ספורות לפני המועד להעברת החוק.

"כחול לבן בורחים מפשרת האוזר שהם עצמם הסכימו לה וגוררים את המדינה לבחירות בטענות שקריות והערמת קשיים של הרגע האחרון", הוסיף הבכיר. "על אף שראש הממשלה נתניהו כבר הודיע שהוא לא יתערב במינויי בכירים במערכת המשפט, כחול לבן מסרבים להקים ועדה שיוויונית למינוי בכירים כפי שקבעה פשרת האוזר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני".

לטענתו, חברי המפלגה בראשותו של בני גנץ מנסים "להגדיר את התקציב כדו-שנתי למרות שבפשרת האוזר התקציב אינו מוגדר כך. הם דורשים את אישור תקנון הממשלה - דבר שגם הוא לא מופיע בפשרת האוזר עליה סוכם". הבכיר סיכם כי "בזמן שכחול לבן של גנץ הסכימה לפשרה, כחול לבן של גבי אשכנזי גוררת את המדינה לבחירות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: "מקבל את הצעת הפשרה של האוזר שתמנע בחירות"

סקר חדשות 13: רוב הציבור סבור שנתניהו אחראי אם יהיו בחירות

ראש ממשלת מרוקו: "דוחה כל אפשרות לנרמול היחסים עם ישראל"

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

כחול לבן מסרה בתגובה: "לנתניהו נותרו שעות ספורות להוכיח את הבטחתו לאומה מאמש למנוע בחירות בישראל. נותרו לו שעות בודדות להראות אם יעמוד בהבטחתו לציבור לקיים ממשלת אחדות שתטפל בקורונה ובביטחון, או לשבור את הכלים לטובת שיקוליו האישיים והמשפטיים".

"הבהרנו יותר מפעם אחת", הוסיפה כחול לבן הבהירה המפלגה, "כל הנושאים פתירים ובלבד שההסכמים ימולאו כפי שהובטחו וימנעו בחירות מיותרות לישראל. כל נסיונות מחטף הרגע האחרון של הליכוד באשר למינוי פרקליט מדינה או יועץ משפטי לממשלה ייתקלו בחומה בצורה".

במקביל, לבקשת נתניהו, עורכי דינו נפגשו עם המשנה ליועמ"ש דינה זילבר. דוברו של נתניהו מסר: "ראש הממשלה הנחה את הפרקליטים שנפגשו עם זילבר, להגיד שהוא לא יתערב במינויי יועמ"ש, פרקליט המדינה ומפכ"ל. נתניהו אמר את הדברים כבר אתמול בהצהרה לתקשורת. הטענות של כחול לבן הן לא יותר מתירוץ סרק כדי לברוח מפשרת האוזר ולגרור את המדינה לבחירות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 13

בתוך כך, עמותת "מבצר הדמוקרטיה" עתרה לבג"צ נגד הצעתו של ח"כ האוזר בעניין המינויים, ודרשה לבצע את המינויים בימים הקרובים - כפי שהתחייבו לבג"צ הליכוד וכחול לבן. בעתירה טוענת עו"ד הולץ לכנר כי "כפירה של ראש ממשלה המואשם בפלילים בסמכות היועץ המשפטי לממשלה להגביל אותו בפעולותיו הינה אמירה בעלת תוקף ומשמעות מעשיים".

הולץ הדגישה כי ביצוע המינויים הבכירים בדחיפות וללא כל דיחוי נוסף, נובע "מהתחייבותם של נתניהו וגנץ בפני ההרכב המורחב של 11 שופטים ושופטות בעתירה שהוגשה לפני כחצי שנה", לשון ההודעה. "לאור הצורך בהגנה על האינטרס הציבורי ועל שלטון החוק על פני האינטרסים האישיים של הנאשם בפלילים, אנו מבקשים כי ביהמ"ש יקבע כי ההגבלות שהטיל היועמ"ש על נתניהו בחוות דעתו, בנוגע למינוי הבכירים בשרות הציבורי, יחולו גם על השרים וסגני השרים הסרים למרותו של נתניהו".

ח''כ צבי האוזר
ח''כ צבי האוזר | צילום: חדשות 13

כאמור, הלילה אישרה ועדת הכספים את דחיית אישור תקציב המדינה ב-120 ימים עד ל-23 בדצמבר. כמו כן, אושרה תוספת של 11 מיליארד שקלים לתקציב ההמשכי, כאשר שר האוצר ישראל כ"ץ נדרש להציג תוכנית עם פעולות מפורטות לשימוש בכסף עד ל-13 בספטמבר.

בדברי ההסבר של הוועדה נכתב כי "מצב מיוחד וחסר תקדים מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל".

"ישראל מתמודדת עם משבר לאומי כתוצאה מהתפרצות והתפשטות נגיף הקורונה. המשבר מנוהל על ידי ממשלת אחדות וחירום לאומית שהוקמה בפרט לצורך התמודדות עם השלכות התפרצות המגפה. מאפייני המשבר והשלכות ארוכות הטווח שלו יצרו אי-ודאות כלכלית מובהקת", נכתב בהסבר. "על זאת מתווסף אתגר לאומי, שבו ישראל עלולה להתמודד לראשונה בחורף הקרוב עם אירוע המשלב התפרצות נגיף הקורונה יחד עם התפרצות נגיף השפעת".