השרים אישרו החוק למען בכירי התע"א

חברי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרו את הצעת החוק האוסרת על השעיית עובדים החשודים בפלילים, לפני שהוגש נגדם כתב אישום

השר כץ ובנו יאיר
השר כץ ובנו יאיר | צילום: חדשות 2, פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק האוסרת להשעות עובדים החשודים בפלילים, לפני שהוגש נגדם כתב אישום. הצעת החוק שקודמה בשיתוף פעולה נדיר בין סיעות הקואליציה לאופוזיציה העלתה תהיות - האם נועדה לשרת עובדים מסוימים - בהם עובדי התעשייה האווירית החשודים בשחיתות ובנו של שר הרווחה חיים כץ. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שהגיש את הצעת החוק משך את ידיו מהמהלך.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

יו"ר הקואליציה דוד ביטן אמר לאחר הדיון: "ביצענו בהצעת החוק תיקונים נדרשים בעצה אחת עם משרד המשפטים, כך שמדובר בחוק שמאזן את זכותו של העובד להגנה מצד אחד ושומר על האינטרס הציבורי בחקר האמת מצד שני".

בחודש שעבר נודע כי הצעת החוק שפורסמה לראשונה במהדורה המרכזית, תאסור על מעסיקים במשרדים ציבוריים להשעות עובדים החשודים בפלילים. הצעת החוק זכתה לתמיכה מפתיעה ושיתוף פעולה מיו"ר הקואליציה דוד ביטן.

חבר הכנסת שמולי טען אז כי הצעת החוק היא יוזמה של ההסתדרות, שמתמודדת עם חקירת בכיריה בפרשיות בתעשייה האווירית. אחד מאותם בכירים החשודים, הוא בנו של שר הרווחה חיים כץ, יאיר. שמולי וביטן הסבירו שהחוק יפתור בעיה של עשרות עובדים שהחקירה בעניינם נגמרת בלא כלום ופרנסתם נפגעת: כמו כן אומרים השניים שעקרונית חקיקה לא חלה רטרואקטיבית - אך לחדשות 2 נודע כי החוק עשוי לחול על בנו של השר.

משך ידיו מהצעת החוק. שמולי
משך ידיו מהצעת החוק. שמולי | צילום: יח''צ

ח"כ שמולי מסר אז בתגובה כי "מדי שנה מושעים מעבודתם לתקופות ממושכות עשרות רבות של עובדים בשל חקירה שנפתחה או תלונה שהוגשה. בחלק לא מבוטל מהמקרים העניין מסתיים בלא כלום אבל הנזק שנגרם לעובד כתוצאה מההשעיה הממושכת הוא בלתי הפיך הן מבחינת אובדן הפרנסה והן מבחינת הפגיעה בשמו הטוב. שימוש פרוע בכלי ההשעיה מהווה פגיעה קשה בעובדים ומכאן ואך ורק מכאן נולד הצורך לתקן את החוק כדי שיאזן בצורה טובה יותר בין רצון המעסיק להשעות ובין חזקת החפות שקיימת לעובד. חשוב להדגיש שהצעת החוק אינה חלה במקרים של אלימות, פגיעה בחסרי ישע ופגיעה בבטחון המדינה".

שר הרווחה חיים כץ הגיב לפני כשלושה חודשים לחשדות נגדו ונגד בנו בריאיון לגלי צה"ל - והאשים את מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב בכך שניסה לפגוע בו אישית על ידי כך שהביא לחקירת בנו, יאיר כץ.

"הבן שלי נעצר בגלל שרוצים לירות בי", טען אז. "הגשתי תלונה במשטרה נגד אורי יוגב (מנהל רשות החברות הממשלתיות), שהציע שוחד לרפי מאור (יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית לשעבר) כדי שיפגע בי, הגשתי תלונה על פקיד שמנסה לפגוע בשר". על האפשרות שהמשטרה תחקור אותו באזהרה אמר כץ בריאיון כי "לא עשיתי כלום. אין לי מה להסתיר".