סילמן פורשת מהקואליציה: "לא אוכל עוד, יש להקים ממשלת ימין"

הממשלה איבדה את הרוב בכנסת, לאחר שיו"ר הקואליציה מסרה כי "לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של המדינה". גורמים בליכוד טענו שקיבלה הבטחה לשיריון במקום ה-10 ומינוי לשרה. בנט לא עודכן במהלך. גפני רמז לנתניהו: "צריך לעשות חשבון נפש למי יש סיכוי להרכיב ממשלה מיידית"

זמן צפייה: 04:03

דרמה פוליטית: יו"ר הקואליציה עידית סילמן הודיעה הבוקר (רביעי) על פרישה מהקואליציה. "ניסיתי אחדות", מסרה סילמן, "כאחת שבאה מעולמות הטוב המשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית. לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ועם ישראל. לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט. לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו בשל הערכים והמקום ממנו אני באה".

"אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין", הוסיפה סילמן, "אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך. הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן, זה הלב שלנו, זו המהות שלנו. פגיעה, ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי. ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הזו".

Original D9f76d02 291f 40e2 99
חה''כ עידית סילמן יו''ר ועדת הבריאות | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר מפלגתה של סילמן, לא עודכן על המהלך, ובשעת בוקר מוקדמת הוא קיים התייעצות טלפונית על מנת להחליט כיצד להגיב לאירוע. ההערכה ב"ימינה" היא שסילמן קיבלה אופק פוליטי ותבטיח את מקומה הפוליטי במפלגה אחרת, למרות שאם היא פורשת תהיה לה בעיה חוקית לעשות את זה.

גורמים בליכוד סיפרו כי סילמן קיבלה הבטחה לשיריון במקום ה-10 במפלגה ומינוי לשרת הבריאות אם נתניהו יקים ממשלה. סילמן לא יכולה להצטרף מיד למפלגה המיוצגת בכנסת, אך אין ספק שגם הדברים הללו באים בחשבון. יש לציין כי סילמן נראתה ביום שני האחרון בבית קפה עם חבר ימינה נוסף, ניר אורבך.

עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין
עידית סילמן וניר אורבך, השבוע במסעדה במודיעין

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו פרסם סרטון וידאו ואמר: "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של סילמן, ואני מברך אותה בשם המונים בעם ישראל שייחלו לרגע הזה. עידית, הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית של מדינת ישראל ודאגה לעם ישראל".

"אני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה למחנה הלאומי", הוסיף נתניהו, "הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם, ואין זכות גדולה מזה. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה, אתם תתקבלו בכל הכבוד הראוי ובזרועות פתוחות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2204060722' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו על פרישת סילמן' poster='' kid='1_ag66tjz7' duration='40']

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מסר: "שחר של יום חדש במדינת ישראל. הסוף לממשלה הלא ציונית של בנט והתנועה האיסלמית והרגע שבו אפשר וצריך להחליף אותה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית".

"אני מבקש לברך את ח"כ עידית סילמן על הצעד האמיץ והצודק שעשתה הבוקר ובו הציבה קו אדום בפני הפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ובערכי הציונות הבסיסיים", הוסיף סמוטריץ', "המחנה הלאומי יקבל את עידית בזרועות פתוחות ובמקום של כבוד השמור למי שהצילו את עם ישראל ומדינת ישראל באחד מרגעי המשבר שלהם".

חברת הכנסת עידית סילמן
ח''כ עידית סילמן | צילום: ערוץ כנסת

יו"ר יהדות התורה משה גפני גם בירך על הודעת סילמן ושלח מסר לנתניהו: "אמרתי לה שעם ישראל גאה בה על המאבק בנושא החמץ ואני שמח שעשתה את הצעד הזה. משיחותיי ומהיכרותי היא לא האחרונה. מנגד, האופוזיציה גם צריכה לעשות חשבון נפש מי הכי ראוי ומי יש לו הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי ללא צורך בהליכה לבחירות".

לאחר מכן טען גפני כי "מה שהתפרסם בשמי שכביכול אנחנו לא תומכים בנתניהו לראשות הממשלה אינו נכון", וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "האפשרות היחידה להקים ממשלה זה נתניהו. אני קורא לגנץ וגדעון סער לחזור הביתה למחנה הלאומי".

יו"ר ש"ס אריה דרעי מסר: "אני מברך את ח״כ עידית סילמן, שנתנה יד להצלת הזהות היהודית של מדינת ישראל, מתנצל שפקפקתי בצעד האמיץ שעשית, תבורכי מפי עליון. ׳בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל".

20220105092451 Noam3175
יו''ר הקואליציה עידית סילמן | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

ח"כ יריב לוין, יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, מסר: "אני מברך מכל הלב ובהערכה עמוקה את ח"כ עידית סילמן, שעשתה הבוקר את המעשה הנכון, את המעשה הציוני והודיעה על הפסקת חברותה בקואליציית השמאל. ח"כ סילמן, בצעד שעשתה, מצילה את מדינת ישראל מתהליך מסוכן וחסר תקדים של פגיעה עמוקה באופי היהודי של המדינה וביסודות קיומה".

ח"כ אמיר אוחנה התארח בתוכנית "העולם הבוקר", ואמר כי לליכוד היה חלק ביוזמה של סילמן: "הליכוד רצה ורוצה שכל מי שנבחר בקולות ימין, כולל עידית סילמן שאנחנו מברכים אותה, יצטרף למאמץ להקמת ממשלת ימין, ובוודאי שאנחנו לא רק רוצים, אנחנו גם פועלים".