"כמו צפרדע במים רותחים": בהייטק יוצאים למאבק על הדמוקרטיה

המיליארדרים מאחורי הפיתוחים ששינו את העולם חורגים ממנהגם ושוברים שתיקה, כשברקע צעדיו האחרונים של רה"מ, שעתידים לטענתם לגרום לפגיעה קשה במשק. "תהליכים שמתרחשים כשמישהו תאב שלטון"

זמן צפייה: 09:40

השבוע, רגע לפני שהכנסת התפזרה, החליטו שורה של בכירים במשק הישראלי לשבור שתיקה ולצאת למאבק על הדמוקרטיה וחירות בתי המשפט. המיליארדרים בראש תעשיית ההייטק המקומית לא ממהרים לרוב להתערב בפוליטיקה, אך כעת הם חורגים ממנהגם. ניסיונות החקיקה האחרונים של נתניהו, בהם פסקת ההתגברות, וההחלטה לפזר את הכנסת ה-21, לטענתם – עתידים לגרום לפגיעה קשה במשק.

"כל הדברים האלו שמתרחשים בישראל, זה כמו משל הצפרדע בסיר הרותח", אמר דב מורן, ממובילי המחאה וממציא הדיסק און קי. "כשהדברים מתחממים, בהתחלה הכל נראה נעים ונחמד. הוא רק אומר 'תשמעו, בתי המשפט מתערבים יותר מדי, נזיז החוצה את השופטים... גם הכנסת הזאת מפריעה לי'", הוסיף. "אלו תהליכים, והם קורים כשמישהו תאב שלטון. כשיש מישהו שהשלטון זה הדבר היחיד שחשוב בעיניו".

התהליכים שמתרחשים בישראל, אמר מורן, מזכירים את המתרחש בימים אלו בהונגריה. לא צריך להתאמץ כדי למצוא את נקודות ההשקה: בראש הונגריה עומד היום ויקטור אורבן, ראש ממשלה פופולרי בצורה יוצאת דופן שהצליח לרתום לטובתו את אמצעי התקשורת, צמצם את כוחה של מערכת המשפט וסימן כאויב את כל מי שמעז לצאת נגד הנרטיב שהתווה. "לא בא לי לנסוע להונגריה, אני לא יכול לדעת אם יתפסו אותי", אמר מורן. "כרגע בשנים הקרובות, אני כנראה לא אלך לעשות עסקים בהונגריה. זו חשיבה של אנשים גם על ישראל".

דב מורן, ממציא הדיסק און קי
דב מורן, ממציא הדיסק און קי | צילום: חדשות 13