הכנסת צפויה להתפזר סופית הערב, לפיד יהפוך לראש ממשלה

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, עד היום בחצות תתפזר הכנסת ה-24 וישראל תצא רשמית לבחירות בפעם החמישית בשלוש שנים וחצי. לאור ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, החוק לפיזור הכנסת צפוי לעבור. בחצות תיכנס לתוקף הרוטציה ויאיר לפיד יהפוך לראש ממשלת ישראל. הטקס הרשמי יתקיים מחר בבוקר

זמן צפייה: 00:58

לאור ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, החוק לפיזור הכנסת צפוי לעבור היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית - ובחצות הלילה יהפוך יאיר לפיד לראש ממשלת ישראל, כאשר הטקס הרשמי יתקיים מחר בבוקר. על-פי הפרסום אמש במהדורה המרכזית, ראש הממשלה החדש לא צפוי לעבור למעון הרשמי בבלפור, אלא למבנה זמני וצנוע ששימש את מאבטחי בנימין נתניהו בעבר. מדובר בדירה בעלת שלושה חדרים בלבד בה יגורו יאיר וליהיא לפיד. משאית הובלות כבר החלה בהעברת הציוד והריהוט אל המקום.

בינתיים, בכנסת ממשיכים במרתון החקיקה לקראת פיזור הכנסת. שורת חוקים אושרו אתמול בקריאה ראשונה כדי לאפשר להם דין רציפות. בנוסף, ההחלטה על הגדלת מימון המפלגות נעצרה בשלב זה לאחר ביקורת רבה שהושמעה בנושא ולאחר חשיפת הסכום - כ-30 מיליון שקלים תוספת - שיוקצה לפוליטיקאים.

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, כאמור, עד היום בחצות תתפזר הכנסת ה-24 וישראל תצא רשמית לבחירות בפעם החמישית בשלוש שנים וחצי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2806222020' autoplay='0' credit='' desc='"המדינה צריכה לדעת שלא תשב עם נתניהו": הקלטות מהמפגש של בנט עם פעיליו' poster='' kid='1_pnzr48ya' duration='']

"המדינה צריכה לדעת שלא תשב עם נתניהו": הקלטות מהמפגש של בנט עם פעיליו

בינתיים, על רקע המאבקים סביב התפזרות הכנסת שלשום, ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט, ניצל את הזמן לפגישה עם תומכים ופעילי שטח של מפלגת ימינה. בפתח הפגישה, בנט עקץ את סילמן ואמר: "מדברים על מי שעזבה אותנו, ההבדל בין מי יושב פה זה שלנו יש עמוד שדרה", מעבר לעקיצה, שכנראה משקפת יותר במדויק את דעתו עליה לעומת הראיונות הפומביים שבהם הקפיד שלא לתקוף אותה, בנט שומע מפעילי המפלגה דרישה ברורה – לפסול לחלוטין את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

"אני חושבת שמה שאתה חושב על נתניהו,  אם אני הבנתי נכון, בעינייך - הוא לא צריך להיות ראש ממשלה", אמרה לבנט אחת מפעילות המפלגה, "אז אני חושבת שכל המדינה צריכה לדעת את זה ויהיו לנו הרבה יותר מצביעים".

"לגבי הציונות הדתית", הוסיפה הפעילה, "יכול להיות שאיבדנו הרבה, אבל הרבה אנשי מרכז אני מקווה שיצביעו לך. מאוד מעריכים אותך ויש סיכוי, אני לא יכולה להבטיח אבל הרבה פעמים בטוקבקים כותבים שיצביעו לך, שלא הצביעו לך, והאמת שזאת התקווה היחידה".

בנט ושקד בכנסת
בנט ושקד בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה הביע עניין רב בפוטנציאל של מצביעים חדשים, וביקש מהפעילה ליצור קשרים עם המגיבים: "צריך תמיד לשאול למה, קצת לספר עליך, כדי להבין ואז להזרים נניח דרך עדי או מישהו שיגיע אלינו העומק של הדברים. להבין מה מזיז אנשים מה מניע אנשים. למה, מה הצבעת בעבר, זה חשוב".

בישיבה נכחה גם שרת הפנים איילת שקד, שעתידה הפוליטי כרוך בהחלטתו של בנט האם ללהתמודד או לפרוש, שאמרה: "אני חושבת שמה שעשינו בשנה האחרונה יוצא דופן. ראש הממשלה עשה עבודה כמעט בכל תחום. אחד הח"כים החרדים אמר לי: 'אם היינו עם נתניהו היום היינו בסגר'. ח"כ חרדי, כן? אמר צריך להוריד את הכובע  בפני בנט על איך שניהל את הקורונה".

שקד הוסיפה כי "יש לנו בעיה, יש לנו בעיה שאנחנו לא מצליחים - בשנה האחרונה לא הצלחנו לשקף את זה לציבור. בעצם האופוזיציה עבדה בצורה מאוד מאוד אכזרית קשה ואגרסיבית, ואנחנו... הם רוב הזמן שיחקו מול שער ריק".

בנט ושקד בכנסת
בנט ושקד בכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אחת הפעילות ענתה לשקד ואמרה: "איילת אני יכולה להגיד משהו? אנחנו נראים אשכנזים מתנשאים. אנחנו לא מתחננים ודורשים תנו לנו את הקול. אנחנו צריכים לצאת ולבקש את התמיכה של הציבור. אנחנו לא מדייקים בכל היבט שאפשר. אנחנו קוראים לעצמנו ימינה - ורוצים את אחדות העם".

כשהסוגייה חזרה שוב אל שאלת המצביעים החדשים שניתן להביא לקלפי, אמרה אחת הפעילות לראש המפלגה ושרת הפנים: "אנחנו לא רוצים את ביבי. אנחנו לא אומרים את זה, אנחנו כל הזמן נחמדים. איילת, אנחנו רוצים אותך אני אומרת לך עם כל ההערכה, רוצים אותך אומרת 'אני רוצה להנהיג', 'אני ונפתלי מנהיגים את המדינה הזאת', לא ביבי. לא צריך אותו".

"אני יכולה לשלוח עשרות הודעות של אנשים מגן יבנה הקטנה שאני ראש המטה שלה", הוסיפה הפעילה, "כבר ארבע מערכות בחירות, ויש שם עשרות אנשים מהשמאל והמרכז שהתחייבו בפניי. הנה עכשיו קיבלתי הודעות לפני שנכנסתי לכאן. שהבטיחו לי להצביע לך והם מהשמאל והמרכז. לא שאתה שמאל - הם רוצים אחדות, זה מה שעומד על הפרק".

בנט העלה את השאלה מדוע שאותם מצביעי מרכז ושמאל יצביעו דווקא למפלגת ימינה, על כך ענתה לו הפעילה: "קודם כל זו פליאה של אנשים שהלכת על המהלך המטורף של ללכת עם עבא. אנשים מסתכלים עליכם בפליאה ואומרים 'רגע, יש לו כיפה, לא נראה לנו ימינה, אבל בן אדם נסיך'. וצריך ללכת עם זה. איילת, אנחנו חייבים ללכת ככה. אנשים מעריצים גם אותך". לאורך המפגש כולו משוכנע בנט על ידי הפעילים - שלא לפרוש.