אולמרט: "ביקשתי ממרקל ב-2006 לא למכור צוללות למצרים"

רה"מ לשעבר אישר את פרסום חדשות 13, לפיו בתקופת כהונתו הודיע לקנצלרית גרמניה כי הוא מתנגד למהלך. לדבריו, "נתניהו אישר המכירה – מאחורי הגב של מערכת הביטחון"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הצהיר אתמול (חמישי) כי "עמדתי הייתה נחרצת - שגרמניה לא תמכור צוללות למצרים. אמרתי זאת לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בשתי הזדמנויות שונות בשנת 2006". זאת, כפי שפורסם בחדשות 13. לדברי אולמרט, ישראל לא סברה בזמנו שמן הראוי שהמספנה שבונה נשק אסטרטגי לישראל, תמכור צוללות למצרים. את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "לפני החדשות" עם אודי סגל.

"במהלך דיון מצומצם, שבו לא נכחו אנשי מערכת הביטחון, הודיע נתניהו שלא יתנגד למכירת צוללות למצרים, ופעל לכך שמשרד הביטחון והחוץ לא יידעו שאמר זאת לגרמנים", סיפר אולמרט.  "נתניהו הסתיר את העובדה שהוא משנה את האסטרטגיה והמדיניות שהייתה מקובלת על כל גורמי הביטחון וראשי הממשלה שלפניו, ולחש לגרמנים באוזן, מאחורי גבם של גורמי הביטחון, שהם יכולים למכור למצרים צוללות כאלה. זה דבר חמור שאין לו תקדים, וזה מעורר שאלות עמוקות ביותר לגבי מה הייתה המוטיבציה של נתניהו".

עוד הוסיף ראש הממשלה לשעבר כי "כראש ממשלה קיבלתי החלטה על קניית שתי צוללות, מספר 4 ו-5. קיבלתי את ההחלטה אחרי דיון ענייני, גלוי ושקוף, בהשתתפות כל הצמרת הביטחונית והצבאית של ישראל". לדבריו, לרכישת הצוללת השישית, כאשר נתניהו היה ראש ממשלה, התנגדו נחרצות במערכת הביטחון. אולמרט הדגיש כי החלטת נתניהו לרכוש את הצוללת, חרף התנגדותם של גורמים במערכת הביטחון, היא לגיטימית לכשעצמה - אך המעשה החמור של נתניהו היה האופן שבו התקבלה ההחלטה, לדבריו מאחורי גבם של הגורמים המעורבים בדבר.

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של אולמרט: "האסיר המשוחרר אהוד אולמרט מקשקש בנושא ביטחוני רגיש שאין לו מושג לגביו. בשל רגישות הנושא, עניין הצוללות המצריות ידוע רק לקומץ אנשים בישראל, ביניהם היועץ המשפטי לממשלה שבחן את כל החומרים וקבע שכל החלטותיו של ראש הממשלה נתניהו היו מקצועיות ולטובת ביטחון ישראל בלבד".

ביום רביעי נודע לחדשות 13 כי אולמרט הבהיר בשנת 2006 לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, כי הוא מתנגד למכירת צוללות למצרים, והנושא ירד מהפרק עד לסיום כהונותו ב-2009 – כך נודע הערב (רביעי) לחדשות 13. זאת, בניגוד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שכזכור, על פי פרסום חדשות 13, אישר את המכירה לקהיר.

בשנת 2006, בפגישה הראשונה בין אולמרט לבין מרקל, הבהיר ראש הממשלה דאז לקנצלרית כי ישראל מתנגדת למכירת צוללות גרמניות למצרים. זאת, למרות העובדה כי אז היה מדובר על צוללות פחות מתקדמות, ועל מצרים היציבה בראשות מובארק, כשליט בלתי מעורער.

שני פקידים ישראלים בכירים לשעבר אמרו לחדשות 13 כי במהלך 2007 אולמרט חזר על המסר הזה בשיחה נוספת עם מרקל. בד בבד, בכירים במשרד החוץ ובמשרד הביטחון העבירו אז מסר זהה לגרמנים. כתוצאה מכך, כאמור, מכירת הצוללות הגרמניות למצרים ירדה מסדר היום עד סיום כהונת אולמרט בתחילת 2009.

לפני שבוע פורסם לראשונה בחדשות 13 כי נתניהו הוא ככל הנראה מי שאישר את עסקת מכירת הצוללות הגרמניות למצרים, כך עולה מעדותו של עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-בטחוני במשרד הביטחון לשעבר. על פי העדות, גלעד העלה בפני הגרמנים הסתייגות ממכירת צוללות שלהן יכולות שעלולות לסכן את ביטחון ישראל למצרים, ונאמר לו כי נתניהו בעצמו אישר את העסקה.

גלעד העיד כי פנה לכריסטוף אויסגן, יועצה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בתהייה לגבי מכירת הצוללות. לדבריו, אויסגן שאל אותו בתגובה "האם אתה יודע מה קורה במדינה שלך?". לדבריו של גלעד, אויסגן הוסיף כי אף שגרמניה אינה זקוקה לאישור מישראל בעניינים אלו, היא התחשבה ביחסים המיוחדים בין המדינות וביקשה הסכמה למכירה - שאושרה על ידי נתניהו בעצמו.

כזכור, ראש הממשלה הכחיש בעבר כל קשר לפרשת הצוללות, וטען שמעולם לא ביקשו את אישורו לביצוע העסקה. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי: "מדובר בניסיון סרק נואש להנשים פרשה ששבקה חיים"